Basjan - voorstellen en project clio 16v ombouw

Gestart door basjan, 08 maart, 2014, 15:34:37 PM

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

basjan

Dag Allen,

allereerst zal ik me even voorstellen als nieuw lid.

ik ben Bas Jan, 20 Jaar jong en wonende in Almelo.

2 jaar geleden begon voor mij, na het behalen van mijn rijbewijs de Renault liefde.

veel leesplezier !

VOOR DE SNELLE BLIK



zo is mn clio nu
buiten



binnen






HET PROJECT

het begon allemaal zo: ik had een groene clio 1.2 mexx gekocht. in eerste instantie een super knap bakkie maar bleek na de eerste dag al problemen te vertonen... aandrijfas afgebroken in de versnellingsbak.

 

toen heb ik omdat het me niet waard was om te laten maken een andere Clio gekocht namelijk een blauwe 1.4 symbol. die helemaal standaard was.



toen heb ik mijn uit 1995 stammende clio maar eens een goede poetsbeurt gegeven en er angel eyes koplampen in gezet, ook heb ik de bumpers van verweerd grijs naar mooi mat glimmend zwart gepoetst met valma bumper polish

hier halverwege bumper :................................................................................hier is de bumper klaar :
   

                                       

daarna ben ik bezig gegaan met het overzetten van het interieur. heb het hele interieur uit mn verotte mexx gehaald en in mn blauwe symbol gezet. zag er meteen al een stukkie beter uit.
het houten MOMO stuurtje dat ik uit de groene heb gehaald en in de blauwe heb maakte het helemaal af.


daarna vond ik het tellerpaneel toch wat saai worden en wou ik graag het teller paneel van de 1.2 mexx erin hebben. deze had namelijk een water temperatuurmeter, een toerenteller en een oliepeil meter.
zo gezegd zo gedaan. eerst heb ik het teller paneel uit elkaar gehaald om de juiste km stand te blijven behouden. toen heb ik na wat research en gewoon domweg de kabeltjes vanaf het paneel naar de bruine stekker linksvoor in je dashboard te volgen het voor elkaar gekregen dat alles werkte in mijn symbolide. alles was namelijk al voorbereid vanaf de motorruimte naar binnen alleen de kabelboom binnen jammer genoeg niet .

nu heb ik ook maar eens de lichtmetalen 14'' BBS-SEIM velgen met 175/65 banden erop gezet en wat een wereld van verschil dat kan maken is ongelofelijk.



dit is het tot nu toe, ik zal binnenkort ook eventjes een paar foto's van het interieur posten !









vanmiddag de naafdoppen aangepakt en dit is het resultaat



heb er vanochtend een andere eind demper op gezet, geeft een subtiel geluidje dus wel blij mee :)



ook heb ik er nu een 16v stuurtje opgezet



en voor de proef mn zelf in kleur gespoten spoiler er op geplakt, moet nog definitief vastgezet worden, alleen met welke kit ? ook heb ik de kunstof strips onder de koplamp mee gespoten.



ook is mn voorbumper met mistlampen binnen, en is het wachten op de verf



afgelopen week de koppakking eruit gejaagd :( zat er een keertje aan te komen na in 4 jaar maar 2000 km gereden te hebben ( oude eigenaar ) en er nu 8000 bij op te hebben ... jammer
maar dat valt allemaal te vervangen dus ben ik gister maar begonnen met het demonteren

eerst maar eens begonnen met de motorkap eraf te halen


luchtfilter eraf


inlaat/uitlaat eraf


dan alles van de kop afhalen wat er af moet dus : verdelerkap, multiriem, thermosstaat, sensoren, kleppendeksel, bougiedoppen, gaskabel etc.



dus best wel een klotenwerk, vooral straks als het weer in elkaar moet, want 1 ding fout doen met de distributie riem en je bent de sjaak

zo dat was dat, kop er af en gevlakt






na het vlakken
                                           

 

en om de tijd te doden maar even een HID xenon setje gemonteerd en de spoiler en definitief aangekit met 2 componenten kit



ze leeft weer :)



                                   

zo dat werd ook een keer tijd, mn bumper met mistlampen er op gezet en aangesloten



nieuwe velgen :):)





bumperlip erop en gril gespoten



vandaag het lederen Baccara interieur opgehaald in hoogeveen, alles meegenomen wat ik wilde hebben. ook de typeplaatjes voor in de stootstrip :)



het houten Baccara element met klokje en buitentemperatuurmeter moet er nog wel in maar nog geen tijd gehad om met de dremel gaten in mn dash te maken, weet iemand hoe ik dit het beste kan doen ?

tellerpaneel meegenomen en weer terug gedraaid op de km's die mijn clio gelopen heeft, wel mooi dat de wijzerplaten in de kleur van het leer zijn !


zo ffkes de clio gewassen :)



16v motorkap en normale achterbumper liggen klaar om in kleur gespoten te worden



zeau.. vandaag ns ff de voorkant verlaagd en uitgelijnd, volgende week de achterkant.



dat was op in een richel dus telt niet :P
zo is ie nu :



ook voor de grap ff mn koplamp spoilers en 16v kap er op gezet, ook al weer omgewisseld hoor :lol:



zeau de achterkant is ook omlaag gegaan



                                   

sorry voor de iPhone kwaliteit









vandaag begonnen met het spuitwerk, alles geschuurd en in de primer !





zelf aan t werk


en dan nu de eerste foto's bij licht in kleur :)





ook de stootlijsten gespoten !



en de stickerset zit , [size=85]na 6 uur plakken [/size]





zomerbandjes er weer onder gelegd, was er helemaal klaar mee met die winterbanden :P




Backlightspray :)



eventjes een kleine schoonheidsbeurt gegeven ook achter de kentekenplaten





en daar hebben we de derde Clio in dit topic, na de 1.2 die t na de eerste dag had begeven, de 1.4 welke overigens niet verkocht is en voorlopig ook niet verkocht wordt. vandaag  23-3-13 heb ik voor een leuk prijsje deze 1.8 16v aangeschaft. mennn wat een lekker vermogen !



klaar voor de openingsmeeting !





en er zijn vorderingen met de 1.8 16v, het motorblok is vrij van alle kabels, het voordeel is dat alles met stekkers zit dus ik hoef straks alleen maar de computer, de accu en nog 2 andere stekkers, welke naar binnen gaan aan te sluiten, scheelt een hoop werk. overigens heb ik uitgevonden hoe het zit met de stuurbekrachtiging, stuurbekrachtigingsreservoir, thermosstaat en een complete (originele) koppelingsset zijn onderweg.


verder is het dashboard eruit en heb ik de kabelboom binnen er ook uit gehaald, ongeschonden, het aftermarket alarm wat er in zat er tussenuit gehaald en voila men heeft weer een originele kabelboom.


en er is nog veel onderweg maar alvast een voorproefje welke onderdelen er al binnen zijn
- complete pakkingset
- verchroomd kleppen deksel
- thermosstaat
- valeo complete koppelingsset
- kopbouten
- kvs reservoir
- nieuwe f16 i.e. sticker
- wiechers veerpootbrug
- en ik kon het niet laten, nog een 'my engine donor' sticker


de vorderingen :
blokkie is er uit en nu wordt het de hoogste tijd om deze klaar te maken




verder ben ik nog eventjes bij martijn kool langsgereden om het setje schijven, race remblokken en wiellagers voor de achteras op te halen.
een dezer dagen komen ook nog brembo geventileerde schijven voor de vooras binnen en een setje bougiekabels.

en heb vanmiddag ook nog even de handen uit de mauwen gestoken in de blauwe, wat mijn wens altijd nog was, waren de achterraampjes die open konden en ja die zaten logischerwijs wel op de 16v. zo gezegd zo gedaan, raampjes overgezet. had roest verwacht onder de rubbers van de blauwe maar tot mijn grote verbazing was deze knetter hard ! :)
plaatjes bij de praatjes :




zo, heb het blokkie eventjes thuis gehaald, nog steeds geen spijt van de italiaanse import, wat een handig ding !


toen kwam de postbode ook nog even langs met mijn remschijven voor de voorkant


En we zijn van start, begonnen met de bak er achterweg halen, en de nieuwe koppeling erin


volgende stap, hele kop vrijmaken om te laten reviseren



Zo, ik heb net de kop opgehaald, en deze is super mooi gevlakt, erg tevreden over !






ff wat spuitwerk verricht




vandaag eens even een paar foto's gemaakt (mobiel)







kooitje erin gezet (half dus alleen achterin) en even de Rsi Sideskirts gepast, binnenkort even in kleur spuiten, sideskirts blauw en de kooi wit of rood wat is mooier ?


na een tijdje stilte vanwege de vakantie, heb ik weer een aantal updates :

- U.S. Runninglights geinstalleerd



- En de sideskirts in kleur gespoten en gemonteerd




--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mvg,
Bas Jan



Clio 1.8 16V Ombouw Summer & Winter Modus

Clio I PHII 1.2 8v MEXX; NN-LV-54, Sloop
Clio I PHI 1.8 16V; ZS-89-FV, Sloop
Clio I PHII 1.4 8v -> Swap naar 1.8 16v ^^; LH-FH-52, Daily
klik op de banner voor mijn project !

basjan

en de rest omdat t meer dan 20000 karakters was.

verder vragen natuurlijk velen zich af wanneer het blok klaar is en deze erin komt. om een lang verhaal kort te maken, wil ik dit gerealiseerd hebben binnen afzienbare tijd van max 1 maand.

Wintervelgen project :

ik had nog een setje velgen liggen van de Rode 16v die onlangs naar de schroot is gegaan, de winter staat weer voor de deur dus dacht is even lekker knutselen met het volgende resultaat.

1 klaar, nog 3 te gaan.
Voor:


Na:


Van praatjes naar werkelijkheid.

vandaag is dan de dag aangebroken dat ik al bijna kan zeggen "1.8 16v, welkom in een nieuw leven!"

plaatjes bij de praatjes hieronder, morgen verder.











vandaag weer verder gegaan, eerst de taak om het blok van zn plek te krijgen







en dat was het weer even voor nu

de eerste start, jammer genoeg lekken de o-ringen van de injectoren. deze dienen dus eerst vervangen te worden.


en de winterbandjes zitten er onder.



op het moment van uploaden van de foto zie ik op de 2e foto van hierboven dat het achterwiel nogal onnatuurlijk staat.. dit is puuur gezichtsbedrog
verder hield mn parafan er mee op, handig met deze weersomstandigheden... beslagen ruiten zijn dan niet fijn.. gelukkig gold het principe wie wat bewaard heeft wat, namelijk de parafan van de rode 16v.



en natuurlijk, iets wat nog moest gebeuren, de achteras swappen, van trommels naar schijven.



en een setje koni geel gemonteerd





nu nog in dubio om bovenop de oil catch can er een tap bij te maken voor het filter en dus beide slangen erop aan te sluiten ipv enkel de slang welke rechtstreeks op de wokkel gaat.




groot onderhoud gedaan :

- Inloop olie eraf en nieuwe 5w40 erop, met natuurlijk een origineel oliefilter van de renault. wat een druk verschil, koud 5,5 warm 3,5 bar bij 2800 tpm.
- verder heb ik het spruitstuk voorzien van een nieuwe konische pakking, met koude motor lekte hij erg. wat een gepriegel ! op de 2e foto boven oud, onder nieuw.

- de dogbone vervangen door eentje met ingegoten polyurethaan.

- de achterremkabels vervangen en goed gesteld.
- ook kwam ik tot de conclusie dat de koelvloeistof die "verdween", komt door een klein lek in mn radiateur.......
We blijven aan de gang !

- koelleiding circuit slangen vervangen voor nieuwe silicone slangen


- polyurethaan rubbers voor de stabilisator stang.


- nieuw expansievat


- radiator vervangen icm grotere koelfan

- katvervanger


en ik zit nog steeds met het probleem dat elke keer de kachel ventilator er mee stopt, temperatuurzekering die doorsmelt 
- ventilator loopt zo soepel als maar kan
- bedrading is goed en doorgemeten
- 3 kachelweerstanden, en 1 nieuwe temperatuurzekering heb nog 3 temperatuurzekeringen liggen (104graden 240v 10Ampere)
het gekke is dat ik m altijd werkend wegzet en de volgende dag er mee is gekapt.....
kan het er iets mee te maken hebben dat ik een PH2 bedieningspaneel heb en een PH1 Kabelboom ?
wie helpt me uit de brand, ben een beetje ten einde raad en heb de neiging een secundaire fan aan te leggen.





en ze zitten op de plaats.






klik op de banner voor mijn project !

John

Welkom bij de club Basjan. Lekker verhaal hoor.  :)

Maarten-Jan Mulder

Zo dat is een heel verhaal, haha! Welkom hier  ;D

16valves

Leuk om te lezen/zien, je hebt er heel wat werk mee (gehad) ben je zelf ook automonteur ofzo?  /worship

basjan

Bedankt!!! Nee ben zelf geen automonteur puur hobby, ben student en ben bezig met de opleiding bedrijfskunde management economie en recht
klik op de banner voor mijn project !

HaDries


DaveR


biedronka

je hebt er veel werk aangedaan  , het ziet er erg netjes uit . op de openingsmeeting hoop ik het resultaat te zien .

basjan

Daar hoop ik net zoals vorig jaar weer bij te zijn ! Was een heerlijke dag toen!
klik op de banner voor mijn project !

Heatzone

Hoi Basjan welkom hier!

Ik heb je project topic eerder al eens doorgebladerd op de rtc. Erg leuk om te lezen en om te zien hoeveel je zelf hebt gedaan, mooie clio ook!
Zelf dacht ik ook, ohh die is automonteur, maar ik las net dat het puur hobby is. Daarom alleen nog maar meer respect voor hetgeen je allemaal hebt gedaan.

basjan

dankjewel ! door deze fora heb ik mezelf alles aangeleerd, het belangrijkste punt is (wat ik in het begin nog wel eens had) dat je niet bang moet zijn bepaalde zaken aan te pakken, met een beetje gezond verstand kom je een heel eind. het leuke is dat er, zeker toen de 1.4 er nog in zat, er nagenoeg geen elektronica in zat en je dus zonder dat je storingen krijgt die alleen m.b.v. een computer eruit te halen zijn alles kunt doen. maar nog een belangrijk punt: goed gereedschap is het halve werk.

ik hoop dat er velen zijn die ik mijn kennis over kan brengen of er wat aan hebben.
klik op de banner voor mijn project !

basjan

#12
nog een paar fototjes, de laatsten in de wintermodus. de zomerwielen zitten er weer onder.
dit niet zonder slag of stoot. ondanks dat beide velgen (zomer en winter) ET 38 hebben pastten de zomervelgen niet meer achter door de achteras swap en waren er dus spoorverbreders nodig. het voordeel dat Geert in de buurt woont en ik ze even (5mm) van mocht lenen om te passen. et voila het zit weer als gegoten.

klik op de banner voor mijn project !

Maarten-Jan Mulder


basjan

die zul tot eind dit jaar niet meer zien  :P
klik op de banner voor mijn project !