Clio 3 R.S. vs Clio IV R.S.

Gestart door antoine, 03 januari, 2014, 11:57:26 AM

teupie

Citaat van: antoine op 03 januari, 2014, 11:57:26 AM
Is een Clio 4 RS softer dan een 3 RS, op welk vlak?Is er ergens een test waarbij de 2 modellen vergeleken worden of is de conclusie een gevoel kwestie?

In ons eigen blad, Alpine Magazine nr. 66, staat een vergelijkingstest tussen een III R.S. Gordini en de IV R.S.
Hierin wordt een duidelijke voorkeur uitgesproken voor de Clio III R.S.

antoine

Ik heb me niet verdiept in de nieuwere Clio modellen, dus weet niet de verschillen tussen een Gordini en een 'normale' versie. Wie heeft de test uitgevoerd, een eigenaar van een Clio III RS?

Marcel

Inderdaad de eigenaar van de Clio III RS maar ik meen we te herinneren dat ook andere mensen beide auto's hebben gereden en beschreven.
Je wilt daar mee zeggen dat de eigenaar bevooroordeeld was of niet ?

antoine

Een beetje wel denk ik. Je gaat hem dan toch vergelijken met dat wat je gewend bent. Niet dat dit altijd gebeurd. Ik vond die test van gisteren avond ook heel slecht. Maar goed, misschien wil ik wel dat de 4 RS beter is dan dat hij is.  :-[

AnthonyRS

Kort door de bocht kun je stellen dat je de Clio 3 RS aantrekt als je eigen ingelopen schoen en de IV RS zal je nog wat blaren bezorgen. De IV RS is veel meer allround, je rijd er veel makkelijker in weg.

De III RS is in basis veel rauwer qua auto, is nukkig als die koud is en vergt meer aandacht qua bediening door de korte 6 bak en de directe koppeling. De 3 RS vind ik persoonlijk veel speelser en vertrouwelijker aanvoelen als de IV RS. Alleen de grote vraag is natuurlijk hoe groot is de groep die de eigenschappen van de 3 RS missen op de IV RS. Wat ik op de zaak zie is dat Jan en alleman interesse heeft in de RS terwijl de 3 RS een echte auto was voor de liefhebber.

Maarten-Jan Mulder

Citaat van: antoine op 05 januari, 2014, 17:11:30 PM
Een beetje wel denk ik. Je gaat hem dan toch vergelijken met dat wat je gewend bent. Niet dat dit altijd gebeurd. Ik vond die test van gisteren avond ook heel slecht. Maar goed, misschien wil ik wel dat de 4 RS beter is dan dat hij is.  :-[
Daar heb je wel een punt, niet alleen daarom maar ook omdat een IV RS een hele andere auto is als de 3 RS. Net wat Anthony zegt, een IV RS is gewoon dagelijks bruikbaar terwijl een 3 RS daar veel minder geschikt voor is. Die is voor de echte pure liefhebber en de IV RS is meer het braafste jongetje van de klas. Dat zie je ook terug in de verkoop cijfers, wat dat betreft is de keuze van Renault zeker te begrijpen. Nu alleen de liefhebbers niet vergeten en nog een hardcore (het stoutste jongetje ;) ) IV RS uitbrengen  8)

DaanOOntje

Ik zal Renault ff bellen voor een straatlegale cup versie! Hahaha  /worship

Jacob Priem

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 06 januari, 2014, 10:22:30 AM
Daar heb je wel een punt, niet alleen daarom maar ook omdat een IV RS een hele andere auto is als de 3 RS. Net wat Anthony zegt, een IV RS is gewoon dagelijks bruikbaar terwijl een 3 RS daar veel minder geschikt voor is. Die is voor de echte pure liefhebber en de IV RS is meer het braafste jongetje van de klas. Dat zie je ook terug in de verkoop cijfers, wat dat betreft is de keuze van Renault zeker te begrijpen. Nu alleen de liefhebbers niet vergeten en nog een hardcore (het stoutste jongetje ;) ) IV RS uitbrengen  8)

Moawh, een 3 RS (cup) is ook gewoon goed geschikt voor dagelijks gebruik hoor. Heb er zelf in 4 jaar tijd zo'n 120.000 kilometer opgezet zonder problemen of klachten. Natuurlijk : hij is wat stugger als een normale auto, dus als er collega's (of klanten) meereden dan was het eerst even uitleggen dat het geen "normale" clio is  ;)

Klopt wel dat de nieuwe een stuk beter verkoopt, zal ook zeker door het gunstigere prijsplaatje komen. De huidige RS (met standaard al lekker wat optie's / luxe) kost net zoveel als de uitgeklede cup uitvoering van een 3 uit 2009. Dat maakt het natuurlijk allemaal net wat bereikbaarder voor de gemiddelde koper.

Moet wel toegeven dat ook ik het een gemis vind dat het dikke uiterlijk van de 3 RS is losgelaten voor de 4 RS. Ik liep laatst in de showroom van VKV gewoon langs een bordeaux rode RS, pas later viel het op dat er flinke velgen onder zaten en viel het kwartje dat het een RS was.

Maarten-Jan Mulder

Ik zou me er ook prima dagelijks in kunnen verplaatsen hoor Jacob, maar dat geld niet voor iedereen. Combineer dat inderdaad met wat je krijgt voor de prijs en het is wel duidelijk waarom de IV zo goed verkoopt. Een clio 4 is standaard natuurlijk al best wel dik (spoorbreedte is gewoon breder dan een laguna I kwam ik van de week achter)maar toch ben ik het met je eens dat de R.S. dan toch wel wat dikker had gemogen. Al waren het maar iets bredere voorschermen  :)