Clio 3 R.S. vs Clio IV R.S.

Gestart door antoine, 03 januari, 2014, 11:57:26 AM

antoine

Is een Clio 4 RS softer dan een 3 RS, op welk vlak?Is er ergens een test waarbij de 2 modellen vergeleken worden of is de conclusie een gevoel kwestie?

Wim B.

In diverse vooraanstaande autobladen zoals EVO word deze stelling gemaakt, kijk ook een snaar de supertest in het kerstnummer van Auto Visie, en dan met name naar de bevindingen van Peter Kox, die spreken voor zich.
Zelf vind ik het chassis van de Clio 3 beter en is het onderstel subliem, daarnaast is de bak van de Clio 4 niet echt een hele fijne.
In oktober vorig jaar heb ik samen met mijn zoon in zijn Clio 3 RS een week lang in het Col du Torini gebied op snelheid rond getoerd en kan je zeggen dat het ding me telkens weer verbaasde.
Een andere deelnemer in een Clio V6 kon ons echt niet losrijden.
Renault heeft met de nieuwe Clio een breder publiek proberen te bereiken, dat is dus ook gelukt door de scherpe randjes weg te halen die de Clio 3 een echte stuurmanauto maakte.

antoine

Ik ben eigenlijk benieuwd naar een test met de allereerste Clio III RS nu samen met de IV RS.  Was de III meteen top, of is er nadien nog wat veranderd aan de ophanging bv? Wat weegt een IV tov een III? Wat ik wel eens heb gehoord is dat sommige mensen de III tov de II trage bakken vonden. Ik heb nooit in een II , III of laat staan een IV gereden.

Maarten-Jan Mulder

Eigenlijk is het vrij eenvoudig samen te vatten, de III RS was vanaf het begin spot-on, iets later is de cup variant nog gekomen maar voor de rest eigenlijk geen wijzigingen op onderstel gebied. Alleen een kleine pk upgrade, 197 --> 203 en daarbij een ander smoeltje. De III is dusdanig goed dat je een megane 3 RS (of focus RS wat dat betreft) kan bijhouden op elk bochtig parcours. Daar zit wel een maar aan verbonden, om hard te rijden met de III heb je wel stuurmans kunsten nodig, niet iedereen kan alles uit een III halen wat er in zit.

De III kan traag aanvoelen t.o.v. een II vanwege het gewicht, een II is echt snel in tussen acceleraties onder de 180. Wegligging van de 3 is echter weer veel beter.

Clio 2 RS ph I/II:
+/- 1000 kg
172 pk
remmen van een laguna I V6/Dci (zeer potent dus)
Subliem door de pk gewicht verhouding i.c.m. een goede onderstelafstemming, heel veel fun (los kontje)

Clio 2 RS ph III:
+/- 1000 kg
182 pk
remmen van een laguna I V6/Dci (zeer potent dus)
iets meer spoorbreedte t.o.v. ph I/II
bepaalde versies nog beter kwa onderstel (Ragnotti b.v., nog meer spoor breedte, andere veerpoten, ander caster, andere dempers+veren)

Clio 3 RS ph I/II:
197/203 pk
+/- 1240 kg
Revoknuckle ophanging ala megane RS (geen torque steer waar de 2 nog wel last van had)
Geen LSD maar de vermogensopbouw van de motor is zo lineair en de hoeveelheid grip zo groot dat je zelfs in de regen geen seconde aan een LSD denkt
Eigenlijk een circuitauto voor de weg, potentieel alleen ten volle te benutten door rijders met heel veel rijervaring (op snelheid)

Clio IV RS:
200 pk turbo
+/- 1200 kg
Flipperbak, geen revoknuckle meer maar wel weer dempers met dubbele zuigers (zoals op rally auto's ook te vinden is)
Electronisch diff (oftewel slippende wiel afremmen met vermogensverlies als gevolg)
Minder een rijdersauto, nog wel steeds ontzettend snel en door iedereen op relatief eenvoudig op de top van zijn kunnen te rijden.
Iets minder beleving op het gebied van handling of anders gezegd te eenvoudig, motortje heeft wel een leuk geluid, zeker in RS modus als het membraam open staat richting interieur. Flipperbak is alleen snel in RS modus en dat is in mijn ogen gelijk de enige leuke modus.

Dus het komt er op neer dat de IV een hele andere auto is als de 3, en daar is - begrijpelijk - wat kritiek op. Maar zoals Chris Harris het in een filmpje al heel mooi heeft verwoord, je moet niet met dezelfde verwachting in de IV RS stappen, dan kom je bedrogen uit. Maar als je als begin twintiger instapt dan ben je verkocht, getuige ook de verkopen.

Ik heb ze allen overigens gereden en voor een plezier auto zou ik de 3 kiezen, voor dagelijks de IV zonder twijfel  :)

ReinRacer

Renault Clio III R.S. vs New Clio IV R.S. 0-220 km/h Acceleration BATTLE!

The new clio IV RS is equipped with a double clutch gearbox (EDC) with launch control.
It has a lot more torque than the old Clio III RS, so it should be faster. But is it ?!

Bron: AutoTop.nl
CRS AM-REDACTEUR (nieuws/foto's/interviews)

FLAT-OUT and FEARLESS!!

Maarten-Jan Mulder

Ik zie een volle tank vs lege tank vergelijking Rein  :P :P ;) ;)

ReinRacer

Hij zal minder benzine gebruiken....geen idee!

vr. groeten van Rein.
-------------------------------------------------------
Clio IV R.S. vs Clio I R.S.

CRS AM-REDACTEUR (nieuws/foto's/interviews)

FLAT-OUT and FEARLESS!!

Maarten-Jan Mulder

Die laat goed zien hoe snel de 2 RS is op de tussen acceleratie  8)

antoine

Wat ik persoonlijk jammer vind is iets wat begonnen is bij de Clio I, bij de II werd er minder opvallend gebruik van gemaakt, bij de Clio III was er weer iets zichtbaar en nu bij de VI is er niets meer van terug te vinden: Brede (voor) schermen.

Wanneer je vroeger een sportive clio (16v) zag in je binnenspiegel dan zag je iets aankomen wat 'gespierd' was. Nu moet je eerst 10 minuten kijken. Voor sommige mensen een + maar kan goed begrijpen dat het ook een tegenvaller is. Ik heb dan ook helemaal niet tegen de nieuwe Honda Civic. Iets aparts moet voor mij opvallen.   

DaanOOntje

Ben het met antoine eens. De braafheid is wel behoorlijk gaan kijken bij de nieuwe Clio Rs. Desondanks vind ik het een mooie auto om te zien maar ben zelf geen fan van flipperkast schakelen....

Dimitri RS

Ik voel een artikel aankomen met alle snelle clio's......

jochem de haas

Motor, bak bla die bla...
Wat ik zo rond uit triest vind van de RS4.....
Die mega plastic meuk, gekraak en goedkoop ogende materialen in het interieur.
Wat een afgang....

Patrick RS

antoine

RS IV Cup, is die er al? Beetje krom vergelijk waarom geen 'normale' III RS genomen voor het vergelijk? Omdat deze dan langzamer zal zijn?

Wim B.

De RS4 is natuurlijk best een fijne auto, snel en een prima wegligging...........maar.......een RS behoort naar mijn bescheiden mening iets speciaals te zijn, het uiterlijk moet dit ook uitstralen met inderdaad wat uitgebouwde wielschermen en niet alleen 18"wielen, een RS badge en een ander stuur.
Zodra de RS4 zich van de normale Clio's gaat onderscheiden door een dikker uiterlijk en interieur gaat het erop lijken.
Als er dan ook nog de keuze mogelijkheid komt tussen een handbak en automaat maak je hem nog voor een groter publiek aantrekkelijk.