Renault Twingo Chip Tuning.

Gestart door Darkangelnl, 08 januari, 2014, 07:03:04 AM

Darkangelnl

Beste Leden van de CRS,

Ik heb de kans om mijn auto een BEETJE te kunnen Tune.
In jouw geval schatten we 9PK en 15NM aan vermogenswinsten, met in ELK toerental meer kracht.
Nauw weet ik dat cijfers niet zoveel zeggen, en dat de getallen niet hoog zijn, het gaat mij ook meer om de trekkracht.
Niet het aantal Pks.
Echter hebben ze aangegeven dat ze moeten solderen. Heeft iemand deze ervaring al een xtje gehad ?.
Het gaat hierom ChipTuning.

M.v.g Darki.
:) ***---Twingo Type1 Ph.1 Darkangelnl---*** :)

Maarten-Jan Mulder

In jouw geval zullen inderdaad een nieuw voetje moeten solderen zodat er een EEPROM in kan (de originele ROM kan niet opnieuw geprogrammeerd worden). die 9 pk en 15 nm zijn schromelijk overdreven, denk aan maximaal 2 pk en een keer 5 nm, de driveability kan wel iets beter worden maar verwacht geen wonderen.

Darkangelnl

Wow meen je da nauw zo weinig :O .... Ik wist wel dat er een klein verschil in zou zitten maar zn verschil :( ....
Nee ik verwacht idd niet dak ene race monster zou hebben, wil eigenlijk alleen wat meer optrekkracht :)

Pufff schrik er nog van..... vraag me af waarop ze dat dan gebaseerd hebben..... Misschien komt jullie dit bedrijf:
( Unlimited Tuning ) wel bekend voor. Want ik heb eerlijk gezegd niet veel kaas, gegeten van Chiptuning bedrijven ^_^

M.v.g Darki.

Maarten-Jan Mulder

Wat je heel eenvoudig kan onthouden is dat de winst bij atmosferische motoren altijd nihil is, vanuit de fabrikant is de afstelling al 99% optimaal. Het enige wat ze kunnen verbeteren zijn de beperkingen die erin zitten vanwege uitstoot beperking. Die beperkingen geven vrijwel geen extra vermogen of koppel maar wel een iets beter koppelverloop waardoor de driveability wel beter wordt.

Tuning bedrijven beloven uiteraard altijd zoveel mogelijk, om een hele eenvoudige reden: als bedrijf A jou +2 pk beloofd (niet ver van de waarheid) en bedrijf B +15 pk (volstrekt onrealistisch) naar welk bedrijf ga jij dan? Naar bedrijf B uiteraard als je verder niet op de hoogte bent.

Turbo motoren zijn een ander verhaal, daar zit vaak wel ruimte op, maar ook daar afhankelijk van de motor. Dan heb je het over +5 tot +/- 25 pk extra en 10 tot 60 nm. In elk geval, in jouw geval zou ik het geld lekker in mijn zak houden, het is het in mijn ogen niet waard. Spaar dan voor een twingo R.S. (of GT) als je wat extra power wil  :)

Darkangelnl

Hoi Maarten,
Nauw, ik merk al dat jij veeeeeeeeel meer verstand heb van Motoriche, Tuning dan ik ;)
In iedergeval bedankt voor de uitleg, maar ik wist wel dat ik op de goede site zat :p.

Ik zal de auto voorlopig houden, aangezien die wel lekker goedkoop is en ik hem als werk/hobby auto kan gebruiken.
In het verleden heb ik wel wat snellere autos gehad, en ben 1x door het oog van de naald gekropen. Echter heb ik
er wel van geleerd, en heb deze Twingo ook al ruim 3,5jaar in mijn bezit. ( Ik heb mijn pers. record verbroken :P )

Hafijn misschien dat er ooit een wat sneller auto komt, maar ja dat zie ik tegen die tijd wel.
Op dit moment geniet ik van snellere autos van andere, wat ik helemaal niet erg vind :)

M.v.g Darki.