Even voorstellen, Michael Verheijen

Gestart door Michael Verheijen, 25 januari, 2014, 17:09:11 PM

Maarten-Jan Mulder

Leuke auto! Snap wel dat je hem erbij neemt al zal het onder de streep misschien niet heel veel uit maken, je spaart je R.S. er wel mee. Plus de ritjes in de R.S. zijn nog leuker als je overstapt vanuit de 1.2  ;D

larsdijkstra

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 26 juli, 2016, 09:04:07 AM
Leuke auto! Snap wel dat je hem erbij neemt al zal het onder de streep misschien niet heel veel uit maken, je spaart je R.S. er wel mee. Plus de ritjes in de R.S. zijn nog leuker als je overstapt vanuit de 1.2  ;D

Das een goeie MJ!

Michael Verheijen

Onder de streep maakt het voor het moment niet gek veel uit. Ik heb er wat simpel rekenwerk gedaan, en over 5 jaar heb ik de 1.2 er uit. Daarbij niet rekening gehouden met onderhoud. Met onderhoud erbij, zal dat wel iets eerder zijn.
Uiteindelijk is het hoofddoel zuiniger rijden en de RS besparen. Ik vond het de laatste paar jaar behoorlijk snel gaan, die km-stand.  ???

En het is weer een feest om de RS te rijden. Zoveel meer mogelijkheden. Zonder zorgen een vrachtwagen inhalen, tussensprintjes winnen tijdens inhalen en dat soort dingen.  ;D ;D

Marcel

Over tussen sprintjes, dan heeft je 1.2 turbo nu 100 pk, je kan ook een 1.2 zonder turbo krijgen in de clio III. ......75 hele pk's heb je dan ee  !

Michael Verheijen

Ja... klopt helemaal.. Die heb ik ook gehad. Was m'n eerste wagentje. ;)

teupie

Gefeliciteerd met je nieuwe auto.
Vraag me ook wel af of het voordeliger is.. heb je met afschrijving ook rekening gehouden.
Maar goed je spaart je R.S. wel...  LPG was geen optie? 1 op 18 op benzine vind ik knap als je geen Prius rijdt.

Maarten-Jan Mulder

Prima te doen hoor, als je op spritmonitor kijkt ligt de mediaan bij 1 op 16.6. Op spritmonitor ligt het altijd wat hoger vanwege de autobahn, dus in NL is 1 op 18 zeker haalbaar, zeker als je veel snelweg rijdt. Daar heb je geen prius voor nodig wat mij betreft, daar ligt de mediaan trouwens bij 1 op 20.

Niet echt indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat mensen in DL bewust zo'n auto kopen om zuinig te rijden (in tegenstelling tot NL waar de auto alleen interessant was voor lease rijders, 95% reed hem in de lease. Verkopen in NL zijn sterk afgenomen sinds de 14% bijtelling weggevallen is. En zo als bekend, hoe meer snelweg, hoe meer de prius in het nadeel is (niet dat het regeneratie gebeuren dan niet meer werkt, maar het nadeel van extra gewicht neemt dan fors toe).

Long story short, een prius is bijdezelfde rijstijl helemaal niet zo veel zuiniger, heck, zelfs met een clio R.S. kun je 1 op 14-15 rijden als je zou willen.

Michael Verheijen

Afschrijving is inderdaad een dingetje, maar toch nog altijd vele malen minder dan een nieuwe auto. Ik had een Clio 4 wel willen proberen, maar die viel niet binnen het budget als tweedehands.
Als je een Prius inzet op het stuk dat ik moet rijden, dan is ie ook veel zuiniger dan volgens de fabriek. Ik kom nu de snelweg op, zet m'n cruisecontrol aan op 100 en kom er 40 km later pas weer vanaf. Klinkt gek natuurlijk, maar nu heb ik minder haast dan met de RS.
Ik vraag me overigens af of 1 op 14-15 te doen is met een RS. Als ik heel zuinig rij (lage toeren en veel schakelen, heb ik een weekje gedaan om te kijken wat het uit zou maken), dan kom ik op 1 op 12.5/13. Niet gek, maar ik heb liever plezier met de RS dan zuinig rijden. :)

Sjaakie

Zulke verbruikscijfers zijn wel mogelijk, alleen niet met een vadsige Clio 3 RS. Met mijn 182 zie ik regelmatig 5.5L/100km op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht . Met een beetje doorrijden met de Clio haal ik toch 7 ah 7.5L per 100km. Ja, dit is gelezen vanaf de boordcomputer, maar de getankte liters wijken max 1L af bij 40L.

Dimitri RS

Citaat van: teupie op 28 juli, 2016, 18:50:15 PM
Gefeliciteerd met je nieuwe auto.
Vraag me ook wel af of het voordeliger is.. heb je met afschrijving ook rekening gehouden.
Maar goed je spaart je R.S. wel...  LPG was geen optie? 1 op 18 op benzine vind ik knap als je geen Prius rijdt.

ik doe ongeveer het gelijke sinds 09-2009 maar dan met de Clio 2 RS ph1.
begon met een twingo 2 ph1 (benzine) daarna Twingo ph 2 dci en nu een megane 2 dci
het loont om naast de RS een andere auto te hebben > metname als je gaat kijken naar onderhoud (mits je zelf veel doet) en verbruik
in de wintermaanden schorsen en uit de verzekering.
garagehuur / stalling tel ik even niet mee wordt namelijk ook voor andere doeleinden gebruikt.

Maarten-Jan Mulder

Met de 1 op 14/15 doelde ik idd op de 2 R.S., de 3 R.S. heeft een te korte bak ondanks de extra versnelling (ook al zijn de korte verhoudingen om het gewicht te compenseren, ze hebben wel invloed op het verbruik).

Michael Verheijen

Sjaakie

Net wat je gewend bent ???. Laatst nog in een Citroën AX GT gereden. Had 130pk op 700kg. Dan is zelfs een Clio 182 een dikkertje :-[.

Overigens nog gefeliciteerd met je nieuwe baan en auto.

Michael Verheijen

Pfff.. idd. Komt nog goed vooruit dan!?  8)
Dank je! :D

Michael Verheijen

Sinds een tijdje heb ik een set cup-velgen gekocht. Tot 2 weken geleden stonden ze nog in de opslag te wachten om opgehaald te worden. Met de vrije dagen voor de deur was het tijd om ze naar huis te halen. Afgelopen week heb ik ze geprobeerd schoon te maken, maar met de beperkte schoonmaakmiddelen die ik heb, is het resultaat niet geworden wat ik had gehoopt. Een paar foto's:
https://1drv.ms/i/s!AgzDUCTIjO80gRVR5J_GYzZSEGZn
https://1drv.ms/i/s!AgzDUCTIjO80gRfgF_CaQiAQxw50
https://1drv.ms/i/s!AgzDUCTIjO80gRpF27588PyaaqLr

Uiteindelijk wil ik ze laten poedercoaten in het wit en een paar schadeplekjes laten repareren. Heeft er hier iemand ervaring met een goede spuiter en/of velgreparatie-adres? En weet iemand de kleurcode van het wit?