Technische vragen uitlaatsysteem vanaf turbo RS Megane 2

Gestart door Flynn, 07 maart, 2014, 20:23:28 PM

Flynn

Hierbij wat technische vragen over de uitlaatsysteem van een RS 2 Megane.
Er zijn wel wat antwoorden te vinden maar deze zijn nogal verspreidt en ook soms over andere types.

Ik zou graag het volgende willen weten over het uitlaatsysteem van een RS 2 Megane (2006)

A) Is een standaard downpipe 2,5 inch, zoja is dit te vervangen door een catloze 3 inch ?
B) Geeft een catloze downpipe problemen met de sensors die je normaal voor en na je cat hebt ?
C) Zoja, welke oplossingen zijn hiervoor ?
D) Indien je toch een sportcat (bv 200 cells) wilt gebruiken, is deze te plaatsen op de plek van de tussedemper of
    is dit niet mogelijk omdat de bedrading van de achterst sensor te kort is ?
    (wil nl zelf kunnen bepalen of ik wel of niet een cat wil gebruiken als ik een catloze downpipe neem).
E) Is een originele tussendemper al van zichzelf helemaal open ?

Ik heb mijn RS  bij Fastchip stage 1 getuned. Weet niet of dit nog iets kan beteken voor een catloze downpipe (sensors?)

Hopelijk heeft iemand voor mij zoveel mogelijke technische antwoorden (hoef niet te weten welke merk goed is of hoe het klinkt, dat heb ik al genoeg kunnen vinden op het net ;-) )

Alvast bedankt  !!

Maarten-Jan Mulder

A) uiteraard.
B) ja zonder aanpassingen wel
C) diverse mogelijkheden, b.v. mini cat alleen voor de sensor
D) bedrading valt altijd te verlengen, echter moet een cat zo dicht mogelijk bij het uitlaatspruitstuk c.q. turbo geplaatst worden anders gaat de werking sterk achteruit.
E) is een absorptiedemper, dus vormt idd geen restrictie.

TymenJ

Aanvulling op C): Je kunt de foutcodes die je geheid krijgt na het plaatsen van een decat er ook uit laten "mappen" zodat je ecu niet meer die foutcode geeft. Met het nieuwe APK keuren wordt er namelijk naar foutcodes gekeken die gaan over de uitstoot van de auto (geen echte gas-meting meer). Met de mini-cat schijnen nogal wisselende ervaringen te zijn (werkt soms wel, soms niet).

Flynn

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 08 maart, 2014, 00:51:11 AM
A) uiteraard.
B) ja zonder aanpassingen wel
C) diverse mogelijkheden, b.v. mini cat alleen voor de sensor
D) bedrading valt altijd te verlengen, echter moet een cat zo dicht mogelijk bij het uitlaatspruitstuk c.q. turbo geplaatst worden anders gaat de werking sterk achteruit.
E) is een absorptiedemper, dus vormt idd geen restrictie.

Thanx voor de antwoorden (y). Top !
Dus de tussendemper vervangen is zonde van je geld en voegt alleen extra geluid toe binnen in de RS.

@Tymen
Zoals Tymen aangeeft zijn de foutcodes eruit te mappen. Ben alleen benieuwd hoe je dit doet. Via Fastchip ?
Als de foutcode eruit is dan kan ik dus een fake-decat eronder plaatsen zodat het lijkt alsof ik fysiek een cat heb ivm de APK ?

Maarten-Jan Mulder

Klopt helemaal, auto's na 31-12-2005 worden gewoon uitgelezen via ODB-II, geen foutcode is goedgekeurd voor emissie. Ze kunnen dan inderdaad hooguit nog ff kijken of de kat fysiek aanwezig is.

Flynn

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 08 maart, 2014, 22:54:18 PM
Klopt helemaal, auto's na 31-12-2005 worden gewoon uitgelezen via ODB-II, geen foutcode is goedgekeurd voor emissie. Ze kunnen dan inderdaad hooguit nog ff kijken of de kat fysiek aanwezig is.

Dat is dan goed om te weten !
En dan nog laatste vraag, wie kan het remappen en met welk bedrag mag je rekening houden ?

Maarten-Jan Mulder

Fastchip, geloof dat er weer een dag is in April dat je met korting kan. (even op het RTC forum kijken voor de data).
Denk dat je op zo'n 250 o.i.d betaald, op afspraak zal wat duurder zijn (400 o.i.d.).

Flynn

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 09 maart, 2014, 21:54:03 PM
Fastchip, geloof dat er weer een dag is in April dat je met korting kan. (even op het RTC forum kijken voor de data).
Denk dat je op zo'n 250 o.i.d betaald, op afspraak zal wat duurder zijn (400 o.i.d.).

Dat is een dure grap voor mij..........had ik dus beter later kunnen chippen.
Moet dan 2 maal betalen voor stage 1.........   ::)

TymenJ

Rechtstreeks aan Fastchip vragen om alleen de foutcode detectie eruit te programmeren en wat de kosten daarvan zijn kan geen kwaad. Wellicht doet 'ie het voor een veel kleiner bedrag voor je. En als je het dan eventueel kunt combineren met zo'n dynodag van RTC, dan zal hij er vast geen probleem van maken.

Maar ook al zou je 250 betalen voor de mapping; ik vind het een klein bedrag als je het vergelijkt met wat je kwijt bent met het vervangen van je downpipe. Een catloze downpipe kost iets van 300(+-), maar alle uren die erin gaat zitten om het te monteren.. (ik denk dat je gerust een halve dag ervoor mag uittrekken als het je eerste keer is). Dat maakt het nogal een duur klusje, tenzij je het zelf doet op een brug of iemand hebt die het gratis voor je doet.

Mocht je zelfs een 100-200 cells cat willen hebben in je downpipe dan ben je nog veel meer kwijt voor de downpipe, maar hoef je niet opnieuw te mappen!. K-tec verkoopt ze voor zo'n 500 euro (http://k-tecracing.com/show_product.asp?id=4361&appid=12). Zijn ook enkele op Ebay te vinden. Met zo'n downpipe bespaar je dus mooi de mapping kosten omdat je nog gewoon een goede cat hebt en je sensoren dus niet overstuur raken. Prestaties zijn nagenoeg hetzelfde als een catloze downpipe, maar nooit gezeur met emissies. Wellicht het overwegen waard.

Maarten-Jan Mulder

Wat Tymen zegt is zeker weten het overwegen waard, ook omdat je nooit in de problemen kan komen als je in een fuik rijdt en een technische controle mag ondergaan. Oké de kans daarop is gigantisch klein maar het kan, het wordt wel gezien als milieu delict en dat is een flinke boete.

jochem de haas

Denk dat de stage 1 chip bij fastchip iets duurder is dan 250€...volgens mij 350€ ipv 250.
Maar goed dat is nog niet echt duur...in vergelijk met andere chippers.
En hier staat ie meteen op de dyno...

Zoiezo een stage 1 doet veel goed voor een megane RS.

Marcel

Ik citeer uit het officiële apk eisen boek :
Artikel 39, Personenauto's met een verbrandingsmotor met electrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na 31-12-1995 moeten zijn voorzien van een goed werkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.

In theorie mag een auto van na 31-12-95 zonder kat dus niet eens goed gekeurd worden, bij een megane II RS zie je de kat amper zitten dus kan een apk keurmeester de kat eenvoudig over het hoofd zien als het uitlezen goed is zonder foutcode's.
Maar wat Maarten zegt kan je evt goed de sigaar zijn !

Flynn

Bedankt voor de reacties!

@Jochem :  Ik heb al een stage 1 erop zitten  ;). Klopt, RS loopt een stuk beter !

@Maarten /  @Marcel / @Tymen: Kans op fuik is zoals wordt opgemerkt redelijk klein. Heb 6 jaar met een catloze Sub gereden en geen problemen gehad.  Net voor APK een cat eronder zetten en daarna weer eraf.
Optimaal flow was het resultaat (incl. backfires).
Vooral bij de RS is de cat moeilijk te zien en er zijn nep cats te koop die niet duur zijn.
Dat maakt het al saver met een controle.
Qua kosten zouden jullie gelijk kunnen hebben en dat het niet veel zal schelen.
Ga in principe ook voor een sportcat omdat je wel elk jaar de cat eronder moet zetten.

Ik zag dit ook nog op ebay, een lambdaspacer die de storing verhelpt met een decat:
http://www.ebay.co.uk/itm/O2-Spacer-Lambda-Sensor-Oxygen-Extender-HHO-fuel-Cell-extension-/300676987544?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4601beba98&nma=true&si=Snr%252B0zfNbtPlKP4IiYnMj68DliY%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557

Heeft iemand trouwens officiele cijfers wat de (geringe) vermogensverschillen dan zijn bij een RS met en zonder sportcat ?
Daarnaast zijn er ook 100 cells sportcats, zijn die ook probleemloos ?

Marcel

Die spacer is wel een grappig ding als je er ruimte voor hebt en je kan dan eenvoudig zonder kat rijden zonder dat er storingen optreden.

Flynn

Citaat van: Marcel op 15 maart, 2014, 15:59:26 PM
Die spacer is wel een grappig ding als je er ruimte voor hebt en je kan dan eenvoudig zonder kat rijden zonder dat er storingen optreden.

Lijkt mij ook handig, als het werkt kan het veel opleveren en geen cat meer.
Volgens mij moet het geen problemen geven met de ruimte.
@Marcel, heb je daar dan twijfels over ?