Vervangen "bakhoes" Megane 2.0 16v

Gestart door Heatzone, 13 maart, 2014, 11:12:27 AM

Heatzone

Ik dacht ik zal hier even een topic aanmaken in plaats van elke keer me eigen topic te vervuilen  :D.

Eerder heb ik het blok aan de onder her en der ontvet en schoongemaakt om te zien waar hij olie lekt. Blijkt dat hij dus versnellingsbakolie lekt.
Niet extreem veel, maar na een paar dagen kon ik de versnellingsbak olie zien zitten. Nu zag ik dat hij op de hoes van de as op de bak wat lekt.
De hoes vertoont na goed schoonmaken ook milde droogte scheurtjes dus deze wil ik vervangen.

Is dit makkelijk zelf te doen? Ik zag dat hij met 3 bouten op de versnellingsbak zit, ik zal de as neem ik aan volledig los moeten halen om de nieuwe hoes erop te zetten? Zijn er nog dingen waar je op moet letten met demonteren en monteren?

Maarten-Jan Mulder

Eerst ff de bakolie aftappen, anders ligt alles op de grond zodra je de hoes los draait  ;D

Voor de rest wijst het zichzelf, in principe zou ik wel ff de as uit het fusee halen, dat is makkelijker dan pielen in de wielkast!

Marcel

Is goed zelf te doen, op de spiebanen in de fusee aan de wielkant kan wel eens loctite zitten af fabriek en dan moet je hard slaan op de as om deze eruit te krijgen.
Tijdens dat slaan moet je goed opletten dat je geen "paddenstoel" op de asstomp slaat want dan krijg je nooit je asmoer er meer op.
Ik doe de moer (dop 30) er dan 3 a 4 slagen op en sla dan op de moer of met een drevel/verlengstuk op de as, dan blijft je schroefdraad tenminste heel.
De binnenste hoes zit op de as geperst, vantevoren moet je even de afstand opmeten hoever de hoes op de as is geperst.
Voordat je de oude hoes eraf haalt, moet de tripode eraf, die tripode heeft heel veel naald lagertjes.
Als je een van de drie rollen er per ongeluk afstoot vliegen de naaldjes in de rondte.
Daarom wikkel ik de tripode in met isolatie tape om dit te voorkomen.
Als je de as terug monteert in de versnellingsbak, smeer ik het contact vlak van de rubber hoes altijd in met vet of zoiets, de nieuwe hoes wil wel eens niet 100 % goed passen in de bak waardoor die "stropt" waarna de olie er langs lekt.
Vet je de hoes lekker in dan glibbert de hoes goed op zijn plek.

Vergeet de bak niet te vullen met olie als je klaar bent !

Succes.

Heatzone

Bedankt voor de informatie heren /worship.

Waar kan ik de plug vinden om de olie uit de bak te laten lopen? Moet je de nieuwe hoes ook op de as persen en is dit makkelijk te doen?
Voldoet een beetje siliconenspray op de hoes ook?

Na de APK zal ik dit klusje maar eens gaan doen, gelukkig lekt hij niet heel veel.

Marcel

De aftapplug zit ergens vanonderen.
Sileconenspray is goed.
De nieuwe hoes moet je er op persen of met een stuk pijp er voorzichtig op slaan.

Heatzone

Gelukt!! Wel met behulp van een vriend en een brug. Maar dat maakt niet uit  :D.

Hier een aantal foto's om het duidelijker te maken voor de volgende die het wellicht wil doen.

Foto van de opening op de bak. De as hebben we er hier los gehaald.

Zo ziet de as eruit als hij uit de bak komt:

Hier zie je waar de naaldlagers zitten waar Marcel eerder over sprak:

Zo zit de hoes bevestigd op de as (een keerring waar de hoes overheen gedrukt zit.):

Om de keering en de hoes te vervangen hebben we alles eraf gehaald:

Misschien handig om op te letten er zijn 3 maten te krijgen qua keerring.