Clio III ph1 RS handfree card problemen

Gestart door Roderick3, 19 maart, 2015, 16:12:42 PM

Roderick3

Sinds een poosje sputtert bij mijn Clio RS het handsfree systeem vwb open en sluiten van de portieren. Handsfree starten werkt probleemloos en achterklep is ook probleemloos met handsfree openen en sluiten. De afstandsbediening van allebei de kaarten werkt ook prima van wel 20m of verder kan ik de auto open doen of dicht doen.

Portieren lijkt langzaam slechter te gaan. Openen gaat vaak goed, maar niet altijd. Vooral als de auto een week stilstaat gaat ie bijna nooit handsfree open. AB werkt dan wel gewoon, kofferbak ook en starten ook. Recent begint het sluiten te sputteren. Vaak paar keer proberen, heen en weer wandelen, voor ie dicht gaat.

Waar moet je dit zoeken? Zit er een antenne ergens voor handsfree bij de portieren? Beide kaarten doen exact hetzelfde, beide portieren doen hetzelfde en de batterijen van beide kaarten heb ik vervangen. Helaas blijft het probleem   :(
Renault 5 GT TURBO | Renault Clio III RS

Maarten-Jan Mulder

Is het niet zo net als bij de megane dat je na 3 dagen zonder openen hem sowieso met de kaart moeten openen?
Het sluiten klopt uiteraard niet, denk dat het handigste om hem even uit te laten lezen.
Heeft deze kaart twee batterijen? Dan kan het zijn dat er 1 leeg is...

Marcel

Advies inderdaad om de kaarten eerst de komende tijd in de kaart houder te steken bij elke rit om  de interne batterij op te laden.
Uitlezen kan geen kwaad uiteraard,  waarschijnlijk kunnen ook de sensoren in de deuren/handgrepen op werking getest worden als de test kast er aan hangt.
In de auto zitten twee of drie antennes voor het handsfree starten,  midden console voor,  einde/ achter zijde midden console en in de koffer bak.
Achter elke handgreep in de deur zit een oog voor het hf openen.

la_fusion

Voor zover ik weet worden de batterijen niet opgeladen door hem in de kaartlezer te stoppen. Dit zou dan draadloos moeten gebeuren en het zouden ook nog eens oplaadbare batterijen moeten zijn. Hoewel dat in principe wel mogelijk is, is het voor zover niet gebruikt bij de Clio 3 RS.

JPO

Ah hier had ik laatst ook wat last van, ik heb nog helemaal niet bedacht dat ik die kaart kon opladen, zit wel zo'n gleuf in, binnenkort even doen.

Roderick3

Het opladen is wat ik ervan begreep alleen van toepassing op oudere kaarten (uit 2002/2003). 2006 bij de Clio zou het gewoon alleen nog een batterij zijn en is opladen vervallen. Mijn reserve kaart was totaal leeg qua batterij. Deed niets meer. Niet handsfree, niet met AB. Nieuwe batterij erin en beide functies werkten weer.

Ik zal het eens proberen met opladen, maar volgens mij is dat bij de Clio al niet meer.

Wél heb ik de middenconsole gelicht. Interessant dat daar twee antennes in zitten. Zeker de achterkant is een stuk verplaatst geweest en voor is de boel ook uit elkaar geweest (ook rond radio en daar zag ik volgens mij een ontvanger zitten links van de kaart gleuf)

Marcel

Roderick3

Ik heb 'm niet helemaal eruit gehad, wel achterkant omhoog gehad... ook sigarettenaansteker etc. is blijven zitten. Voorin idem. Wel los gehad, dashboardkastje eruit gehad enzovoorts maar geen stekkers losgehaald (had de radio code niet bij me :D ).

JPO

Ik heb gister een audio connection box opgehaald via een marktplaats aankoop  ;D en wil proberen om die vanmiddag even netjes in te bouwen. Dan kan ik ook meteen even kijken naar de kaart (lader). Misschien is de gleuf in men dashboard alleen om de kaart te bewaren en niet om op te laden. Zal ook de boekjes eens doorspitten om te kijken of daar iets in staat.

Roderick3

boekjes staat niets in ;)
als ie al laad is het via inductie dus betwijfel of je er iets aan gaat zien... maar volgens mij gold dat laden alleen voor de echte eerste generatie handsfree (laguna 2002/2003). Clio heeft het nooit gehad die heeft het nieuwere type kaart. De facelift laguna had het ook al niet meer meen ik.

Marcel

Dat opladen is inderdaad niet van toepassing bij een clio drie.
De gleuf in het dashboard is er voor als je batterij leeg is om de auto alsnog te kunnen starten.

JPO

Ah oké, dan hou ik het wel alleen bij inbouwen ACB :P
Ff reserve batterijtje regelen dan voor het geval dat.

Marcel

Hoe is het met de handsfree card problemen ?

Roderick3

Het gaat beter (aantal keren beide portieren gebruikt en veel mee gereden). Verder heb ik van een failliete dealer een originele can clip set overgenomen  /worship waarmee ik van de week ga uitlezen kan ik 'm meteen proberen en ook zien wat er aan fouten staat.

Roderick3

Ennnnnnnn geen fouten bij uitlezen afgezien van gordelspanner die in het geheugen stond >:(

Verder ging ie afgelopen maand bij portier handsfree 1x niet op slot (kofferbak knopje werkt dan wél, beide portier knopjes voor vergrendeling niet). Kom er alleen niet toe om het verder uit te pluizen. Doet me toch vermoeden wat iemand al eerder zei dat een van die portierknopjes hapert en daardoor de boel op tilt slaat. Openen gaat probleemloos net zoals starten. Geen enkele keer gehad dat het niet handsfree werkte.

Lijkt me stug dat de antenne in de middenconsole ervoor zou zorgen dat ik niet handsfree kan sluiten op de portieren terwijl openen altijd werkt. Al had ik het idee dat het vanaf dat de middenconsole eruit geweest is slechter ging. Zal wel tussen de oren zitten...