Distributieriem megane coupe

Gestart door 16valves, 13 juli, 2015, 20:41:17 PM

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

16valves

Even een vraagje over het vervangen van de distributieriem van een megane coupe, 2.0 16v F7R motorblok.
Heb bij carpartsdirect gekeken maar er is vrij veel keus en geld verschil;
http://web-cdn.tecdoc.net/carpartsdirect/home.jsp?time=13/7/2015-17:57:35#dc70c20668667fb08d9cff7c981dd04d
Is de goedkoopste SKF set (met afgerond tandprofiel??) geschikt of moet je de duurdere hebben?  :-X

Maarten-Jan Mulder

Met gates zit je altijd goed (die leveren ook origineel), al denk ik dat SKF ook prima is.

16valves

Bedankt voor de snelle reactie, normaal gesproken ga je altijd voor Gates? Ze hebben alleen zowel bij carpartsdirect als misterauto 2 keuzes (bedoel niet het merk) en kan er niet helemaal uitkomen welke je dan moet hebben...
SKF of Gates zal niet zoveel uitmaken dus?

Marcel

Het maakt niet zoveel uit welke van de twee genoemde merken je gebruikt.
Wordt er niet gevraagd naar het fabricage nummer van de motor?
Dat is misschien de reden van de twee verschillende sets.

16valves

Zal me er eens meer in gaan verdiepen..
Is de distributieriem (+ lagers en waterpomp) trouwens een beetje fatsoenlijk te verwisselen zonder de motor compleet te demonteren?

Marcel

Stelt niet zoveel voor,  is van het zelfde niveau als een 19 16 V.

16valves

Ok 19 16v heb ik al eens gedaan dus wat betreft moet het goed komen. Alleen het 19 16v blok was compleet met subframe en al uit de auto, het megane motorblok wilde eigenlijk niet helemaal eruit halen...

16valves

Heb de distributieriem incl. de spanrollen inmiddels vernieuwd, en ben bezig met het spannen van de riem  :-X
Heb begrepen dat het zo hoort; Eerst de krukas en nokkenassen blokkeren, riem monteren en op spanning zetten, (blokkeringen verwijderen) en dan de krukas 2 slagen rond draaien, riemspanning nogmaals controleren en als het nodig is bijstellen.
Heb nu een metertje om de riemspanning te meten, alleen varieert de riemspanning afhankelijk van hoe ver je de krukas draait. Moet je deze ongeveer 2 slagen draaien en dan stoppen waar die zelf stopt, of weer de krukas precies draaien tot het blokker punt, blokkeren en dan de riemspanning contoleren? Dit varieert namelijk nogal in riemspanning...
Gaat om een 2.0 16v F7R motorblok.

Marcel

of weer de krukas precies draaien tot het blokker punt, blokkeren en dan de riemspanning contoleren

Bovenstaand moet je aanhouden.

Maarten-Jan Mulder

Citaat van: 16valves op 13 juli, 2015, 21:32:16 PM
Bedankt voor de snelle reactie, normaal gesproken ga je altijd voor Gates? Ze hebben alleen zowel bij carpartsdirect als misterauto 2 keuzes (bedoel niet het merk) en kan er niet helemaal uitkomen welke je dan moet hebben...
SKF of Gates zal niet zoveel uitmaken dus?
Wat was het verschil in sets trouwens? wel geen span/loop rollen of?

16valves

Beetje late reactie, maar de duurdere sets hebben een nieuw tandwiel voor de oliepomp erbij. Dit kende ik niet omdat het bij de 19 16v (F7P) niet zo zit. Het is trouwens ook niet echt een tandwiel voor de oliepomp want hij drijft de oliepomp niet aan  ;D
Heb de distributieriem inmiddels klaar, heb de spanning trouwens wel gemeten/gecontroleerd zonder dat de krukas en nokkenassen geblokkeerd waren. De riem ligt dan veel losser als wanneer deze wel geblokkeerd zijn..

16valves

Nog even een andere vraag, denk zet hem hier maar bij;
De oliedruk van m'n megane coupe is niet echt indrukwekkend, komt vaak tot 1/3 en max tot de helft van de schaalverdeling. Heb het stekkertje al schoongemaakt en deze maakt wel goed contact met de oliedruk sensor.
Heeft het dan zin om de oliedruk sensor te vervangen of is de oliepomp gewoon slechter aan het worden?
Kan de oliedruk sensor trouwens ook nergens vinden bij carpartsdirect of misterauto...

Maarten-Jan Mulder

Heb je olie druk al extern gemeten? Originele meter is niet heel precies. Stationair moet die ongeveer 1 bar aangeven, 3000 toeren ongeveer 1/3 tot de helft bij warme motor.

16valves

Nee, zou eigenlijk ook niet weten hoe je de oliedruk extern moet meten?
Wilde voor de zekerheid de sensor vernieuwen maar die moet je denk ik bij de dealer halen? kan hem nergens anders vinden...

Maarten-Jan Mulder

Sensor moet je idd bij de dealer halen. Olie druk extern meten doe je door de sensor er uit te schroeven en daar een externe meter op aan te sluiten.