Renault nieuwtjes - deel II

Gestart door Maarten-Jan Mulder, 08 oktober, 2015, 13:13:13 PM

Maarten-Jan Mulder

Het is inderdaad - gelukkig - bevestigd dat er wel een R.S. komt:
CiteerThe current Clio RS is equipped with a 1.6 turbo, sporting 200 and 220 hp. The next generation will swap this engine against the new 1.8 turbo, used by the big sister but also the new Alpine A110 . The information is confirmed by Philippe Brunet, vice-president of thermal and electrical engine engineering for the Alliance, in an interview published in the latest issue of L'Automobile Magazine.

Verwacht overigens geen 250 pk of meer, het wordt een teruggetunede variant met rond de 225 pk. Met een beetje geluk pakken ze de variant uit de Megane (met de eigen cylinderkop), en houden ze de rand onderdelen hetzelfde. Dan kun je hem in 1 keer van 225 naar 310 pk chippen  8) het zal waarschijnlijk het blok zijn wat nu al in de Espace / Talisman ligt met 225 pk, maar heb daar nog geen resultaten van gezien...

Roald

Kortom potentie dat Clio 4 RS met een re-map dus nu echt een bommetje kan worden  :)
Anything worth doing is worth doing right

sitechris

Ik las dat de nieuwe Clio RS standaard 230 pk krijgt. Op zich al niet verkeerd. Ik ben meer benieuwd naar de montage van een goed sperdifferentieel.
Check mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Maarten-Jan Mulder

Dan zou er een handbak moeten komen (wat ik uiteraard hoop), de EDC bakken schroeven ze geen sper in.

Marcel

Als Renault verstandig is bieden ze beide mogelijkheden aan.

MartijnGizmo

Dat verwachtte men ook bij de facelift cq Trophy van de IV, deden ze ook niet. Maakte voor het verkoopsucces geen verschil trouwens...

Maarten-Jan Mulder

Ze gingen inderdaad als warme broodjes over de toonbank! Wat dat betreft hebben ze wel goed marktonderzoek gedaan, tuurlijk de purist wil altijd puur maar mensen met een gezien die z'n auto ook dagelijks willen gebruiken mag het wat minder puur en wat meer dagelijkse bruikbaarheid. Niet dat dat met een handbak niet zou kunnen maar die paar extra deuren was wel een goede keus  :P

Sjaakie

Ik vind een 5-deurs ook al een achteruitgang. Het is veel minder praktisch dan een 3-deurs door de kleinere voordeuren en de de B-stijl die in de weg zit als je opzij kijkt door de kortere deur. Verder zal er geen markt zijn in Nederland voor een 3-deurs. De Ford Fiesta is in het buitenland leverbaar als 3-deurs, maar niet in Nederland :(.

@MJ: ik had gelezen dat in de M4RS de Trophy wel een mechanisch sper kreeg in de opamaat.

Maarten-Jan Mulder

Als je (jonge) kinderen hebt is een 5 deurs veel praktischer  :) Laten er nou een heleboel gezinnen met kinderen zijn en zie daar waarom ze als 5 deurs zo populair zijn.

Ik heb inderdaad wel geruchten gelezen dat de DCT7 wel geschikt is voor een sper, of het daadwerkelijk gaat gebeuren? Gezien de 1.8 en het verwachte vermogen (en daarbij behorende koppel) zal de 5 RS in elk geval de DCT7 krijgen en niet de DCT6.

zoefrs

Trophy 4RS kan ook met sper en automaat, volgens de Belgische folder.

Sjaakie

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 21 februari, 2019, 07:18:20 AM
Als je (jonge) kinderen hebt is een 5 deurs veel praktischer  :) Laten er nou een heleboel gezinnen met kinderen zijn en zie daar waarom ze als 5 deurs zo populair zijn.

Dat soort dingen zijn meer van belang bij de gewone uitvoering. Daar is ook een station van die nog praktischer is. Denk dat dit soort dingen minder speelt bij een R.S.

RikRace

Ik vind het fantastisch, de Clio IV RS met 5 deuren. Heb 2 kinderen!!  ;D
<>RenaultSport<>

Maarten-Jan Mulder

Exact! Uit de verkoopcijfers blijkt ook dat juist dat soort dingen wel mee spelen bij een R.S. 
2 deuren extra en de hoogste verkoopcijfers voor de clio R.S. ooit, in het eerste jaar al, dat zegt genoeg  :)

MartijnGizmo

Idem met de automaat, vooral voor Azië en Australië erg belangrijk, en daar kopen ze kennelijk iets meer sportieve nieuwe auto's dan in ons kikkerlandje. :D Toch hoop ik dat ze en/en doen, zoals met de Mégane.

Sjaakie

Denk dat het eerder aan de opamaat ligt. Japan en Australië zijn tweede en derde verkoopland voor Renault Sport en enorme opamaat landen. Blijkbaar is die behoefte er, maar jammer dat de handbak volledig is komen te vervallen. Zou mooi zijn dat daar een keuze in komt zoals Martijn al aangaf.

In het VK verkocht de mk7 Fiesta ST daarintegen veel beter. Dat was het best verkopende land voor Renault Sport.