Piep in het opkomen van koppeling.

Gestart door Michael Verheijen, 16 oktober, 2015, 11:45:45 AM

Michael Verheijen

Gisteren kwam ik er achter dat tijdens het aangrijpen van de koppeling van versnelling 3 naar 4 er een piep in zit. Dit heb ik nog nooit gehoord en het was ook niet stelselmatig. Bij het aangrijpen van de koppeling (zonder tussengas) gebeurt dit en met name bij de nog lage toeren (3000-3500 rpm). In andere versnellingen heb ik geen last van (ik heb het nog niet gehoord bij snelheden > 70, dus eventueel overschakelen naar 5e).
Het is een zelfde soort piep als die je wel eens hebt bij het remmen, maar bij het remmen duurt het wel wat langer.
Misschien dat het iets met de koppelingsplaat te maken heeft, maar dat weet ik niet. Iemand suggesties wat het kan zijn?
Voor het geval dat...: het gaat om een Clio 3 RS ph1.

Maarten-Jan Mulder

Alleen bij het op laten komen? Niet bij het intrappen v/h koppelingspedaal als ik het goed lees?
Wat gebeurd er als in je in 2 vol gas geeft tot +/- 4000 en dan abrupt gas los laat?
schakelen naar 3 en 4 gaat wel soepel? ook geen gekraak?
Het is een beetje lastig inschatten n.a.v. je verhaal maar klinkt als motor steun.

Michael Verheijen

Ik heb nog even een testrondje gereden om te voelen/horen wat er nu aan de hand is. Maar ik blijf het geheimzinnig vinden ook omdat het niet altijd te horen is.
Maar:
- het intrappen van het koppelingspedaal geeft geen piep. Alleen het loslaten in een bepaalde versnelling. Dit kan zijn in 2, 3 (minst vaak) of 4.
- vol gas geven in 2 en daarna loslaten geeft geen piep.
- geen gekraak tijdens schakelen.
- geen piep tijdens flink sturen of een bocht met hogere snelheid nemen.

Wat wel vaak een piep geeft is het terugschakelen naar een lagere versnelling en dan koppeling op laten komen (zonder tussengas geven) waardoor de toeren ineens omhoog moeten. Maar ook dit gebeurt alleen bij het schakelen van 5 naar 4 en van 3 naar 2.

Misschien stel ik me maar aan hoor en is het vrij normaal dat deze piep er in zit...  :D Maar evenwel bedankt voor je commentaar! :)

Marcel

Als je verder niets bijzonders merkt /voelt,  dan zou ik voorlopig doorrijden.

Maarten-Jan Mulder

Ik zou inderdaad door rijden tot het duidelijker wordt, 2, 3 en zitten wel op een verschillende as in de bak dus denk niet dat het in de bak zit. (als het 1,3,5 of 2,4,6 was dan wellicht wel).

Michael Verheijen

Dank voor de reacties.
Ik rij er sowieso nog gewoon meer rond en als het heftiger wordt, dan laat ik er pas naar kijken. Ik zeg al, het is compleet random wanneer die piep er is. Dus gewoon (roll)