Auto detailings (poetsen dus!)

Gestart door Maarten-Jan Mulder, 23 september, 2010, 16:04:03 PM

Maarten-Jan Mulder

Duidelijk verhaal, maar een carnauba was, blijft die minder lang zitten?

Martijn_B

dat is afhankelijk van het verwerkte percentage carnauba. De gemiddelde waxen van rond de 20 euro blijven zo'n 2 a 3 maanden zitten. Er zijn waxen die 6 maanden blijven zitten met een hoger percentage, maar dan wordt het verwerkingsproces duurder en het eindproduct ook (90 euro).

Toch ben ik zelf heilig carnauba fan, de glans is unbeatable in vergelijking met synthetische waxen.

Morgenavond plaats ik wat fotos van de clio!
www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!

Martijn_B

Trouwens, misschien wel handig om de standtijd van carnauba toe te lichten in het verhaal.

Maarten-Jan Mulder

Daar kwam mijn vraag ook een beetje vandaan, aangezien je aangeeft bij de eerste soort dat die een lange standtijd heeft. Dus ik had zo iets van, oke dan heeft de tweede / de carnauba een korte ?  :P :)

Martijn_B

Goede tip hoor, als je er meer hebt zijn ze welkom :)
De pagina is ook nog niet benaderbaar via de site, maar alleen via die specifieke link. (oftewel, hij staat er nog niet voor het grote publiek)

Maarten-Jan Mulder

Voor de rest wel een duidelijk verhaal  :) Kwam gister tot de ontdekking dat de laguna geen 676 (zwart) is, na een sopje kwam er paars/blauw tevoorschijn  :P

Martijn_B

Bij deze een foto verslag winter-wassen!

Als er één periode in het jaar is dat onze auto's vies worden, dan is het wel in de winter. Veel natte wegen, sneeuw, modder en pekel zorgen al snel voor een vieze wagen. De meest gemaakte fout is echter de auto in deze periode niet te wassen. Er wordt veelal gedacht dat het laagje vuil beschermt tegen nieuw vuil...maar jammer genoeg werkt het niet zo. Door vuil langdurig te laten zitten geef je het de kans om aan te koeken en in te vreten in de lak wat zelfs tot corrosie en verkleuring kan leiden. Vooral op plekken met steenslag (motorkap) is langdurig contact met pekelzout niet bevoordelijk voor de staat van de lak.

Dus ondanks dat de auto 'toch zo weer vies is' na het wassen in de winter, is dit wel érg belangrijk om te doen!

Zodoende was ik de Clio ongeveer elke 1 à 2 weken, bij deze een verslag hoe ik dat doe, en waarom.

Allereerst wat foto's van hoe de auto er na 1 week en 200km rijden in de laatste week van December 2010 uitziet:

Kortom: erg vies! De pekel zit letterlijk over de hele auto. Zeker als het gaat dooien spat het water met pekel gemakkelijk op door de auto die voor je rijdt.
Ik ben begonnen met het foamen van de auto. Dit doe ik voordat ik de auto ga wassen. Met het foamen spuit je een laag schuimend reinigingsmiddel op de auto, wat ongeveer 5 minuten nodig heeft om langzaam van de auto af te druipen. Het foam weekt vuil los en neemt loszittend vuil mee terwijl het van de auto afdruipt. Je kunt met deze stap dus een hoop vuil verwijderen zonder de lak fysiek aan te raken met een washandschoen, dit verminderd de kans op krassen enorm!

Na het foamen kun je de auto afspuiten met een HD reiniger. Altijd koud water gebruiken met deze buitentemperaturen. Het effect van het foamen is al zichtbaar, minder vuil:

Tijdens het foamen even de wielen reinigegen. Ik maak gebruik van een sterke wheelcleaner, en draag daarbij beschermde handschoenen  als bescherming tegen huidirritatie:

Na het foamen kan de auto gewassen worden. Uiteraard met een shampoo en een uitspoelemmer, maar ook met lauw water! Als het buiten koud is en eventueel vriest, bevriest warm water eerder dan koud water. (Mpemba effect).  Na het wassen heb ik de auto weer afgespoeld. Dit doet ik eerst met de HD reiniger zodat al het losgeweekte vuil zeker weten van de auto af is. Daarna doe ik dit met alleen de slang, en laat ik het water van de lak afglijden. Het verschil in achtergebleven water is enorm, en maakt drogen alleen maar makkelijker:

Verkeerd:

Juist:

Uiteindelijk de auto nog even nagelopen met een Quik Detailer spray. De spray zorgt voor een "freshly waxed" look, geeft extra bescherming aan de bestaande waxlaag (+-2 weken) en maakt de lak weer mooi glad.
Eindresultaat:

Totale tijd: 1,5 uur (inclusief een bakkie koffie!).

Maarten-Jan Mulder

Wel een verschil ja, heb je ook een foto van een dag later?  ::) :P

Als het vriest was ik de auto niet maar zodra het een beetje dooit gaat al het vuil per direct weer  van de auto  :) als het vriest is het mij te koud om de auto te wassen  ;)

arno

zo hij ziet er inderdaad weer mooi schoon uit, alleen de laatste pekelresten moeten nog verdwijnen van de wegen!
de ruitensproeivloeistof gaat er door als water  :P
rubber moet roken en stinken

Christiaan

Leuk verslag! Alleen jammer dat je auto er na 2 dagen rijden weer zo uit ziet als op de eerste foto`s :(
Hopelijk kan ik in het weekend nog even een gaatje vinden om m`n auto even lekker te wassen ;D

Martijn_B

Yes, met deze omstandigheden is de glans er weer snel af :( Het gaat me er nu meer om dat de pekel er geen weken op blijft zitten, en zodoende de kans krijgt om schade aan te richten.

Wekelijks dus even een vers laagje pekel... (dat klinkt ook niet goed, haha!)

Maarten-Jan Mulder

Jij hebt er vast een heel mooi waslaagje op zitten tegen de pekel  ;D

Maarten-Jan Mulder

Vandaag weer een sopje over de laguna gehaald  ;)

Het glanst en parelt nog redelijk maar het wordt wel tijd voor een poetsbeurt, nu ja, het duurt niet lang meer voor Martijn langs komt  ;)

Martijn_B

Koplampen lijken ook een beetje dof, klopt dat MJ?

Anders kunnen we die ook gelijk aanpakken!

Maarten-Jan Mulder

Er zit nog een waasje op van achtergebleven water maar 100% zijn ze niet meer nee. Als het zover is ben ik benieuwd wat je ermee kan  :)