Auto detailings (poetsen dus!)

Gestart door Maarten-Jan Mulder, 23 september, 2010, 16:04:03 PM

Maarten-Jan Mulder

Citaat van:  martijn16vtHallo allemaal,

In overleg met één van de mods heeft Jeffrey (welke op zoek is naar een Clio 2.0 16v, en weer een goede vriend van mij is) gevraagd of het mogelijk is om een Detailing topic te openen.
Ik ben zelf een jaar geleden op zoek geweest naar een clio RS en heb mij toen ook aangemeld hier op het forum. Maar, tijdens mijn zoektocht heb ik besloten dat ik naast mijn studie (en grotendeels voor de fun)  vanuit de hobby voor auto's detailen (poetsen) een eigen webshop wilde starten. Bijbehorend hoorde meer ruimte om producten te vervoeren, en het plan voor een Clio maakte plaats voor een ruime sedan (Volvo S40).

Het doel van dit topic is vooral het delen van informatie en ervaringen over het detailen van auto's. Onder detailen verstaan we het "tot in detail" behandelen van de auto, van dak tot wielkasten en alles met grote precisie. Als er vragen zijn over hoe de auto nu eens goed aangepakt kan worden, of mensen kleine schade's hebben en dit willen behandelen, kan ik ook advies geven.

Als voorbeeld heb ik hieronder een paar foto's gepost van door mij behaalde resultaten, wellicht vinden jullie het leuk om ook jullie ervaringen te delen

De motorkap van een Lancia waarop de rechter helft een 'glaze' is gebruikt. Dit is een verhullend en opvullend product wat kleur toevoegt, maar vooral krasjes verbergt:

Het polijsten van een seat-cover van een Suzuki GSX R:

Of het wegwerken van een sleutel-kras op een Fiat Grande Punto:

Nougoed, dat waren een paar voorbeelden! Zijn er hier nog meer detail fanaten te bekennen?

Natuurlijk heb ik zelf ook een webshop en kunnen er spullen bij mij aangeschaft worden, maar dit is niet de bedoeling van dit topic!

Citaat van: Maarten-Jan MulderGeen fanaat maar ik leef me wel 2 keer per jaar uit, 1 keer voor de winter en 1 keer na de winter  Wink
Het resultaat ben ik altijd wel tevreden mee  Wink

Zo'n glaze, hoe lang blijft dat zitten?

(Ter illustratie even uit een ander topic een paar resultaat fotos)

Citaat van: martijn16vtZiet er goed uit Maarten-Jan! Die glaze blijft maar héél kort zitten, vandaar dat je hem hoort te 'toppen' met een goede wax. De glaze ligt dan onder de waxlaag, en blijft net zo lang zitten als de waxlaag. Beter is het om de lak te polijsten zodat de krasjes ook daadwerkelijk weg zijn, maar dit is op sommige (harde lakken) soms niet te doen, vooral niet met de hand. De glaze is dan een goed alternatief.

Ook mijn eigen auto krijgt binnenkort de nodige bescherming voor de winter, gezien dit weer een winter gaat worden met veel regen en sneeuw (en dus pekel):
'Nederland krijgt winter met veel neerslag'
http://www.nu.nl/binnenland/2334288/nederland-krijgt-winter-met-veel-neerslag.html

Maarten-Jan Mulder

Ja het lijkt weer een heftige winter te worden dit jaar Undecided
De zwarte komt in de winter niet buiten dus dat scheelt  Smiley

Citaat van: Maarten JanTot nu toe nog weinig poetsers te bekennen  Huh

Vandaag ben ik met een lederen interieur aan de slag gegaan. De eigenaar vond het leer mooi omdat het glimt:

Vooraf:

Tijdens schoonmaken:

Schoon leer:

Het leer is dus gaan glimmen door het vuil wat erop zit. Nadeel is ook dat het leer dan glad wordt, en bij bochten schuif en glij je over de zetel heen. Jammer genoeg ben ik vergeten een foto te maken van het leer nadat het gevoed is met leather conditioner, maar dit zorgt ervoor dat het leer soepel wordt, kleur terug krijgt, en weer stroef is.

Glij je dus over je glimmende leren zetel..dan weet je wat je te doen staat  Grin

Citaat van: Sieger Evertsik zelf poest mijn gt turbo maar 2 keer per echt goed (gronau en Hermsdorf) de meeting tussendoor gewoon ff afsoppen (wel met de hand) en klaar.

gewoon weg de tijd er niet voor, en daarbij staat de auto ook in de schuur bij mijn ouders. Hopelijk niet lang meer!  Grin

Citaat van: Dimitri RSm'n clio rs moet een keer grondig gepoetst worden dussss.....

misschien ook leuk om dit in het AM (clubblad) te gaan vermelden  Cheesy

Martijn zou het een idee zijn en heb je zin/gelegenheid etc etc dan komen we er wel uit!

Citaat van: Martijn16vtAlright  Smiley Als de auto binnen staat dan zal hij ook weinig te lijden hebben denk ik !

@Dimitri-> Ik zou het wel leuk vinden om een stukje in het clubblad te schrijven, informatief over de beginselen van het goed onderhouden van de lak bijvoorbeeld  Huh Diegene die het clubblad beheert mag gerust contact met mij opnemen  Smiley

Dimitri doet ook stukjes voor het AM  Smiley

Citaat van: MvZQuote from: Martijn16vt on September 18, 2010, 07:35:16 PM
@Dimitri-> Ik zou het wel leuk vinden om een stukje in het clubblad te schrijven, informatief over de beginselen van het goed onderhouden van de lak bijvoorbeeld  Huh Diegene die het clubblad beheert mag gerust contact met mij opnemen  Smiley

Of : hoofdredactie@clubrenaultsportives.nl

Citaat van: Martijn16vtIk heb al contact met Dimitri over e.e.a.  Cheesy Het lijkt me leuk om een item te schrijven!

Martijn_B

Zo! Dimitri zijn auto is weer net zoals hij jaren geleden uit de showroom rolde. De lak was nog in zeer goede staat, dat zal hij zeker aan zijn baasje te danken hebben  ;)

Foto's volgen vd week!
(met toestemming van Dimitri)
www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!

Maarten-Jan Mulder

Dimitri RS

heb zelf gister een paar foto's gemaakt in de zon  ;)

en ja hoor meneer de S$%^&*T vogel vond 'm ook erg mooi. (gelukkig alleen op het raam)

Martijn_B

Als jij die zou willen delen met het forum Dimitri dan kun je dit alvast doen.. ik ben zojuist pas thuis van college en heb nog 1 a 2 drukke dagen voordat ik een selectie kan gaan maken uit de 234.583 foto's  ;)

Ik moet wel zeggen dat een goede 8 uur in 1 ruimte doorbrengen samen met deze Clio RS zijn sporen achter heeft gelaten bij mij.. De Volvo S40 gaat vanaf deze week de verkoop in. Mocht er een mooie prijs voor te krijgen zijn dan komt er een Clio RS voor terug!

Maarten-Jan Mulder

Ik kan niet anders zeggen dan een heel wijs besluit Martijn  ;D ;)

Martijn_B

Tsja Maarten-Jan, ik zit al ruim 8 maanden met die auto in mijn hoofd.. er is simpelweg ook geen alternatief voor de Clio qua verbruik, prestaties, prijs, etc.

Alvast even een voorproefje van de foto's:

(zie het vuile water in de spoel-emmer links, en het schone water in de shampoo-emmer rechts).

Maarten-Jan Mulder

Het is een uniek concept voor een unieke prijs inderdaad  :)

Dat het water vies wordt verbaasd me niets, waar ik me altijd over verbaas is hoe gigantisch vuil de klei wordt als je daarmee bezig bent  :o. Dan denk je in eerste instantie mwoah hij is wel redelijk schoon, en dan haal je die klei erover  :P

Dimitri RS

staan er 2 bij voorstellen
wat een aparte kleur....

MJ zo detailing was voor de eerste keer in 10 jaar  :D

Maarten-Jan Mulder

Dan werdt het ook wel een keer tijd, maar het resultaat lijkt heel goed gelukt  8)

Marcel

Martijn , een paar vragen over poetsen.
Mijn 5 GTT is vandaag uitgebreid in bad geweest, hij gaat zijn winterslaap beginnen, vandaar.

1    Je hebt het elke keer over "klei", hier in het zeeuwse zijn de dijken van klei, moet ik die klei gebruiken??
      Ik neem aan van niet maar waar is die klei dan te koop ??
2    Voor de velgen schoon te maken gebruik ik gewoon een willekeurige velgen reiniger, is er wat
      beters of gebruik jij ookgewoon een merk??
3    Voor de vliegen, ook daar gebruik ik een insecten verwijderaar voor, is dit aan te bevelen ??
4    Over die rubber strepen, na verlopen dinsdag waren die weer in ruime mate aanwezig  :), zelf haal ik strepen
      eraf met metallic wax van Valma, daar krijg ik die strepen er snel en simpel mee af, daar hoef ik dan
      niet hard voor te poetsen.
      Met b.v. een was van turtle wax krijg ik die rubber strepen er echt niet af.
      Weet jij waar dat verschil in zit tussen die 2 eerder genoemde wassen ??

Martijn_B

Hoi Marcel,

Ik beantwoord de vragen even 1 voor 1:

1. Klei-> De klei uit de zeeuwse grond is niet aan te raden  ;) Hier zit namelijk zand in, en dat gaat krasjes maken. De klei die er gebruikt wordt om auto's mee te behandelen heeft een flink 'plakkende' werking. Je kneedt een blokje klei tot een plat schijfje van 5x5cm en sprayt wat klei lubricant over de lak. De spray zorgt ervoor dat de klei gemakkelijk over de lak glijdt, en met het glijden over de lak pikt de klei allerlei vuil op wat er met wassen niet af gaat. (boomhars, teerspetters, industrieel vuil, etc). Ik gebruik zelf de klei van Mothers. Waarom? Omdat deze een kwalitatief prima pakket leveren met 2x80 gram klei, een halve liter spray en een zachte doek voor de beste prijs.

2. Velgenreiniger -> (bijna) alle velgenreinigers maken gebruik van zuren... en zuur kan de (blanke) lak aan tasten van de velgen. Let dus altijd op dat je niet erg veel gebruikt en maar 1 velg tegelijk doet. Dus insprayen, inborstelen, schoonspoelen, volgende velg. Blijft er zuur achter en komt de velg in de zon dan brand het in. Ik gebruik zelf een product van Mothers wat als foam uit een fles komt en een 'redelijk veilige' milde formule heeft. Ze geven iig de garantie dat de blanke laklaag niet ineens los kan laten als je 1. hun instructies opvolgt, en 2. de velgen op de juiste wijze zijn gespoten. Als de velgen eenmaal schoon zijn behoort een gewoon sopje trouwens gewoon te voldoen voor de aankomende 2-3 keer wassen, het is vaak niet nodig om elke keer velgenreiniger te gebruiken.

3. Insectenverwijderaar: Jahoor dat kan prima, let wel op dat een agressieve insectenverwijderaar ook je waxlaag verwijderd. Ik weet niet hoe lang je de insecten laat zitten, maar met een goede wax op de lak behoor je de insecten zo van de lak af te kunnen vegen met wassen (binnen een week of 2-3).

4.Rubber-> Ik ken de metallic wax van Valma niet, maar ik denk dat dit product een sterke 'cleaner' heeft. Bij de Turtle Wax zal die dan iets minder aanwezig zijn. Hoe meer dingen een product tegelijkertijd doet (schoonmaken én beschermen of bijv. polijsten, schoonmaken én beschermen) des te slechter de werking trouwens wordt. Een stand alone product is vaak beter dan een 2 of 3-in-1 product. Misschien een idee om het verwijderen van het rubber met klei te doen, en als wax naar een langdurige wax te kijken ( die 6-7 maanden beschermt). Turtle wax heeft een grote naam opgebouwd in de jaren 80 en 90, maar loopt nu eigenlijk achter de feiten aan. Er zijn héél veel betere producten, maar omdat deze merken vaak nieuw(er)  en kleiner zijn kan er voor dealers niet de zelfde marge op geleverd worden. Daarom zie je in de automaterialenzaak nog Turtle Wax, Valma en bijv. Sonus staan in plaats van Mothers Wax, Dodo Juice, Poorboys, ClearKote, Collinite, etc. De producten van deze merken zijn vaak bijna net zo duur, maar werken makkelijker en geven een mooier resultaat.

Nou.. dat waren ze zo'n beetje.. hier nog wat plaatjes:

Wat er van Dimitri zijn motorkap af kwam met kleien:

Inborstelen van de velg:

Als je meer vragen hebt-> schiet maar raak!

Detailen is bij mij vanuit de hobby ook uitgegroeid tot een webshop, als je wat linkjes wil kun je mij een PM sturen. Ik post dat even niet hier omdat dit niet echt bedoeld is als commercieel verkoop-topic.

Maarten-Jan Mulder

Velgen doe ik altijd met alleen een (auto shampoo) sopje, als je dat elke week doet gaat alles er prima zonder moeite vanaf. De Ferodo DS3000 remstof daargelaten  ;)

Marcel

Bedankt Martijn voor je uitgebreide reactie.