Clio RS 2 turbo ombouw

Gestart door zoefrs, 08 juni, 2016, 12:24:02 PM

zoefrs

Goedenmiddag,

Uiteraard ga ik zelf het internet ook afstruinen,
maar zijn er nog mensen die toevallig goede adressen en/of site's weten hierover ?

Een Clio RS ombouwen naar een monstertje voor "erbij" is het wilde idee.

Eerst eens veel info en prijzen inwinnen uiteraard.

Alle info welkom.

Groeten,

Martin

Marcel

Op het RTC forum kun je er wel wat over vinden denk ik.
K Tec racing levert een compleet pakket dacht ik.

Maarten-Jan Mulder

Arthur (tutuur) heeft een megane 2 RS motor in zijn clio 3 geduwd, dat is denk ik ook veruit de makkelijkste manier.
Alleen v.w.b. de versnellingsbak zul je moeten kijken of een JC5 past op de F4R-T, de zesbak past niet in een 2 R.S.

Andere optie is inderdaad bestaande blok ombouwen naar turbo opstelling. Komt wel wat bij kijken, reken op aardig wat kosten.
Minimaal 3000 als je echt goed in koopt zo niet meer. Heb je een idee wat allemaal nodig is voor turbo ombouw?

In Engeland maken ze trouwens vaak ook gebruik van een rotrex ombouw (supercharger, mechanisch), dat levert 240-280 pk op.
Kwa kosten wel vergelijkbaar.

Hoe ver wil je gaan, heb je een doel kwa pk's? Met b.v. een RS2 intake en een re-map zit je al op 200 pk bij een 172 en een vlakke koppelkromme.

zoefrs

ik heb geen idee wat er precies bij komt kijken, ben geen monteur helaas.

heb nog niks concreets voor ogen maar dat dit soort dingen serieus geld kosten ben ik me wel bewust van.

heb al eens contact gehad met een engels bedrijf wat dit regelmatig deed maar waren een beetje huiverig om dit bij een NL auto te doen.

in de UK zijn de eisen mbt wat wel en niet mag wat "ruimer"/makkelijker als in NL.

voorlopig blijft t bij info inzamelen en wie weet,
ik vind de kleine auto's met een verrasings effect altijd leuk.

groet,

martin

Maarten-Jan Mulder

Een heel lijstje, uiteraard niet onmogelijk maar weet waar je aan begint  ;)
Je kan daarbij uiteraard een zeer leuk resultaat halen en het verrassingseffect is groot.

Wat je ook mee moet nemen, als het vermogen met 25% of meer toe neemt dien je dit te laten aan passen op kenteken (ook i.v.m. je wa verzekering!).
Bij auto's tot 31 december 1997 is dit niet zo spannend -->  Deugdelijke montage, remmen aangepast op het vermogen en een emissietest.
Bij een ander/nieuw blok moet je de herkomst aantonen!
Deze keuring kan bij ieder RDW station plaatsvinden, kost ca. 75,-

Bij auto's van na die periode zijn ze strenger en moet je naar Lelystad, daar wordt hetzelfde gekeurd alsmede een rijgedragtest waarbij ze met de auto gaan rijden.
Kosten hiervan gaan in de richting van 700,-

De meeste mensen doen dit maar daarbij vergeten ze dat de aansprakelijkheid daarmee wel kan veranderen in geval van een ongeval. De verzekering keert uiteraard uit aan de tegenpartij (dat zijn ze wettelijk verplicht), echter zullen ze je royeren en op de zwarte lijst plaatsen. Ook het uitgekeerde bedrag gaan ze daarna bij jou proberen te halen.
Iets om in je achterhoofd te houden.

Roald

Uit ervaring sprekende is een turbo ombouw inderdaad een fikse klus.
Komt echt veel bij kijken en je moet het in 1 keer goed doen anders loopje continu in de problemen.
Remmen zal op een clio 2 RS wel goed zitten.
Keuring is inderdaad zoals Maarten-Jan aangeeft is bij een Clio 2 RS stuk lastiger omdat je naar Lelystad moet.
Met dat oude gebakkie van mij is het 60 euro en klaar  :)

Anything worth doing is worth doing right

zoefrs

goedenmiddag,

t is ook nog maar een idee,
en ik denk dat als je t inderdaad in 1x goed laat doen er voor de rdw ook geen probleem mag zijn.

wie weet word t wat, maar net zo goed niks.

groeten,

martin

Sjaakie

Veban heeft recent nog een Megane RS motor in een Clio 3 RS gebouwd. Wellicht kunnen zij je verder helpen.

Marcel

Zelf zou ik eerder een Clio erbij kopen en track day klaar maken met nog gewoon een kenteken erop.
Madeno Racing doet dit bv, in het AM is zo'n ombouw al eens beschreven.

zoefrs

@Sjaakie : heb inmiddels een mail gestuurd naar Veban.

@Marcel : is ook een idee, alhoewel t niet direct enkelt voor t circuit hoeft te zijn.
Maar t idee is wel goed, zal ik ook zeker in t achterhoofd houden, bedankt.

Marcel

Op zich lijkt me dat wel een leuk idee zo'n clio zo ligt mogelijk maken en de motor te optimaliseren.

antoine

Veban heeft ook clio 2 rs turbo's gebouwd. Henk zal je zeker kunnen helpen. Vroeger had je nog mb carperformance, helaas is hij gestopt en verder gegaan met fietsenstallingen. Maurice leverde complete setjes voor de ombouw.

Maarten-Jan Mulder

Citaat van: Marcel op 08 juni, 2016, 20:55:55 PM
Op zich lijkt me dat wel een leuk idee zo'n clio zo ligt mogelijk maken en de motor te optimaliseren.
Dat is ook heel leuk, verschil met een clio 3 is ook kleiner dan de meesten denken

nobody