Schokdempers

Gestart door Sjaakie, 28 maart, 2017, 15:05:30 PM

Sjaakie

Hallo,

Ik kwam er vandaag achter dat één schokdemper op de achteras lek is. Dit maakt het wel een ideaal moment om de schokdempers te vervangen door betere exemplaren. Echter krijg je geen onbalans in de wagen bij enkel vervangen van de schokdempers achter? Nu heb ik de standaard schokdempers met Eibach pro verlagingsveren.

De OEM upgrade is natuurlijk een cup schokdemper, echter hebben deze een flinke prijsverhoging gekregen waardoor ze bijna net zo duur zijn als een Koni Geel schokdemper. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Koni geel (eventueel in combinatie met een Clio 2 onderstel). Is die hardheidverstelling een wassen neus of merk je er wel degelijk wat van? Blijven de vullingen nog wel in je kiezen zitten bij een klinkerweg?

Bilstein B8 schokdempers zijn echter alleen verkrijgbaar voor non RS onderstellen, echter passen ze wel op de achteras. Lijkt mij echter niet ideaal met een RS onderstel.

Marcel

Dus je kan geen bilstein kopen voor een Clio II RS  ??

Sjaakie

Enkel een B14 schroefset, maar ik besteed dat geld liever aan een trackday of een rondje Nordschleife ;).

Marcel

Zelf ben ik groot fan van koni dempers,  al diverse onder mijn auto's gemonteerd.
De hardheid instelling is zeker geen wassen neus.
Alleen achter gele koni's monteren zou ik niet doen,  gelijk 4 stuks ivm het "evenwicht"  van de auto.

En andere merken dempers  ?   Sachs  ?

Sjaakie

Sachs heeft de befaamde dempers van het trophy-onderstel. Enkel de achterste dempers zijn nog verkrijgbaar, echter tegen een prijs van rond de  €250 per demper. Daarnaast zijn ze ook OE leverancier. Koni Geel was €130 per demper en de cupdempers €125 per stuk bij de lokale dealer. Echter kan ik via een Engelse site originele cupdempers kopen voor nog geen €50 de stuk, zowel de voorste als de achterste dempers. Nog een paar toplagers erbij en het onderstel is fris, in balans en toch een kleine upgrade. Ik weet genoeg, bedankt voor het meedenken Marcel.