Tips gevraagd voor Spal ventilator (of gelijkwaardig) voor 5 GT turbo

Gestart door Willeon de Zoete, 17 september, 2017, 12:16:50 PM

Willeon de Zoete

Ik ben bezig met het vervangen van de motor van mijn 5 GT turbo. Hier en daar een kleine upgrade.
Ik heb een R5 diesel radiateur ter vervanging van de standaard radiateur. Ik wil daar ook een goede fan achter.
Wie heeft er een tip of link voor een passende Spal ventilator of gelijkwaardig? Biesheuvel verkoopt ook Revotec, ziet er hetzelfde uit. Maar iemand die kan zeggen welk type of maat ik moet hebben?
-Renault 5 GT turbo verslaafd-

Marcel

Qua maat zou ik er een nemen die net zo groot is als de originele ventilator of groter voor zover dat kan.
Simpel gezegd kan een ven nooit te groot zijn bij een GTT.

Maarten-Jan Mulder

Ik heb destijds een mooie spal gekocht bij Arnold (Trackdayparts), zit in Emmen, kun je eventueel zelfs ff heen en weer rijden om op te halen.
Niet te duur en een spal verzet echt aanzienlijk meer lucht als origineel. Vast zet systeem is ook erg mooi (door de radiator heen waardoor die goed tegen de radiator aangetrokken wordt en er dus geen lucht v/d zijkant aangezogen wordt maar alles echt door de radiator heen). Ik heb 1 genomen die gewoon van boven tot onder loopt, en zeker wat Marcel zegt, kan bij een GTT nooit te klein zijn  ;)

Revotec heb ik nog nooit van gehoord maar beetje google levert op dat de airflow tegen valt (je komt op triumph TR en andere engelse auto fora terecht  :P).
Ik zou goed kijken naar de liters/per minuut c.q. M³ per uur (SLM) of de cfm waarde, en dan niet de marketing waarde maar de technische waarde.

Laatste ding waar je op moet letten, heb je een blazende fan nodig of een zuigende. Zal in jouw geval een zuigende zijn, neem aan dat je hem achter de radiator plaatst?

Willeon de Zoete

-Renault 5 GT turbo verslaafd-