Emissiesysteem controleren

Gestart door Syourt, 10 april, 2020, 20:04:13 PM

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Syourt

Hallo allemaal,

Ben ik weer met een nieuw probleem :(...

De Clio 3 RS die ik eerder dit jaar gekocht heb laat me nog niet met rust. Gisteren heb ik hem opgehaald uit Rotterdam nadat ze de versnellingsbak hebben gereviseerd en de koppeling hebben vervangen. Vanuit Rotterdam heb ik de auto zelf terug gereden ritje van +/- anderhalf uur en gewoon rustig ingereden.

Nu 1 dag later een ritje van 2 uur gedaan. Eerste uur weer rustig gereden, met name snelweg km's. Op de terugweg bij het invoegen in keer de toerenbegrenzer aangetikt (iets wat ik niet regelmatig doe), daarna zag ik het motorisch storingslampje en de onderhoudssleutel branden en het display gaf aan 'Emissiesysteem controleren'. Bij het rijden geen enkel gevoel dat er iets mis was.

Toevallig mensen die hier ervaring mee hebben of een vermoeden van wat het probleem kan zijn? Alle hulp is welkom, bedankt!

Roald

Geen ervaring mee maar zou beginnen met controleren van de lambda sensor(en) geen idee of deze er 1 of 2 heeft.
Kan zo simpel zijn als dat er een stekkertje niet goed is vast gezet en los is geschoten/niet goed contact maakt.
Anything worth doing is worth doing right

Marcel

Wat Roald zegt inderdaad,  na zo'n grote reparatie zou het kunnen dat er een stekker los zit.
Je moet zowiezo beginnen met het uitlezen van de auto/storing.

Syourt

Ik merkte vandaag op dat ik uiteindelijk helemaal vergeten ben hierop nog te reageren. Bedankt voor de reacties Marcel en Roald, na er nog een dagje mee gereden te hebben is de melding spontaan verdwenen en daarna niet meer terug gekomen. Wellicht heeft er nog iets in het systeem gezeten wat er na een tijdje rijden uit is gegaan. Ik ben in elk geval blij dat het 'probleem' verholpen lijkt te zijn.

Maarten-Jan Mulder

Dat scheelt, mocht het alsnog terugkomen kun je hem het beste eerst uit laten lezen.

Marcel

Of bij de komende beurt uit laten lezen wat er gebeurt is.

gt300

zoiets heb ik ook meegemaakt...na een lange tijd kwam het weer terug...zelf uren aan het zoeken geweest..zelfs dagen..uit laten lezen en moest ook diversen dingen vervangen volgens het uitlezen, lamba, drukverschil sensor, etc.. ik weet het niet meer precies....Ik had het bijna opgegeven en veel gegoogeld naar eventuele oplossingen...bij dit probleem was het zo erg dat sommige mensen meer als 1000 euro kwijt waren en/of een andere auto kochten...maar plots....geluk bij een ongeluk zag ik dat er een vacuüm slangetje van 5 cm lang een klein gaatje zitten...deze vervangen uiteraard....en probleem was voorgoed weg.

Handig dat je met een computer uit kan lezen....maar je kan onnodig veel geld kosten als je zelf niks doe zie je wel...dat was vroeger niet.

Hoop dat het wegblijf voor je  ;)

Marcel

Het hele probleem is dat heel veel mensen denken dat als de auto uitgelezen wordt, ook direct een onderdeel aangewezen kan worden wat de oorzaak is.
Meestal is dat ook zo maar.......het gebeurt ook wel eens dat dat niet zo is en ben je soms uren dagen bezig.
En daar is dan geen begrip voor helaas.

Syourt

Nog een update over deze melding, verleden week heb ik de melding opnieuw gekregen. Nu ben ik laatst uitgenodigd voor een whatsapp groep met uitsluitend clio 197/200 eigenaren en heb ik daar de vraag in geplaatst.

Het blijkt dat dit vaker voorkomt wanneer er een aangepaste uitlaat onder zit (in mijn geval een akrapovic), de 2e cat is hierbij niet aanwezig, schijnbaar komen de storingen daar vandaan.

Oplossingen hiervoor:


  • Met een OBD apparaatje de storing we halen, hij komt dan wel weer een keer terug.
  • Bij een tuner de 2e lambda weg laten schrijven, permanente oplossing.
  • Wachten tot de melding weer weg gaat ;D

Marcel

Je verhaal verklaart alles,  misschien even bij Dekker motorsport langs.