Cup onderstel / geen cup onderstel: Renault Clio 3 RS (197)

Gestart door grijze197RS, 17 oktober, 2022, 09:50:54 AM

grijze197RS

Hi allemaal,

Ik heb sinds dit weekend een Clio RS voor de deur staan waar ik super blij mee ben. De auto komt origineel uit Frankrijk en is in 2015 geïmporteerd. Bij de verkoop zei de jongen waarvan ik hem kocht vrij zelfverzekerd dat er een Cup onderstel onder zit. Ik heb daar mijn twijfels over maar twijfel toch. Zijn er bepaalde punten waarop je een Cup onderstel kan onderscheiden van een normale Clio RS? Op internet kan ik weinig vinden. Misschien dat er ergens tekeningen zijn van de verschillende onderstellen? Ik hoor graag van jullie! Als het een Cup onderstel is ben ik natuurlijk extra blij ermee ;)

Marcel

Ik meen te weten dat als de remklauwen rood zijn dat je een cup onderstel hebt.
Zeker weten doe ik het niet.

grijze197RS

Citaat van: Marcel op 17 oktober, 2022, 12:09:08 PMIk meen te weten dat als de remklauwen rood zijn dat je een cup onderstel hebt.
Zeker weten doe ik het niet.

Remklauwen achter zijn rood, voor zijn grijs (maar dit geldt natuurlijk voor originele cups) Verder dus lastig te onderscheiden haha

Maarten-Jan Mulder

grijze197RS

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 18 oktober, 2022, 08:20:04 AMIs die spijker hard op slecht weg dek?

Ik vind hoe hard het rijdt altijd lastig te plaatsen, ook omdat ik geen referentie materiaal heb. Ik heb in veel verschillende autos gereden, van zachte citroën dempers tot Donkervoort. Daarom vroeg ik me af of er misschien tekeningen waren van de ophanging.

Qua rijgedrag, ja hij is hard en je stuitert behoorlijk op slecht wegdek maar ik heb geen idee hoeveel dit is t.o.v. een normale RS of een cup.

Maarten-Jan Mulder

Klinkt als een cup, als het bijna tegen het te harde aan zit voor dagelijks gebruik. Een non-cup gedraagd zich nog aardig op slecht wegdek zonder echt gestuiter.

Maar ter aanvulling, je kan ook de kleur code op de veren bekijken:
Clio 197 cup: blauw/oranje
Clio 203 cup: blauw/paars voorzijde, blauw oranje achterzijde.

Ook handig om te weten, er zit verschil tussen een Cup en pack Cup. De eerste is iets lichter maar heeft het "goedkope" dashboard, geen keyless en sier strips zijn niet mee gespoten. Met pack cup heb je gewoon alle comfort opties, alles mee gespoten en dan uiteraard het cup onderstel.

grijze197RS

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 19 oktober, 2022, 08:01:12 AMKlinkt als een cup, als het bijna tegen het te harde aan zit voor dagelijks gebruik. Een non-cup gedraagd zich nog aardig op slecht wegdek zonder echt gestuiter.

Ook handig om te weten, er zit verschil tussen een Cup en pack Cup. De eerste is iets lichter maar heeft het "goedkope" dashboard, geen keyless en sier strips zijn niet mee gespoten. Met pack cup heb je gewoon alle comfort opties, alles mee gespoten en dan uiteraard het cup onderstel.

Hij gaat volgende week op de brug voor een bandenwisseltje, toen ik hem kocht zat er denk ik nog minder profiel op dan op de banden van de Red Bull van Max Verstappen. Deze week Michelin Pilot Sport 5'jes besteld en als die eronder gaan kan ik direct even beter kijken.

Maarten-Jan Mulder

Met de PS5 heb je dan wel weer net zo veel grip als M. Verstappen  :grin:

Jacob Priem

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 19 oktober, 2022, 08:01:12 AMKlinkt als een cup, als het bijna tegen het te harde aan zit voor dagelijks gebruik. Een non-cup gedraagd zich nog aardig op slecht wegdek zonder echt gestuiter.

Aanvulling bij de Cup (phase 1): vergeet de zwarte spiegelkappen en handgrepen, het ontbreken van mistlampen voor en handmatig verstelbare spiegels niet..  :wink: en natuurlijk ook die had het cup onderstel, met grijze brembo's aan de voorkant.

Dit was de cup waarin ik 4 jaar heb rondgereden:

Ik had wel de sierstrips en spiegelkappen mee laten spuiten en mistlampen gemonteerd. Was erg leuk speelgoed.