Even voorstellen... zoeken naar Clio III RS of Mégane III RS eindigt met Alpine A110

Gestart door Yuri, 13 december, 2023, 09:55:50 AM

Yuri

Hallo allemaal! Laat ik me eens voorstellen voordat ik begin met allerlei vragen te stellen. Mijn naam is Yuri, en ik ben een groot autoliefhebber. Het is allemaal begonnen met Alfa 75's, en die heb ik ook nog steeds een aantal. Daar is in de loop van de jaren een Nissan 350Z bijgekomen die ik maar een jaartje dacht te houden, maar die ik nu al dik 7 jaar als daily driver gebruik. Een paar jaar geleden is er ook een Elise in de vloot gekomen, een vroege S2 met het door velen vervloekte Rover-motortje, waar ik helemaal wijs mee ben.

Een RenaultSport is er dus (nog) niet, maar toen ik de Lotus kocht was ik ook me ook al deels aan het oriënteren op een Mégane III RS Cup. Die 'moest' dan wel dè spec hebben, dus Jaune Sirius, met de Recaro's, en in zo origineel mogelijke toestand - eventueel modificeren doe ik zelf wel. Omdat ik toen toch liever iets 'dakloos' had, is het de Lotus geworden, maar als liefhebber moet ik toch ook een keer een RS gehad hebben, vind ik zelf.

Goed, ik ben dus weer aan het rondkijken. Omdat ik uiteindelijk toch ook vooral van atmosferiche motoren houd, komt de Clio III RS ook in beeld. Ook dit moet dan een Cup zijn, met de Recaro's, en liefst zo origineel mogelijk. Jaune Sirius staat weer hoog op het verlanglijstje, maar eigenlijk is Vert Alien misschien nog wel gaver. Ik zou de auto voornamelijk gebruiken op straat, maar het zou tegelijkertijd ook  de auto zijn die ik af en toe eens over de Nordschleife zou rijden, en als de circuit-Alfa een keer niet inzetbaar is, de honneurs waar zou moeten nemen op een trackday.

Uiteraard heb ik me ingelezen op alles waar je op moet letten. Heel actief zoek ik nog niet, maar nu is er ineens een auto te koop gekomen bij Veban, in de kleur Bleu Dynamo, wat ik nog nooit op een Clio gezien heb. hoe gaaf is die kleur wel niet? Ik denk dat ik misschien eens bij die auto ga kijken. Zijn er, behalve de 'standaard' dingen die ik ondertussen wel weet, dingen om op te letten bij een eventuele proefrit, of kent iemand hier deze specifieke auto misschien?

Maarten-Jan Mulder

Welkom Yuri, indrukwekkende lijst auto's heb je (allemaal erg leuk!). Als je gek bent op sportieve auto's kan een RS inderdaad niet ontbreken  :cool: . Een Clio 3 RS is wel een heel ander soort auto als de Megane 2 RS, die laatste hoef je niet heel hard te werken om hard te gaan, de eerste wel. Echt hele bijzondere aandachtspunten hebben ze niet. Wat ze delen met de gewone Clio zul je bij de RS ook last van kunnen hebben (raammechanisme, ruitenwissermotor stuk als de parafaan te lang verstopt is geweest, steenslag condensor).

RS specifiek kun je denken aan de versnellingsbak: komt wel eens wat voor in de vorm van synchromeshes die snel slijten en een enkele keer lagers. Hebben ze uiteraard niet allemaal maar let er wel even op met de proefrit. Ook maken ze gebruik van speciale fusees (Revo-Knuckle/Pivot Indepedent), op de lagers wil nog wel eens wat speling komen. Een dealer zal het gehele fusee vervangen maar de lagers zijn ook gewoon los te vervangen, je moet even weten welke (staat hier wel ergens op het forum omschreven dacht ik en Veban weet het sowieso). Zou dat ook goed controleren. Ook zit er veel verschil in radios die geleverd zijn (Wel/geen bluetooth, wel/geen navi, wel/geen carminat tom tom. Mooiste is om 1 te vinden met Carminat tom tom, dan heb je alles inclusief bluetooth streaming). 

Voor de rest fantastisch kleurtje natuurlijk  :grin:

Yuri

Nou, het is lang stil geweest, maar ik heb duchtig gezocht en uitgeprobeerd. Een Mégane 3 RS en Clio 3 RS zijn allebei geweldig op hun eigen manier, maar toch kon ik het er met mezelf niet over eens worden of ik er echt een en zo ja, welke dan, en ik heb een afspraak met mezelf: bij twijfel, niet doen! Dus ook nog een Clio 2 RS (en dan liefst een 182, maar ga die maar eens zoeken) overwogen, maar ook daar: te veel twijfel.

Maar... het lijkt er op dat het misschien toch nog goed komt, maar dan met een iets andere inslag: ik ben zeer dicht bij de aanschaf van een Alpine A110 Première Edition! Ik houd jullie op de hoogte  :cool:

Maarten-Jan Mulder

Stuk voor fantastische autos maar z'n A110 is dan wel de overtreffende trap  :cool: ik ben benieuwd!

Patrick RS

Gaaf zeg. Even andere koek dan een clio 3 of M3rs.

Gefeliciteerd alvast  :cheesy:

Roald

Anything worth doing is worth doing right

Yuri

Tja... Het is een gevalletje scope creep van de eerste orde als je begint met kijken voor een Clio of Mégane, maar afgelopen woensdag heb ik dan toch een Alpine A110 opgehaald. Een Première Edition, in het bijna onvermijdelijke maar zo ontzettend mooie Bleu Alpine. Deze gaat dienstdoen als de vervanger van mijn 350Z, en wordt dus mijn voornaamste vervoermiddel.

Wàt een geweldig fijne auto om even serieus mee te sturen, maar ook om simpelweg relaxed een afstand mee af te leggen! Ben er echt eventjes heel erg verliefd op nu.  :kiss:

larsdijkstra

Wat een gave aankoop! De Alpine is inderdaad geschikt voor lekker sturen en lange afstanden. In mijn tijd bij Alpine was de rit naar Dieppe voor fabrieksbezoek erg fijn en comfortabel

Maarten-Jan Mulder

Dat is zeker een auto waar je verliefd op kan worden en ook verliefd op blijft  :cool:
Mooie upgrade van de 350Z, alleen het 6 cilinder geluid zul je moeten missen maar voor de rest  :grin:
Veel fijne en plezierige kilometers gewenst!

Patrick RS

Citaat van: Yuri op 20 september, 2024, 16:16:08 PMTja... Het is een gevalletje scope creep van de eerste orde als je begint met kijken voor een Clio of Mégane, maar afgelopen woensdag heb ik dan toch een Alpine A110 opgehaald. Een Première Edition, in het bijna onvermijdelijke maar zo ontzettend mooie Bleu Alpine. Deze gaat dienstdoen als de vervanger van mijn 350Z, en wordt dus mijn voornaamste vervoermiddel.

Wàt een geweldig fijne auto om even serieus mee te sturen, maar ook om simpelweg relaxed een afstand mee af te leggen! Ben er echt eventjes heel erg verliefd op nu.  :kiss:

Tof hoor gefeliciteerd! Foto?

Yuri

Nu ben ik veel dingen, maar geen fotograaf...! Dus voor mooie foto's zal ik altijd teleurstellen. Maar goed:

Marcel

Maarten-Jan Mulder

Yuri

Ja, het is echt een waanzinnig mooi autootje, in het echt nog meer dan op de foto's. De kleur doet ook veel, afhankelijk van de lichtval knalt hij echt van de parkeerplaats af, zogezegd!

Patrick RS