Stabilisatorstang rs4

Gestart door Jeroen, 24 maart, 2024, 14:13:57 PM

Jeroen

De rs4 trophy heeft bij de dealer gestaan,door een bonkend geluid linksvoor.
Na de diagnose is er geconstateerd dat er een stabilisatorstang kapot is.Dit schijnt niet onder de fabrieks garantie te vallen?
Kosten 450 euro omdat er 4 vervangen moeten worden.Vraagje klopt het dat dit niet onder fabrieks garantie valt,en waarom gelijk 4 vervangen?De rs heeft toch maar 1 stabilisatorstang aan de linker kant.
Gr Jeroen

Maarten-Jan Mulder

Er is inderdaad 1 stabilisator stang (deze loopt over het subframe onder de auto door) en aan deze stabilisatorstang zitten 2 reactie stangen die de stabilisator stang met de veerpoot verbinden.

Zie hier voor een afbeelding.

Ik ga er van uit dat er één reactie stang stuk is, het is dan slim om inderdaad de andere kant ook te vervangen. Ik kom dan overigens op twee stuks uit en nog steeds geen 4... Misschien dat ze de rubbers van de stabilisatorstang ook vervangen, dan zou je wel op 4 uit kunnen komen.

De reactie stangen kosten in Polen (https://moto-dynamic.com/stabilizer-connector-renault-scenic-iv-megane-vi,3,4,5149) 23,70 incl. btw. per stuk, in NL kun je dan op het dubbele rekenen. Montange per zijde max. 15 minuten, dus half uur werk. Op basis van de prijs en het aantal genoemde onderdelen vermoed ik dat ze ook de rubbers vervangen (2 reactie stangen + 2 rubbers kom je wel op 4) en dat is flink wat meer werk (subframe moet los) en dan klinkt de 450 euro niet zo heel raar.

Reactie stangen zijn een slijtage deel en afhankelijk van km. stand kan het inderdaad zijn dat ze niet onder garantie vallen. Hoeveel kilometers heeft de auto gereden? Ik zou vragen om een specificatie inclusief onderdeel nummers wat ze nu willen vervangen, stabilisatorstangen is een ruim begrip en in de volksmond worden reactie stangen ook stabilisatorstangen genoemd.

Marcel

Als ik het goed begrijp zit de auto dus nog wel in de fabrieks garantie??

Zoja,  raar verhaal dat de dealer dan zegt dat het geen garantie is.
Naar mijn mening is het geen slijtage deel zoals bv remblokken dus moet het garantie zijn.

Jeroen

Dank voor de reacties de auto heeft 35.000 km gelopen,heb vanmorgen wat random dealers gebeld en die vertelden stuk voor stuk dat er voledige renault garantie ++ op de auto zit.En dat dit opgelost moet worden door de desbetreffende dealer.Wordt vervolgd..

Maarten-Jan Mulder

Dat veranderd het verhaal, met deze km. stand is dit wel volledig garantie werk.

Marcel

Binnen de garantie periode is er geen kilometer maximum.

Maarten-Jan Mulder

"GarantiePlus verlengt je garantie: tot 6 jaar of 200.000 km*", lijkt me toch echt een maximum. De standaard garantie sowieso beperkt tot 3 jaar/150k.

Marcel

Als het model 2 jaar garantie heeft zijn de kilometers onbeperkt.