Topsnelheid vs Massa

Gestart door Wim B., 12 augustus, 2011, 11:34:55 AM

Wim B.

Ik vind het ook niet echt een probleem maar het bevreemd me dat het pas na 5000 km is gaan optreden.
Het lijkt me dat dit uit te lezen is of anders een keer bij de dealer een koude start doen.
Afgelopen week even in Duitsland op pas geweest en hij loopt idd bijna 260 op de teller, al moet ik wel zeggen dat het boven de 210 redelijk moeizaam gaat.

HaDries

Eens kijken wat die van mij gaat halen met 4 man inhoud.

Maarten-Jan Mulder

Net zoveel als in je eentje, luchtweerstand+rolweerstand is de enige beperkende factor voor je topsnelheid, massa bepaald alleen hoe lang je erover doet om er te komen.

Dat is met een heel eenvoudig voorbeeld te illustreren:
Clio 16V / 0-100 8,0 / 208 / 990 kg
19 16V / 0-100 8,5 / 212 / 1093 kg

Identieke motor + eindoverbrenging (die bepalend is voor top) (in het modeljaar wat ik als voorbeeld gebruikt heb).
Enige verschil is dat de 19 een lagere cw waarde heeft en minder drag vanwege z'n lengte.

HaDries

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 12 augustus, 2011, 23:01:56 PM
Net zoveel als in je eentje, luchtweerstand+rolweerstand is de enige beperkende factor voor je topsnelheid, massa bepaald alleen hoe lang je erover doet om er te komen.

Identieke motor + eindoverbrenging (die bepalend is voor top) (in het modeljaar wat ik als voorbeeld gebruikt heb).
Enige verschil is dat de 19 een lagere cw waarde heeft en minder drag vanwege z'n lengte.

Klopt niet helemaal hij is nu gechipt en dat was hij bij de vorige poging niet.
Maar nu 250 km/h op de teller tegen vorige maal 240 km/h. D'r leek nog meer in te zitten maar er was te weinig ruimte om nog een poging te wagen, ja al die vakantie gangsters hebben ook ruimte nodig

Maarten-Jan Mulder

Alsnog lekker, wel altijd irritant dat vakantie verkeer ...

Wim B.

Vooral die Nederlandse sleurhutten zijn behoorlijk irritant, richtingaanwijzer uit en gaan zonder te kijken he.
Ze hebben geen enkele notie van het snelheidsverschil.
Ik moet nog wel even kwijt dat de snelheid die ik haalde pas na enkele pogingen ( vrije baan ) lukte en ook nog licht bergaf was ander was ik zeker niet boven de 250 gekomen.
Nu boeit me die topsnelheid eigenlijk helemaal niet, wilde alleen even kijken wat haalbaar was.
De acceleratie zo tussen de 80 en 200 moet lekker verlopen, daar gaat het mij om.

Maarten-Jan Mulder

Zeker zo'n hoge topsnelheid is moeilijk te halen, dan ben je van echt veel factoren afhankelijk. Klein beetje tegenwind scheelt dan zo 5 tot 10 km gezien bij zo'n snelheid de luchtweerstand al erg groot is.

HaDries

Ach zoals hierboven aangegeven lekker belangrijk die topsnelheid.

Roald

1093 kilo voor de 19 16v is dan wel voor een 5 deurs versie, 3 deurs is 1073  :)
Anything worth doing is worth doing right

Maarten-Jan Mulder

Klopt, maar voor het voorbeeld leuker al maakt het niet uit, de 1073 gaat ook 212 :D

Frantic Frans

wat wim b zegt,had ik dus ook;

2 weken geleden op de autobahn bij freiburg had ik hem  op de 250,toen er plotseling een naar links kwam!
moest de brembo's flink aanspreken,en heb mijn pogingen verder ook maar gestaakt!(nog wel een poosje met een
belgische focus RS opgereden en nog even gestopt voor wat foto's,was wel leuk).
ik ben een "MEGANE't "persoon

Lars

Dat is niet waar. Meer massa = grotere neerwaartse druk op de wielen = meer weerstand die moet worden overkomen. En dat kost energie die niet meer wordt gebruikt voor voorwaartse beweging...

Maarten-Jan Mulder

Dat is wel waar, maar de massa component in de rolweerstand is erg klein. Daarnaast is het effect van rolweerstand nihil t.o.v. de luchtweerstand op hoge snelheid.
Dus massa is van niet noemenswaardige invloed op je topsnelheid.

De onderste lijn is de rolweerstand, de bovenste de luchtweerstand die overwonnen moet worden. Grafiekje gaat uit van een korte auto met klein frontaal oppervlak. Voor een megane zal het vergelijkbaar zijn, welisweer een groter frontaal oppervlak maar ook langer.

Extrapoleer de grafiek even naar 250 km/h, de rolweerstand is daar helemaal van bijzonder kleine invloed. Luchtweestand neemt kwadratisch toe, de rolweerstand (gelukkig  ;D) niet.

Lars

Oké, maar stel dan het volgende voorbeeld: ik heb twee identieke vrachtwagens (zelfde vorm, grootte, motor, versnellingsbak, etc.) met een container erop. De ene is leeg en in de andere zit 10 ton staal. Luchtweerstand etc. is hetzelfde, maar kan me niet voorstellen dat die met 10 ton staal  uiteindelijk dezelfde snelheid gaat behalen als die lege. Verplaatsen van (vrachtwagen + 10 ton) kost toch meer energie dan verplaatsen van (vrachtwagen + niks)?

Maarten-Jan Mulder

In zo'n situatie zal de top wel lager liggen ja  :D

De rolweerstand is in zo'n situatie niet meer nihil om twee redenen:
- Het verschil in massa is aanzienlijk groter
- Bij de snelheden die een vrachtwagen haalt is de invloed van de rolweerstand bijna net zo groot als de luchtweerstand.

Als je maar een groot genoeg cijfer in 1 deel van de formule duwt gaat het wel meetellen natuurlijk. Overigens, denk ik dat het verschil alsnog klein is, ik ga even kijken of ik de formule's terug kan vinden om het even uit te rekenen.