Willeon: Phase 1 GT turbo '85...verder klussen...

Gestart door Willeon de Zoete, 10 november, 2011, 12:22:08 PM

HaDries

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 18 december, 2011, 15:47:08 PM
Ben wel benieuwd naar een foto'tje van het VDB systeem dan :)

Idem,

Bij de Seat Leon destijds was 300pk de grens om een ander luchtfilter te monteren daaronder voldeed de standaard luchtfilterbak en org. filter prima.

Willeon de Zoete

Gisteravond nog weer even verder gegaan met demontage.
De kop ligt er nu af.
Helaas kwamen we ook nog een gescheurd uitlaatspruitstuk en 1 ingescheurde, verbrande klep tegen.

Breukje in de koppakking. Precies bij de cilinder die vol staat met kvs. Dat is dan waarschijnlijk de oorzaak geweest.

Scheur in het uitlaatspruitstuk. Ook constateerden we dat er een stuk pakking van het uitlaatspruitstuk ontbrak. Hoe kan dit? Ooit zo gemonteerd?

Koelvloeistof in de cilinder. Rechts van deze cilinder zie je het breukje in de pakking.

Dikke downpipe.

O ja, een Renix 204 ontsteking.... Dit moet toch een 208 of 209 zijn? Ik wil sowieso de ontsteking verplaatsen naar achter het schutbord. Graag advies welke ik dan moet monteren en wat ik moet aanpassen m.b.t. pingelen e.d.
-Renault 5 GT turbo verslaafd-

Maarten-Jan Mulder

Jammer van die klep, voor de rest lijkt het wel mee te vallen. Dat spruitstuk zou ik lozen, gewoon een andere of nieuwe voor regelen. Ben je ook een pingelsensor tegengekomen?

Zou wel een 208 of 209 nemen, want een 204 is volgens mij voor een atmosferische motor en kan me herinneren ooit een keer op RTC gelezen te hebben dat iemand dankzij de 204 zijn koppakking ertussen uitgeblazen heeft. De 209 heeft een wat mooiere curve als de 208 maar beiden zijn te voorzien van pingelsensor als ik het goed heb.

Martijn

heb ff gegoogled, 204 is idd voor een atmo motor.

vreemd dat die erin zit dan :/

Willeon de Zoete

Euh...Waar vind ik die pingelsensor en hoe ziet die er uit?

Dat spruitstuk gaat inderdaad in de oud ijzer bak.
Ik heb nog een compleet blok liggen met uitlaatspruitstuk. Die is volgens mij nog goed. Kan die er t.z.t. wel op zetten.

Moet nog ff een Renix 209 scoren. Iemand nog wat liggen? Langere bobinekabel heb ik volgens mij nog wel liggen.

-jo-

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 21 december, 2011, 11:45:27 AM
Zou wel een 208 of 209 nemen, want een 204 is volgens mij voor een atmosferische motor en kan me herinneren ooit een keer op RTC gelezen te hebben dat iemand dankzij de 204 zijn koppakking ertussen uitgeblazen heeft. De 209 heeft een wat mooiere curve als de 208 maar beiden zijn te voorzien van pingelsensor als ik het goed heb.

208, ph1, heeft geen pingelsensor. De 209 heeft 1.5° meer voorontsteking maar als ik jou was zou ik gewoon de pingelsensor niet koppelen. Die spullen zijn van negentienhonderdNoah en "als" hij ingrijpt is het toch te laat.

AFR metertje erin en klaar.

Willeon de Zoete

Thanx Jo! Ok, dus gewoon een 208 nemen. Andrews heeft er nog wel 1 liggen voor mij. Maar waar zit die pingelsensor dan? Ff voor mijn verruiming van kennis, kben een leek in opleiding hè!  :D

-jo-

de pingelsensor zit aan de voorkant op de kop, net onder/tussen de bougie

-jo-

Marcel

Persoonlijk zou ik een 209 monteren met pingelsensor, die sensor VOORKOMT pingelen zo simpel is het, daar is dat ding nu eenmaal voor.
Op mijn eigen 5 GTT heb ik al 10 jaar een 209 zitten met pingelsensor en tot op heden geen problemen.

-jo-

Dat ben ik het niet mee eens Marcel.

Hoe kan die pingelsensor nu iets voorkomen ? Het is gewoon een voelstift die op de ontsteking aangesloten zit en verder niks. Bij moderne autos zijn pingelsensoren ecu gebonden en wordt er idd gecorrigeerd maar bij de C1J , no way.

Marcel

-jo-

AHA, nu zijn we der,

van zodra er detonatie optreed de ontsteking eruit te gooien. DUS, eerst pingelen, dan detecteren en reageren maar tegen die tijd is het bij een C1J al te laat.

Willeon de Zoete

Ben die sensor volgens mij niet tegen gekomen. Zal van de week eens kijken.

Wat zou deze 204 veroorzaakt kunnen hebben? Te vroegtijdige ontsteking?

Marcel

Citaat van: -jo- op 21 december, 2011, 18:50:27 PM
van zodra er detonatie optreed de ontsteking eruit te gooien. DUS, eerst pingelen, dan detecteren en reageren maar tegen die tijd is het bij een C1J al te laat.
Dat wist ik niet.
Maar nu ik er over nadenk lijkt het me sterk dat het "systeem" zo slecht zou werken.
Het is electronica dus is het in een fractie van een seconde "geregeld" dat de ontsteking uitgeschakeld word.

Dan zou ik de sensor toch monteren onder het motto van baat het niet dan schaat het niet.