Willeon: Phase 1 GT turbo '85...verder klussen...

Gestart door Willeon de Zoete, 10 november, 2011, 12:22:08 PM

Willeon de Zoete

Sinds afgelopen zaterdag staat deze gtt naast het huis. Origineel NL uit 1985.
Zit een kooitje in en 2 kuipjes.
In de basis heel hard, ooit eens (gedeeltelijk) overgespoten, maar best netjes. De plekjes roest die er aan zitten, zijn echt minimaal en oppervlakkig, goed bij te werken.
Ik wil 'm eigenlijk van buiten weer origineel phase 1 maken en 'm verder netjes houden, maar wel gebruiken voor wat circuitdagen e.d.
Maar..... eerst maar eens weer rijdbaar maken. Na amper 75 km na aankoop was het einde koppakking... :discrunt:

Balen, maar komt waarschijnlijk mede doordat de auto de laatste jaren zeer weinig kilometers heeft gemaakt.

Binnenkort maar eens een begin maken met demontage....

-Renault 5 GT turbo verslaafd-

Maarten-Jan Mulder

Leuke circuit racer Willeon, koppakking swappen is gelukkig zo gedaan bij een C motortje.

Willeon de Zoete

Maarten-Jan Mulder

Heel spannend is het niet maar als je hulp nodig hebt wil ik best een avond / dagje helpen  :)

-jo-

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 10 november, 2011, 12:59:16 PM
Leuke circuit racer Willeon, koppakking swappen is gelukkig zo gedaan bij een C motortje.

Als je een gevlakt reservekopje liggen hebt wel ja.

Goed gek Willeon, heb je der nog niet genoeg ?  :P (gefeliciteerd ;) )

Maarten-Jan Mulder

Ja dan gaat het helemaal snel, huidig kopje zal wel even gecheckt moeten worden of die recht is en dan gevlakt.

Marcel

Ziet er leuk uit Willeon !
En "even" en koppaking steken : goed en snel gaan nooit samen.  Vergeet dat niet !

Willeon de Zoete

De bedoeling is dat ik samen met mijn pa er aan ga werken. Hij is vroeger automonteur geweest en weet met dit soort auto's nog z'n weg wel (hoop ik voor hem :D) En anders roep ik Maarten Jan er wel ff bij....

Nadat de kop er af is, breng ik 'm naar DMR (Drentse Motoren Revisie) om de kop af te persen en te vlakken.
Direct ook maar de waterpomp vervangen.
Mij is ook geadviseerd de kleppen en zittingen te laten slijpen en de klepseals te vervangen. Is dit ook verstandig?

Maarten-Jan Mulder

DMR is prima ja, die zijn wel kundig en anders heb je ook nog Eggens in Assen die zijn ook goed.
Laat de kop gelijk ook even ultrasoon reinigen, dan is ie ook gelijk mooi schoon incl. de kanalen.

Als je de kop er toch af hebt dan kun je dat inderdaad net zo goed gelijk meenemen, het zijn de kosten in elk geval niet. Ik weet niet hoeveel km. het spul achter de rug heeft? Bij minder dan 2 ton is het eigenlijk niet nodig. Maar zoals gezegd, als het toch los ligt kun je het net zo goed doen, als het later wel nodig is omdat de klepseals b.v. lekken dan baal je dat je het niet gedaan hebt.

edit: ow ja, draai de kop eerst 45 graden voor je hem omhoog trekt! Anders trek je de zuigerbussen mee omhoog en dat wil je niet want dan gaan ze lekken. Er is speciaal gereedschap om ze op hun plek te houden nadat je de kop er af hebt getrokken maar als je gewoon voorzichtig doet heb je dat niet nodig.

Xabre

Oei wat een leuk wagentje :) ziet er nog aardig orgineel uit

Veel succes ermee ;D

Willeon de Zoete

Bedankt M-J! Zal eerst maar eens informeren bij DMR. Mijn pa is daar met z'n Triumph Spitfire geweest en was er goed over te spreken!

@Xabre: Zo heel erg origineel is 'ie niet meer hoor. Er zit alleen nog een phase 1 achterbank in, voor de rest phase 2 bumpers, een splitter onder de voorbumper, een happer op de motorkap (met functie! :) ), Koni geel voor, cupdempers achter, rolkooi, kuipjes, verlengde versnellingspook, verlengd stuur en een 3 inch RVS uitlaatsysteem.

Xabre

Nouja ik bedoelde eigenlijk ook meer onverneukt om het maar even plat te zeggen, geen rare kleuren of idiote wielen enzo. Gewoon netjes. :)

Maarten-Jan Mulder

Inderdaad, die splitter staat best goed, die happer wat minder maar is ook niet over de top.
Zijn die cupdempers niet veel te hard in vergelijking met voor?

Willeon de Zoete

Ja, dat verschilt wel behoorlijk. Voor pak je een oneffenheid nog netjes, maar achter klapt 'ie behoorlijk in je rug! Hij veert achter echt niks in.

Maarten-Jan Mulder

Zou ik wel wat aan doen, als hij achter harder is dan voor dan wordt die tail happy op de grens en dat wil je niet.