decatten megane 3rs

Gestart door Frantic Frans, 05 april, 2012, 22:07:47 PM

Frantic Frans

Hallo beste mensen,ik wil graag af van mijn katalysator onder mijn rs-je voor meer uitlaatgeluid,
Zag op internet op de K-tec site alleen een decat pijp ,op zich een goed alternatief,ware het niet dat
ik waarschijnlijk niet door de apk kom met zo-n ding en dus ieder apk onder de auto moet(is niet echt fijn klusje)
om de decat te wisselen voor de originele cat.
Wat ik begrijp is dat een sportcat een goed alternatief is,maar zijn die er ook al voor de megane 3 rs?
Suggesties zijn zeer welkom!
ik ben een "MEGANE't "persoon

Maarten-Jan Mulder

De standaard cat is niet heel restrictief kwa performance, kwa geluid uiteraard wel en daar doe je het zo te lezen voor. Een sportcat zal je daar waarschijnlijk wel iets bij helpen maar niet veel, de cel concentratie van een sportcat zal namelijk niet veel lager liggen als de originele cat.

Frantic Frans

dankje wel voor je reactie maarten-jan,
Hier was ik al bang voor,het gaat me inderdaad puur om het geluid.
Zit er dan ook sterk aan te denken om toch maar die decat te bestellen bij k-tec,daar kun je trouwens wel
sinds kort een soort mini-catje bij meebestellen die je in het gat voor de sonde draait maar deze is alleen om
het lampje uit te krijgen van het emissie systeem.

Ik heb het er ook nog over gehad bij van Kesteren ,daar zeiden ze dat het misschien nog mee kan vallen qua uitstoot
metingen en dat als ik het wil doen ik het beste gelijk kan doen aangezien ik dan nog 2 jaar heb voor de eerste apk.
Het grote nadeel echter vind ik dat de cat op zo'n verschrikkelijke rotplaats zit dat het volgens mij een aardige klus is
om deze te wisselen en ook niet iets wat je zelf even doet onder de auto liggend,dus dat kan aardig in de papieren lopen
qua arbeidstijd.

Toch denk ik dat die decat er komt...... :D

zoefrs

Hoe oud is je bolide ? Volgens mij lekker vers toch ?

1e APK na 3 jaar, daarna 2 jaar later. Dan hoef je maar 1 x de kat terug te plaatsen voor de APK, is wel te doen toch ?

Ben geen monteur, probeer mee te denken  /cop

Groet,

Martin

Maarten-Jan Mulder

Als je echt lekker dat geluid erbij wil zou ik lekker voor die decat gaan en dan voor lief nemen dat je bij de apk 2 keer even wat moeite moet doen.
Ik weet niet hoe de decat eruit ziet maar als dit gewoon een rechte pijp is en niet op een cat lijkt wordt deze sowieso afgekeurd. Auto's na 31 Devember 1996 moeten verplicht een kat gemonteerd hebben. Dus zelfs al zou je met de decat aan de uitstoot voldoen, je zal hem toch moeten wisselen.

Frantic Frans

1e apk na 4 jaar,(dus over 2,5 jaar)dan 2 keer 2 jaar,toch?

i.e.g.ik ben blij dat jullie met me mee denken en ook in dezelfde richting als ik,hehehe.
Nu nog even checken hoeveel uur arbeid er in gaat zitten en dan maar bestellen denk ik.

Marcel

Citaat van: zoefrs op 06 april, 2012, 08:34:18 AM
Hoe oud is je bolide ? Volgens mij lekker vers toch ?
1e APK na 3 jaar, daarna 2 jaar later.

1e apk na 4 jaar, dan na 2 jaar dan weer na 2 jaar en dan elk jaar, 4-2-2-1 regel.

Vanaf 1995 is het bij een auto op benzine verplicht dat er een katalysator en een lambda sonde aanwezig is.
En vanaf verlopen 1 april moet elke auto van na 01-01-2006 worden uitgelezen met testapparatuur op foutcode's die te maken hebben met het mileu, eerst was het geen probleem dat bv je storingslamp brande op het dashboard.
Als de uitlaatgaseisen maar gehaald werden, dan was alles goed maar nu is dat dus niet meer.
Stel je haalt je kat weg en laat beide lambda sonde's zitten dan gaat het storingslampje branden.
Als dan de uitlaatgas eisen toch gehaald worden is het toch afkeur want men leest een storing uit die te maken heeft met het mileu, de achterste lambda sonde ziet dat de kat weg is en daarom gaat het storingslampje aan.

Wim B.

Geen idee wat voor cell structuur de standaard 250RS cat heeft.
Op mijn STI is een highflow uitlaat gemonteerd met een metaalcat  (sportcat) met 200 cell .
Met deze cat komt de auto probleemloos door de APK.
De restrictie van de standaard downpipe met cat tov de metaalcat is enorm, in het geval van mijn STI was het meetbaar ruim 20 pk en 25Nm.
Er zijn ook tuners die een leeg huis van een metaalcat nemen zodat het er tenminste uitziet alsof er een cat onder zit.
Mocht milltec met een downpipe + metaalcat op de markt komen ga ik die zeker aanschaffen.

Let wel op dat als je besluit de decat te monteren je een milieu overtreding pleegt waar een forse boete op staat.
Er is mij een geval bekend bij een Subaru GTT waar een boete van € 2400,00 werd geschreven.
Belangrijk om rekening mee te houden dus.

Marcel

Pardon, 2400 euro  :o, werd die man dan staande gehouden door oom agent Wim ?

Maarten-Jan Mulder

Waarschijnlijk in een fuik gereden?

Cell structuur van de 250RS is zo uit mijn hoofd 260 cellen, dus dicht bij een sportcat.

Wim B.

Nee, er zat een herrie uitlaat onder de auto en omdat hij elke morgen om 06.00 uur de hele buurt wakker maakte met zijn bruluitlaat gingen er mensen klagen.
Ze hebben hem op een morgen opgewacht en de auto in beslag genomen.
De auto is naar het RDW geweest en daar constateerde men dat er geen cat onder zat.
Daar komt dan gelijk bij dat ze een geluidsmeting gaan doen, dan word het een combinatie van overtredingen en niet aan de wet voldoen.
Die boete was dus de combinatie van alles bij elkaar opgeteld.
Ze hebben hem dus extra willen pakken, is ook gelukt.

Trouwens als je met je auto een trackday wil doen of gewoon op het circuit wil rijden kan het gebeuren dat je er tussen uit gepikt word en kan je vanwege het niet hebben van een cat geweigerd worden.

Maarten-Jan Mulder

Dan heb je het er zelf ook wel een beetje naar gemaakt natuurlijk, maar dan was het ook wel een gigantische herrie  ;D
(niet dat dat erg is bij een boxer, maar kan me zo voorstellen dat niet iedereen daar zo over denkt  :P).

Dat je vanwege geluid wat extra aandacht krijgt op een trackday dat komt wel vaker voor, maar vanwege het niet hebben van een cat?
Er zijn genoeg raceteams die dat soort dagen gebruiken om te testen en die hebben er echt geen cat onder hangen, ze voldoen uiteraard wel
aan de geluidsrestricties.

Frantic Frans

maar gaat hij echt zoveel meer herrie maken dan?
ik bedoel,als ik kijk naar de circuitdagen op assen de laatste 2 keer,kom ik met mijn geluid nog niet eens
in de buurt van de meeste standaard clio's,terwijl er al een rvs systeem van k-tec(milltek) onder zit.
enne wim.die decat van K-tec=miltec dus,gelijk maar 2 bestellen dan? ;).

Plus ze hebben nu bij k-tec een soort mini cat gemaakt die je in de pijp schroeft,zodat de auto denkt dat er een cat onder
zit,daar ging het lampje na een paar dagen uit dus denk ik ook geen foutcode?

Maarten-Jan Mulder

dat komt omdat de turbo ook als een hele goede demper werkt, zelfs met een volledig open uitlaat zal het geluid nog niet heel luid zijn. dus ik denk niet dat je heel veel herrie krijgt van de decat.

Marcel

Citaat van: Frantic Frans op 06 april, 2012, 15:30:01 PM
Plus ze hebben nu bij k-tec een soort mini cat gemaakt die je in de pijp schroeft,zodat de auto denkt dat er een cat onder
zit,daar ging het lampje na een paar dagen uit dus denk ik ook geen foutcode?
Zou goed kunnen, als het storingslampje/motormanagmentlampje niet brand tijdens het rijden, werkt alles goed (logisch natuurlijk  ::), de vraag is net alleen hoe lang zoiets als een minikat het uithoud.