olie verversen

Gestart door dennis rs, 23 juli, 2012, 17:59:59 PM

dennis rs

Ik was net aan het rijden en had hem even geparkeerd en ik staptd toen weer in en starte de auto .toen gaf hij aan binnenkort olie verversen.
Kun je dit gewoon zelf doen of moet je dit perse bij de dealer laten doen?
Hoeveel liter heb ik nodig?

Xabre

dat kun je natuurlijk zelf doen, volgens mij iets van 5 liter, 5w40 en verder kun je de interval weer resetten volgens deze procedure:

CiteerDan moet je naar de onderhouds interval gaan in de boord computer.
en dan moet je je rem ingetrapt houden en dan ook de knop voor de boordcomputer ingedrukt houden en dan gaat hij knipperen en dan nog vast blijven houden tot hij niet meer knippert en hij is dan gereset.
maar als het niet via de boordcomp knopje gaat en je heb een zwart pennetje bij je tellerklok zitten moet je het met dat pennetje doen op precies de zelfde manier.

gepikt van megane forum

dennis rs

Oke dank je wel voor de info

Maarten-Jan Mulder

Naast de olie heb je ook nog een nieuw pakkings ringetje nodig voor je carterplug en het is ook verstanding om je oliefilter te vervangen (ding kost een tientje). Gebruik wel de juiste olie, nu is 5W40 vrijwel alleen verkrijgbaar als volsyntheet dus dat komt wel goed.

dennis rs

Oke bedankt maarten. Dit kun je denk gewoon bij een automartiaal zaak halen toch of moet dat per se bij de dealer allemaal?

Maarten-Jan Mulder

Nee hoor, voorgeschreven is een total/elf olie maar een ander goed A-Merk zal ook gewoon voldoen.
Ga wel even verschillende zaakjes bij langs, zo zit hier in Assen een benzine pomp ergens achteraf waar ze total olie
verkopen voor een belachelijk lage prijs per liter :)

dennis rs

Ja ik kan er ook goedkoper aankomen via een maat van mij.maar hoeveel liter moet er exact in.

Maarten-Jan Mulder

5 Liter is genoeg, 3,5 tot 4 liter vullen (auto op de wielen / motor vlak). Daarna steeds klein beetje bijvullen en peilen. Als je ergens tussen min en max. zit ben je er. Je hoeft niet tot max zolang je maar een stukje boven min zit.

dennis rs

Oke dank je wel voor de info!!!

Maarten-Jan Mulder

(Y) /krik

Heb je trouwens een carter plug sleutel? In principe wil het ook met een stevige deurkruk mocht je hem niet hebben  ::)

Maarten-Jan Mulder

Xabre

Je eerste oliewissel, een onovertreffen gevoel :)

Maarten-Jan Mulder

Zeker, vooral als het nergens lekt  ;D

dennis rs

Zooo het is allemaal gelukt !!! Wel door me maatje laten doen want die had  het juiste gereedschap bij de hand .dus dat is altijd makkelijker haha

Maarten-Jan Mulder

Wel goed meegekeken?  ;D