Welke radiateur?

Gestart door Marjolein, 13 oktober, 2012, 12:59:08 PM

Marjolein

Hi,

De temperatuur loopt nogal op tijden het rijden op 't circuit, dus ben opzoek naar een dikkere radiateur. Heb nu een 22mm radiateur, maar een hogere of bredere past niet. Zat al naar R19 en Clio 1 diesel te kijken maar die passen qua hoogte en breedte niet.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
They see me rollin', they hatin.

Marcel

Ik ben niet zo bekend met een clio I 16v maar wat is je motorolie temperatuur ?  Oftewel, is het niet verstandig om een oliekoeler te monteren, nu warmt de motorolie de koelvloeistof op dmv de warmtewisselaar die onder het oliefilter zit.

Maarten-Jan Mulder

Radiateur van een clio I diesel past weliswaar standaard niet maar is wel passend te maken en geeft je al aardig wat extra koelvermogen. Wat Marcel zegt is ook een optie, het monteren van een oliekoeler. Alleen zijn er mensen die bij een F motor problemen hebben met de oliedruk na montage oliekoeler.

Marjolein

M'n olie blijft super netjes op peil, enkel m'n koelvloeistof loopt echt hoog op. Bijna tot helemaal verticaal..
They see me rollin', they hatin.

Roald

Door een olie koeler te installeren blijft het hele blok ook weer koeler en dus ook de koelvloeistof :)

@MJ:
Meeste problemen met F type motoren en olie koeler komt vooral bij degenen die ook een thermostaat op de olie koeler installeren.
Ronald1916v van de RTC had dat ook met zijn F7P toen, na verwijderen van thermostaat op de olie koeler had hij geen problemen meer.
Anything worth doing is worth doing right

Marcel

Het probleem kan ook nog eens een radiateur zijn met vervuiling/bezinksel onderin.
Ook al eens een nieuwe thermostaat geprobeerd ?

Maarten-Jan Mulder

@Roald, duidelijk  :) reden de cup auto's trouwens met oliekoeler?
(en dan bedoel ik de clio I cup auto's, de clio2&3 cup auto's rijden gewoon met warmtewisselaar en stevige radiateur
voor de koelvloeistof. Dus geen oliekoeler).

Xabre

Ik heb ook een oliekoeler met thermostaat op m'n 19 zitten omdat anders bij debiel gebruik de olie er als diesel uitkomt, zonder thermostaat lijkt me ook geen goed idee anders kan 't ook weer niet goed warm worden.

Roald

Citaat van: Xabre op 15 oktober, 2012, 10:51:46 AM
Ik heb ook een oliekoeler met thermostaat op m'n 19 zitten omdat anders bij debiel gebruik de olie er als diesel uitkomt, zonder thermostaat lijkt me ook geen goed idee anders kan 't ook weer niet goed warm worden.

Je hebt daar wel een punt dat zonder thermostaat de motor wel langzamer op temperatuur komt wat meer slijtage betekent.
Ronald loste dit op door een kartonnetje voor de olie koeler te doen  :P
Anything worth doing is worth doing right

Maarten-Jan Mulder

Voor het circuit maakt die thermostaat natuurlijk niets uit, maar als je de auto ook op de openbare weg gebruikt zou ik wel iets verzinnen om de olie op temp. te laten komen ja  ;D

Marcel

En, wat heb je nog gedaan met de radiateur ?

16valves

Heb nog wel een nieuwe radiateur van een megane liggen die groter is, maar weet niet of je die kwijt kunt op je subframe?

Entity

zoals je weet Marjo had ik  vroeger ook temp issues, nieuwe rad (valeo) besteld van bij Mister-Auto (beste prijs die ik toen vond) en alle issues nu opgelost.

Nurbergring Nordschleife met 30° lucht temp rondje na rondje geen enkel probleem qua koeling.

Ik heb toen gelijk een nieuwe waterpomp gestoken (en ik heb welliswaar een oliekoeler steken).

het kan wel helpen van een oliekoeler te steken, nu steekt er een warmtewisselaar op je watersysteem bij dus de olie geeft zijn warmte af aan het water. Misschien beter om die 2 te scheiden door middel van een oliekoeler (mocal 13 row is denk ik voldoende, misschien richting 16 row ofzo voor jouw ...) tesamen met een nieuwe rad.