radiator gtt

Gestart door JG_Smit, 05 januari, 2013, 17:28:08 PM

JG_Smit

De radiator is lek gegaan, de ingebouwde olie koeler wordt niet gebruikt is het mogelijk om een andere radiator  te plaatsen?

gr Jan.

Marcel

Bij bv Ktec zal er ongetwijfeld een grotere/dikkere radiateur leverbaar zijn, nu komt waarschijnlijk gelijk de discussie weer boven drijven van een originele (aluminium) of een koperen radiateur.
Zelf heb ik een originele radiateur in de 5 gtt zitten maar met een losse oliekoeler en koelproblemen heb ik niet.

jochem de haas

Neem er een van een 5 diesel....
Die is groter dan standaard, en past prima.
Deze up grade word veel gedaan op het moment dat je een externe oliekoeler hebt.

Marcel

Nu ga ik nog wat leren van Jochem...dat had ik niet verwacht, ik wist niet dat er een van een 5 diesel paste.

Maarten-Jan Mulder

Koper of aluminium is geen discussie, dat is gewoon een keuze. Beiden hebben hun voordelen en nadelen.

JG_Smit

Oke, Dan wel even ,  wat zijn de voor en nadelen van beide radiatoren?

:-[ trouwens  het lek is een geval van pure pech, bij het vervangen van een slang onder aan het carter is bij het losdraaien van een slangenklem die verdraaide de schroevendraaier de radiator in gegaan,niet te geloven zeg. De monteur baalde als een stekker., en ik ook.

gr Jan

Maarten-Jan Mulder

Koperen geleid beter en heeft een betere warmte afgifte als aluminium (tussen de 3 en 10% afhankelijk hoe goed de koperen in elkaar steekt). Daarnaast kun je een koperen solderen als je deze per ongeluk lek prikt  ;D
Aluminium is een stuk goedkoper en de lamellen kunnen dunner gemaakt worden waardoor deze sneller afkoelen (doet het voordeel van koper weer een beetje teniet). Daarnaast is alu zo'n 2 kg lichter. Nadeel van koper is dan weer dat je 100% goede koelvloeistof moet gebruiken i.v.m. corrosie.

Onder de streep maakt het dus niet zoveel uit en zou ik lekker kwalitatief de gunstigst geprijsde halen die wel meer capaciteit heeft als origineel. B.v. de al genoemde 5 diesel radiateur.

jochem de haas

Citaat van: Marcel op 06 januari, 2013, 13:54:35 PM
Nu ga ik nog wat leren van Jochem...dat had ik niet verwacht, ik wist niet dat er een van een 5 diesel paste.

Tssss je moest eens weten wat je van mij nog allemaal kan leren over een 5je Marcel.... :P

JG_Smit

Daarnaast kun je een koperen solderen als je deze per ongeluk lek prikt    :)

Laat ik toen een koperen radiator gekocht hebben, hij is nu gesoldeerd en op druk getest .