back box chop

Gestart door stoffel, 28 oktober, 2013, 19:24:37 PM

stoffel

hey
15/11/13 gaat de rs binnen voor een back box chop(verwijderen achterste demper) er word een rvs rechte buis tussen gelast met hulpstukken om snel te kunnen wisselen tussen rechte buis en einddemper mocht dit ooit nodig zijn.
ik laat zeker na montage jullie iets weten.
heeft er eigenlijk al iemand ervaring met een back box chop?
BC

HaDries

Nope geen ervaring mee, maar wel gelezen dat engelse eigenaren dit ook gedaan hebben ipv de tussen demper te verwijderen.

ben benieuwd naar het resultaat.

dixie

stoffel

ja dit filmpje(en dan ook door het contact op de engelse forum van de eigenaar van deze rs) heb ik dan besloten om geen middendemper chop te doen maar een achterdemper,wel is deze soort filmpjes veel te onduidelijk om een echt duidelijk beeld te vormen.
BC

stoffel

BC

Lesley

stoffel

de RS staat teug op de oprit :D
en wat geeft de back box chop nu?
bij het starten een diepere brom eens de sportknop ingedrukt begint de RS te leven een volwassen brom is duidelijk hoorbaar,bij vertrek laat de uitlaat hem duidelijk horen maar nooit storend bij constante snelheid is er uiteindelijk weinig hoorbaar verschil,dus dit wil zeggen op de snelweg op cruise control op is er (bijna)geen sprake van ander geluid.
eens op temperatuur houden de ploffen bijna niet op de auto heeft nu het geluid die eigenlijk die hij verdiend, mede door de turbo is dit eignlijk nog een redelijk gedempt geluid zeker geen(sorry voor mijn woord keuze is zeker niet slecht bedoeld) "saxo 16V"(bv) met open uitlaat.
wanneer je rijd zonder sport knop(op de 265) dan is er ook een diepere brul maar dan met veel minder plofjes.
minpunt ja toch wel,wanneer je de auto laat uitbollen en je komt tussen de 4000 a 2500 rpm dan hoor je een toch redelijk zwaar monotoon geluid die verdwijnt onder de 2500. anders zeker geen irritant geluid dus ik ben tevreden :P
ook is dit zo gemaakt dat de originele demper er binnen de 15 min er weer op kan
foto volgen later
BC

Marcel

Dus voor relatief weinig geld (veel) meer beleving ?

stoffel

ja eigenlijk wel het koste mij 290euro( de 6flensen waren redelijk duur)
BC

Marcel

Nu weet je niet of er iets veranderd is met betrekking tot het motor vermogen al denk ik dat die achter demper niets uit zal maken.

stoffel

BC

stoffel

vermogen lijkt mij zelfs nog zijn toegenomen maar dat is misschien puur gedacht mede door het sportievere geluid hij is er zeker niet trager op geworden, mij lijkt hij zelfs sneller op het gas te zijn...
ook geen enkel storing of lampje ook niet wanneer deze obd2 word uitgelezen
BC

Marcel

Dat de motor sneller op het gas reageert zou kunnen kloppen omdat er minder tegendruk is dus in theorie spoelt de turbo iets sneller op.
Meer uitlaat herrie zorgt ook voor meer beleving dus de db's kunnen inderdaad een vertekend beeld geven.
Ik heb eens een aantal slalom wedstrijden kunnen doen in een 5 alpine zonder binnenbekleding en dempings materialen, en dan denk je heel snel onderweg te zijn maar dat is niet zo, de extra db's zorgen voor een totale andere belevings wereld (wel ontzettend leuk hoor, daar niet van  8)).
Dat er geen storingen zijn is normaal, je verandering is gebeurt na de 2e lambda sonde dus wat je na die 2e lambda sonde wijzigt aan de uitlaat heeft geen invloed op het controle verhaal van de lambda sonde's.

stoffel

nu een tweetal weken met de achterdemper verwijderd en wat zijn de ondervindingen......simpel
Yippee ki-yay, motherf""""""!
BC

Marcel