Tja, welke schaf ik aan ?
Ligt er net aan wat je te besteden hebt natuurlijk ;), maar als ik mocht kiezen zou ik voor de clio 3 rs gaan. En dan het liefst een gordini ( hebben we op het werk als demo gehad). Wat een bruut wagentje is dat zeg. ;D
Een V6 natuurlijk ;);)
Een Clio 3 is wel enorm veel stoerder om te zien. Maar de ervaring is gaver in een 182 denk ik.
Bedankt voor de tip Martijn, de V6 was ik vergeten.
Wel gaaf als dagelijkse auto, een V6 maar kosten technische niet te verantwoorden richting mijn echtgenote ;D
ik denk dat het een clio 3 wordt.
maar een Clio 2 PH 3 past beter bij je :D
Nu heb ik niet gereden in een 182 maar een 3 RS lijkt/is vooral een slag groter en moderner dan een 182. Hij ziet er ook een stuk frisser uit als je het mij vraagt. Een 182 is wel unieker maar de vraag is in hoeverre dat je over de streep zou moeten trekken.. Zelf vind ik een 3 RS er toch wel echt een stuk mooier en bruter uit zien, mede door de bredere wielkasten. Als je hem vooral voor woon-werk gaat gebruiken zijn het ook de opties op een 3 RS die je eenvoudig over de streep zouden moeten trekken, al weet ik niet zeker wat de 182 heeft(keyless entry? cruise control? xenon? bochtenverlichting?)
Een 182 is standaard ook rijk uitgerust, is een hele moeilijke keuze.
Wat pleit voor de 182:
de beste uitvoering van z'n model
bizar snel, in rechte lijn echt niet langzamer dan een 3 R.S. (ene Vicky van Fifth gear heeft hem al eens in 6,9 naar de 100 getrapt)
ook de handling is fenomenaal, helemaal als je een trophy kan bemachtigen (een trophy rijdt wel weg van een 3 R.S. on track)
meer een wolf in schaaps kleren t.o.v. de R.S., je zal veel mensen er mee ontzettend verrassen
toch bijna 200 kg lichter, wat je uiteraard in alles merkt, geen lomp grote klauwen nodig, daardoor kleinere en vooral lichtere wielen (16") wat zich uit in laag onafgeveerd gewicht
dit ook kijken ;) http://www.evo.co.uk/renault/clio/13393/renault-clio-trophy-video-diary
Wat Chris Harris over de trophy zegt is ook leuk:
CiteerA bit of Monkey's ink on the Trophy:
"They've put some expensive dampers on it. Doesn't sound like much, but it turns what was already a car capable of shaming much more expensive machinery over most roads into something otherworldly.
I have never driven a car like it.
There are faster hot hatches, and some have more exceptional abilities in specific areas, but none adheres to the basic premise of what a hot hatch should do, nor the type of driving experience one should offer like this car.
In conjunction with Sachs Race Engineering, Renault has fitted the Clio with what are effectively race dampers. They have a remote reservoir holding nearly half of the oil and gas that fills them, and which allows a thicker and stiffer damper rod to be used. The front suspension is 10mm lower than on the Cup and with uprated front hubs and a set of Speedline rims that save 1.3kg per corner, this amounts to a large investment on a car that will only be sold in the UK and Switzerland. We get 500 units, the Swiss just 25. Each damper is roughly 10 times more expensive than the equivalent item fitted to a basic Cup car, and the list price is £15,500. Handling genius has never been so affordable.
Lowered and stiffened are not words you would normally associate with improved handling on UK roads, but the Clio Trophy is a car with so much damping sophistication that it achieves the impossible. It rolls less than the Cup, has less suspension travel at the front, and yet it rides fully 30 per cent better than that car. To drive it fast over virtually disintegrating asphalt and feel just how well controlled each wheel is for bump and rebound is eye-opening
The upshot is a car of unrivalled cross-country pace and enjoyment in this class. Grip is stronger than you'd ever believe possible of a 205/45 WR16 Michelin Exalto 2, and the engineers admit that, had there been time, they'd have fitted a cup tyre.
This is one of the great enthusiast's cars and it demands evaluation alongside cars of similarly focused appeal. Porsche owners will scoff at such a suggestion, but they will modify their opinion after a 20-mile drive trying, and failing, to remove a Clio from their rear-view mirror. What a car. What a bargain. Chris Harris"
Wat spreekt tegen voor de 182:
interieur is gewoon gedateerd en niet meer van deze tijd
ingetogener uiterlijk (zie wolf in schaapskleren ;) )
zit nu in de sjonnie fase, duurt nog even voor die in de young timer fase terecht komt (de eerste ph I komen daar nu z'n beetje)
vijf bak schakelt niet zo goed als de zes bak in een 3 R.S.
zit positie is niet optimaal (Echter als je eenmaal gewend bent boeit dat niet meer, de eerste paar ritjes valt het op)
stuur slijtage....
Wat pleit voor een 197/203:
Kwa uiterlijk veel meer uitgesproken zonder dat het over done is
revo-knuckle ophanging (zorgt er voor dat het ondanks het extra gewicht en hoger onafgeveerd gewicht de wegligging toch op het niveau van de 182 zit, trophy uitgezonderd)
fijn schakelende zes bak (de ph I heeft hele korte verhoudingen wat sommige mensen storend vinden, hou daar rekening mee wat je zelf prettig vind)
up to date interieur
zou iets onderhouds vriendelijker zijn
Wat spreekt tegen voor een 197/203
versnellingsbak problemen schijnen vaker voor te komen (zo wel Bjørn als Lesley kunnen je hier alles over vertellen jammer genoeg)
recaros willen wel eens (te snel) slijten
remmen hebben last van fading bij intensief circuit gebruik (gewicht...) (goede blokken gebruiken dus als je serieus op het circuit bezig gaat)
Ik zou niet welke te kiezen... als ik een 182 trophy zou kunnen vinden zou dat waarschijnlijk mijn voorkeur genieten. Of een 182 cup ombouwen naar trophy (te beginnen met de sachs dempers nodig a 1200 pond :P )
Hangt van de uitrusting af. Een standaard Clio 3 RS zonder recaro's of een 182 in een speciaal kleurtje. Dan zou ik de 182 doen.
Heb laatst ook 1 van de 2 overwogen. Maar ik ga in ieder geval even niks kopen, want ik vind de prijzen van RS'en nergens op slaan.
De wegligging van een 182 vind ik echt geen vergelijk met een 3RS/197.
Clio 3 RS is mijn inziens een veel volwassenere auto. Qua wegligging en gevoel zeker met cup onderstel nog steeds 1 van de beste in zijn klasse.
Mijn keuze zou altijd een 3 RS zijn.
Als eigenaar van een gesjoniviseerde 182 zal ik nog even m'n zegje doen. Zelf heb ik hetzelfde "dilemma" gehad. Overigens heb ik zelf nooit met een 197 gereden.
Persoonlijk vind ik de 182 een luxere uitstraling hebben, dit komt mede doordat alle (in Nederland geleverde) 182 voorzien zijn van xenon, climate control en half alcantara/half lederen bekleding. Een 197 zonder xenon armaturen vind ik persoonlijk vrij verouderd uit zien. Ook de standaard stoelen van een 197 vind ik er niet bijzonder uitzien. Het brandstofverbruik is ook vrij gunstig, voor zoverre dat belangrijk is bij een auto van dit kaliber.
Nadeel van de 182 vind ik dat de auto nogal zwaar is en dan is de 197 nog zwaarder :'(. Bepaalde delen van het interieur zijn heel gevoelig voor slijtage zoals het stuurwiel, handgrepen in de deur en versnellingspook+ hoes. Door de relatieve lage aantallen geleverde en geïmporteerde wagens is het aanbod ook een stuk lager dan van de 197. Ik heb laatst nog een meeting gehad met diverse 182 eigenaren. Hierbij viel op dat er slechts één van de vijf een originele uitlaat had. Dit komt mede door de kwaliteit en de hoge prijs van de standaard uitlaat.
Citaat van: AnthonyRS op 12 januari, 2016, 20:40:18 PM
De wegligging van een 182 vind ik echt geen vergelijk met een 3RS/197.
Clio 3 RS is mijn inziens een veel volwassenere auto. Qua wegligging en gevoel zeker met cup onderstel nog steeds 1 van de beste in zijn klasse.
Mijn keuze zou altijd een 3 RS zijn.
Het is wellicht geen vergelijk maar een 3 R.S. heeft echt geen betere wegligging, wel een veel meer volwassen wegligging dat ben ik geheel met je eens maar beter zeker niet.
Een 182 is wel veel speelser en vergt echt veel meer van de bestuurder om hard te gaan maar dat geeft ook juist meer voldoening om echt hard te gaan met een 182 (of 172 for that matter). Niet dat een 197/203 niet leuk rijdt, zeker wel maar dat is toch echt een heel ander soort auto juist door dat alles zo volwassen is. Een 182 heeft nog het recept van een echte oldskool hot hatch zo als zijn voorgangers (Williams, 5 GT, 5 Alpine) met een hele losse achterkant en alle bijbehorende karakter trekken. Een 197/203 heeft duidelijk een ander recept, veel gebalanceerder, relatief makkelijk op het scherpst van de snede te rijden, vergevensgezind maar geeft ook alle voldoening maar wel op een andere manier. Maar er zit duidelijk ook een stuk comfort in wat z'n voorgangers niet hebben, je kan er rustig mee rijden (zelfs met een cup ook al is die op slecht wegdek wel wat hard).
Een 182 is het stoutste jongetje van de klas, een 197/203 is dan wel niet de braafste maar hij zit niet achteraan met vliegtuigjes te gooien ;)
De originele uitlaat is inderdaad een beetje draak Sjaakie, het is een wonder dat er nog iemand is met de originele uitlaat. Gezien de prijs van een originele lijkt het me altijd een no-brainer om hem wanneer het zo ver is te vervangen door een RVS exemplaar (in originele look uiteraard). Wat versta je onder gesjoniviseerde trouwens? ;D
Als je al een gele 172 hebt gehad (ik noem geen namen) zou ik een keer voor een 197/203 gaan, voor de variatie. Tenzij je een 182 trophy kan vinden that is ;)
(http://www.cliotrophy.ch/ nr. 21 schijnt te koop te staan...)
Er zit een Milltek catback onder Maarten Jan. Hierdoor lijkt het alsof ik twee lantaarnpalen uit de grond heb gereden en nog onder de auto geklemd zitten. Daarbij heb ik diverse buren al een opmerking horen maken dat ze de auto goed horen als de motor loopt :-[.Tevens zijn de ramen zo geblindeerd dat je met de deur open achteruit moet rijden in het donker. De booskijkers heb ik al wel laten verwijderen ;D. Zie ook hier (http://www.clubrenaultsportives.nl/smf/index.php?topic=1385.0)
Ah die v/d mooie foto's ;) vind de milltek kwa uiterlijk nog wel mee vallen :) kwa herrie schijnt die wel luid te zijn ja ::)
een vergelijk is niet mogelijk tussen beide.
ik zou doen wat je zelf het liefst wilt hebben > heb ik sinds kort ook gedaan voor dagelijks gebruik ;D
Clio 3 RS ....
Stuurt heel fijn...als op rails.
Mist wel wat vermogen.
Citaat van: jochem de haas op 13 januari, 2016, 16:37:21 PM
Clio 3 RS ....
Stuurt heel fijn...als op rails.
Mist wel wat vermogen.
Een Clio III RS mist geen vermogen maar is veel te zwaar.
Daar heeft Marcel wel een punt, Clio III RS is echt een 'Fatboy' qua gewicht vergeleken met een Clio II RS.
Dat is ook het enigste nadeel.
Is de Clio RS voor Marina? Zo ja, gaat ze dat merken dan? ;) :)
Het wordt Marina haar club auto maar ik ga er dagelijks mee rijden ;D :) :-X
Citaat van: Marcel op 14 januari, 2016, 06:24:02 AM
Het wordt Marina haar club auto maar ik ga er dagelijks mee rijden ;D :) :-X
dus een clio 3
geen idee ik heb 50% kans om goed te gokken :-X
Citaat van: Marcel op 14 januari, 2016, 06:24:02 AM
Het wordt Marina haar club auto maar ik ga er dagelijks mee rijden ;D :) :-X
zoek je iets wat op je 5 GTT lijkt? Dan absoluut een 182.
Zoek je iets wat - zo als Jochem het zo mooi omschrijft - als op rails rijdt, een 197.
Citaat van: Marcel op 13 januari, 2016, 18:03:49 PM
Citaat van: jochem de haas op 13 januari, 2016, 16:37:21 PM
Clio 3 RS ....
Stuurt heel fijn...als op rails.
Mist wel wat vermogen.
Een Clio III RS mist geen vermogen maar is veel te zwaar.
Ja ho eens ....Dat komt op t zelfde neer. :P
Gewoon voor Clio 3 RS gaan met cup onderstel, super wegligging en geweldig leuk speelgoed 8) Je kan er inderdaad ook zeker gewoon rustig mee rijden (zeker als je in de lage toeren blijft), ik heb er genoeg snelweg kilometers mee gemaakt (in 4 jaar tijd ongeveer 120.000).
Dat de 3 iets volwassener is dat zal vast wel kloppen, maar de wegligging en het remvermogen en zeker niet te vergeten de looks dat maakt hem toch wel een winnaar ten opzicht van de 2 (hoe goed die ook moge zijn, niets ten nadele daarvan).
Citaat van: jochem de haas op 14 januari, 2016, 18:38:50 PM
Citaat van: Marcel op 13 januari, 2016, 18:03:49 PM
Citaat van: jochem de haas op 13 januari, 2016, 16:37:21 PM
Clio 3 RS ....
Stuurt heel fijn...als op rails.
Mist wel wat vermogen.
Een Clio III RS mist geen vermogen maar is veel te zwaar.
Ja ho eens ....Dat komt op t zelfde neer. :P
hehe ;D weight kills ;)
Valt op zich nog wel een beetje mee v.w.b. vermogen, zo hard trekt een Focus RS niet eens weg:
https://www.youtube.com/watch?v=Ae4RqTW5UDU
Ook wel waard om te kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=tOn0X7vdQps
Citaat van: Jacob Priem op 14 januari, 2016, 22:57:16 PM
Gewoon voor Clio 3 RS gaan met cup onderstel, super wegligging en geweldig leuk speelgoed 8) Je kan er inderdaad ook zeker gewoon rustig mee rijden (zeker als je in de lage toeren blijft), ik heb er genoeg snelweg kilometers mee gemaakt (in 4 jaar tijd ongeveer 120.000).
Dat de 3 iets volwassener is dat zal vast wel kloppen, maar de wegligging en het remvermogen en zeker niet te vergeten de looks dat maakt hem toch wel een winnaar ten opzicht van de 2 (hoe goed die ook moge zijn, niets ten nadele daarvan).
Als het vooral voor dagelijks vervoer is zou ik eerder voor eentje zonder cup onderstel gaan. Ik vind zelf het verschil toch wel merkbaar en zeker in het voordeel van de Clio zonder cup onderstel. Rustig rijden gaat inderdaad prima maar zodra je boven de 100 komt zit je niet meer in de lage toeren :P Dat vind ik toch nu wel langzamer maar zeker voor woon-werk wel echt minder worden.. continu 4k toeren op de snelweg met 130. Inmiddels zo'n 80.000 km in 2,5 jaar waarvan een groot gedeelte snelweg :D
Citaat van: la_fusionRustig rijden gaat inderdaad prima maar zodra je boven de 100 komt zit je niet meer in de lage toeren :P Dat vind ik toch nu wel langzamer maar zeker voor woon-werk wel echt minder worden.. continu 4k toeren op de snelweg met 130. Inmiddels zo'n 80.000 km in 2,5 jaar waarvan een groot gedeelte snelweg :D
Dat is inderdaad irritant, had ik ook toen de 19 16v nog origineel was, 1 ding scheelt daardoor ging vanzelf 100 rijden om het geluid naar beneden te krijgen, scheelde wel bonnen voor te hard rijden ;D
Op dit moment nog maar 2700 RPM bij 120, nadeel is dat ik steeds 140 ga rijden zonder er erg in te hebben want het is zo stil in de auto :P
Clio 3 R.S.
Wat een fantastisch ding !
Clio lll RS wordt ook mijn keuze. Iets oppeppen zodat ie gewicht overwint dat wel
Iemand bekend met deze Clio ? De Clio staat te koop bij www.moosdijkauto.nl/
(http://i154.photobucket.com/albums/s244/mvz71/_85.jpg) (http://s154.photobucket.com/user/mvz71/media/_85.jpg.html)
(http://i154.photobucket.com/albums/s244/mvz71/iuy.jpg) (http://s154.photobucket.com/user/mvz71/media/iuy.jpg.html)
Ik kan er zo 1-2-3 niets over vinden behalve dat hij al sinds juli vorig jaar te koop staat.. ook zou hij een hill-hold functie moeten hebben maar dat heb ik nog nooit gehoord bij een Clio 3 RS
Hill hold? Geïmporteerd vanuit Oostenrijk?
Hill hold functie bij een 3 RS ken ik ook niet.
Ik heb op de Megane een elektrische handrem zitten en daarbij kon ik wel voor de "hill hold optie" (weet niet meer precies hoe die heet) kiezen en heb dat ook gedaan. Werkt super 8) Maar deze 3 RS heeft een normale handrem, weet dus ook niet of het daarbij dan wel mogelijk is.
Edit : wel een hele dikke kleur op die 3 RS ! ;) 8)
Kan ook met normale hand-rem, de abs computer stuurt dan gewoon de voorremmen aan en houdt deze vast (zo werkt het bij auto's met normale handrem b.v. de clio 4).
Het lijkt me stug dat het op een 3 R.S. zit maar je weet het niet.
Inderdaad weinig over te vinden, behalve dat het een import is en dat deze in NL nog nooit op naam gezet is.
Staat ook in het register van de RTC maar zonder info, de apk verloop datum is augustus 2010, dus blijkbaar is die al zo lang niet op naam gezet sinds import.
Dus ik denk dat maar weinig mensen je er wat over kunnen vertellen gezien de auto zo als het lijkt nog geen km gereden heeft in NL.
Zo te zien wel een mooie auto maar de vraag is natuurlijk wel waarom die nog nooit op naam is gezet na import.
Bedrijf is verder niets negatiefs over te vinden dus er zal vast een goede reden voor zijn. De prijs lijkt mij ook gewoon ok, zeker gezien de km. stand.
leuke kleur!
Valt mij wel op dat de auto xenon armaturen heeft, maar niet de sproeiers. Bovendien zit in de cabine ook nog het wieltje om de koplampen handmatig in hoogte af te stellen. Gevalletje schade of de vorige eigenaar vind de xenon armaturen mooier.
Kijk ook even naar hoeveel bpm er is betaald.
Als ie goed is op alle punten gewoon doen ;) vaak bej te bange zegn ze hier mangs ;D
Citaat van: Sjaakie op 22 januari, 2016, 16:07:23 PM
Valt mij wel op dat de auto xenon armaturen heeft, maar niet de sproeiers. Bovendien zit in de cabine ook nog het wieltje om de koplampen handmatig in hoogte af te stellen. Gevalletje schade of de vorige eigenaar vind de xenon armaturen mooier.
Dit klopt wel denk ik, dat je die bolle lenzen ziet in de koplamp units, daar zit gewoon een H7 lamp in.
De auto is af fabriek ook zonder xenon geleverd.
Een "normale " clio III heeft ook van die lenzen met H7 lampen.
Mijn 3 RS had toen niet van die lenzen in de koplampen zitten (/ook geen xenon).
Maar kan makkelijk dat een 3 met die lenzen en normale lampen is geleverd, soms moet er op wat er op het schap ligt ;)
Cup versies hadden andere koplampen.
Bedankt voor de aanvulling Anthony !
Interieur (dashboard / deurpanelen) van de cup kwam ook vanuit de meest eenvoudige uitvoering, dus wellicht dit ook.
Citaat van: Marcel op 24 januari, 2016, 16:22:02 PM
Citaat van: Sjaakie op 22 januari, 2016, 16:07:23 PM
Valt mij wel op dat de auto xenon armaturen heeft, maar niet de sproeiers. Bovendien zit in de cabine ook nog het wieltje om de koplampen handmatig in hoogte af te stellen. Gevalletje schade of de vorige eigenaar vind de xenon armaturen mooier.
Dit klopt wel denk ik, dat je die bolle lenzen ziet in de koplamp units, daar zit gewoon een H7 lamp in.
De auto is af fabriek ook zonder xenon geleverd.
Een "normale " clio III heeft ook van die lenzen met H7 lampen.
Er zijn ook Clio 197's geleverd zonder die projectorlampen, was er vanuit gegaan de projector lampen enkel met xenon verlichtig geleverd is zoals bij de Clio 2
(http://www.cmpracing.co.uk/uploads/2.jpg)
De Clio III phase 2 heb ik echter nooit met koplampsproeiers gezien i.c.m. projector lampen.
Xenon is namelijk nooit leverbaar geweest op een phase 2. Dit is altijd halogeen geweest, afhankelijk per uitvoering kreeg je wel projectorlampen.
Hieronder de geleverde units:
Phase 1: Xenon & Halogeen
(http://i6.photobucket.com/albums/y243/safrane/_ARZ9486.jpg)
(http://i6.photobucket.com/albums/y243/safrane/ARZ_1484_2.jpg)
Phase 2: Projectorlampen halogeen, halogeen lichte behuizing en donkere behuizing
(http://i6.photobucket.com/albums/y243/safrane/_DSC5445_1.jpg)
(http://i6.photobucket.com/albums/y243/safrane/_ARZ2377.jpg)
(http://i6.photobucket.com/albums/y243/safrane/_ARZ4673.jpg)
Bedankt voor die foto Anthony ! Blijft gaaf in het rood 8)
Marcel, het ziet er naar uit dat je concurrentie krijgt bij de rode RS... Op het RTCForum heeft iemand anders ook al interesse.
Ik laat de rode clio voor wat het is.
Er is helemaal niets over de auto bekend dus ik wil mijn vingers er niet aan branden.
Misschien wel zo verstandig.
Citaat van: Marcel op 09 februari, 2016, 15:13:11 PM
Ik laat de rode clio voor wat het is.
Er is helemaal niets over de auto bekend dus ik wil mijn vingers er niet aan branden.
Watje :P ;)