Sinds afgelopen zaterdag staat deze gtt naast het huis. Origineel NL uit 1985.
Zit een kooitje in en 2 kuipjes.
In de basis heel hard, ooit eens (gedeeltelijk) overgespoten, maar best netjes. De plekjes roest die er aan zitten, zijn echt minimaal en oppervlakkig, goed bij te werken.
Ik wil 'm eigenlijk van buiten weer origineel phase 1 maken en 'm verder netjes houden, maar wel gebruiken voor wat circuitdagen e.d.
Maar..... eerst maar eens weer rijdbaar maken. Na amper 75 km na aankoop was het einde koppakking... :discrunt:
Balen, maar komt waarschijnlijk mede doordat de auto de laatste jaren zeer weinig kilometers heeft gemaakt.
Binnenkort maar eens een begin maken met demontage....
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG68YZ4.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG68YZ6.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG68YZ1.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG68YZ3.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG68YZ7.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG68YZ5.jpg)
Leuke circuit racer Willeon, koppakking swappen is gelukkig zo gedaan bij een C motortje.
Heb je tijd over M-J? ;)
Heel spannend is het niet maar als je hulp nodig hebt wil ik best een avond / dagje helpen :)
Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 10 november, 2011, 12:59:16 PM
Leuke circuit racer Willeon, koppakking swappen is gelukkig zo gedaan bij een C motortje.
Als je een gevlakt reservekopje liggen hebt wel ja.
Goed gek Willeon, heb je der nog niet genoeg ? :P (gefeliciteerd ;) )
Ja dan gaat het helemaal snel, huidig kopje zal wel even gecheckt moeten worden of die recht is en dan gevlakt.
Ziet er leuk uit Willeon !
En "even" en koppaking steken : goed en snel gaan nooit samen. Vergeet dat niet !
De bedoeling is dat ik samen met mijn pa er aan ga werken. Hij is vroeger automonteur geweest en weet met dit soort auto's nog z'n weg wel (hoop ik voor hem :D) En anders roep ik Maarten Jan er wel ff bij....
Nadat de kop er af is, breng ik 'm naar DMR (Drentse Motoren Revisie) om de kop af te persen en te vlakken.
Direct ook maar de waterpomp vervangen.
Mij is ook geadviseerd de kleppen en zittingen te laten slijpen en de klepseals te vervangen. Is dit ook verstandig?
DMR is prima ja, die zijn wel kundig en anders heb je ook nog Eggens in Assen die zijn ook goed.
Laat de kop gelijk ook even ultrasoon reinigen, dan is ie ook gelijk mooi schoon incl. de kanalen.
Als je de kop er toch af hebt dan kun je dat inderdaad net zo goed gelijk meenemen, het zijn de kosten in elk geval niet. Ik weet niet hoeveel km. het spul achter de rug heeft? Bij minder dan 2 ton is het eigenlijk niet nodig. Maar zoals gezegd, als het toch los ligt kun je het net zo goed doen, als het later wel nodig is omdat de klepseals b.v. lekken dan baal je dat je het niet gedaan hebt.
edit: ow ja, draai de kop eerst 45 graden voor je hem omhoog trekt! Anders trek je de zuigerbussen mee omhoog en dat wil je niet want dan gaan ze lekken. Er is speciaal gereedschap om ze op hun plek te houden nadat je de kop er af hebt getrokken maar als je gewoon voorzichtig doet heb je dat niet nodig.
Oei wat een leuk wagentje :) ziet er nog aardig orgineel uit
Veel succes ermee ;D
Bedankt M-J! Zal eerst maar eens informeren bij DMR. Mijn pa is daar met z'n Triumph Spitfire geweest en was er goed over te spreken!
@Xabre: Zo heel erg origineel is 'ie niet meer hoor. Er zit alleen nog een phase 1 achterbank in, voor de rest phase 2 bumpers, een splitter onder de voorbumper, een happer op de motorkap (met functie! :) ), Koni geel voor, cupdempers achter, rolkooi, kuipjes, verlengde versnellingspook, verlengd stuur en een 3 inch RVS uitlaatsysteem.
Nouja ik bedoelde eigenlijk ook meer onverneukt om het maar even plat te zeggen, geen rare kleuren of idiote wielen enzo. Gewoon netjes. :)
Inderdaad, die splitter staat best goed, die happer wat minder maar is ook niet over de top.
Zijn die cupdempers niet veel te hard in vergelijking met voor?
Ja, dat verschilt wel behoorlijk. Voor pak je een oneffenheid nog netjes, maar achter klapt 'ie behoorlijk in je rug! Hij veert achter echt niks in.
Zou ik wel wat aan doen, als hij achter harder is dan voor dan wordt die tail happy op de grens en dat wil je niet.
Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 10 november, 2011, 21:36:34 PM
Als je de kop er toch af hebt dan kun je dat inderdaad net zo goed gelijk meenemen, het zijn de kosten in elk geval niet. Ik weet niet hoeveel km. het spul achter de rug heeft? Bij minder dan 2 ton is het eigenlijk niet nodig. Maar zoals gezegd, als het toch los ligt kun je het net zo goed doen, als het later wel nodig is omdat de klepseals b.v. lekken dan baal je dat je het niet gedaan hebt.
Het maakt niet zoveel uit hoeveel km's een motor heeft gelopen als je het over kleppen en zetels hebt.
Een revisie bedrijf beoordeelt de afdichting van de kleppen m.b.v. vacuum.
De kleppen mogen maar een X percentage lekken.
Die klepveer van die mini, die ik elders op het forum heb gezet, had bij 96.000 km dus 10 kleppen van de 16 die niet goed meer afdichten.
Dus, als je de auto langer wilt houden is het verstandig om het gelijk goed te laten doen.
En waarom niet dan Marcel? Het is toch echt slijtage waardoor het kan gaan lekken en dat is mede afhankelijk van de km. stand. Uiteraard ook van de manier waarop de auto gereden is & of de kleppen op tijd gesteld zijn. Dus ik ben het deels met je eens :D
Dat van die mini vind ik bizar overigens, bij 96k al 10 kleppen die gewoon niet meer voldoen! Dat kan je niet maken als je je premium voordoet, zeker niet in deze tijd waarbij productie processen zo goed geperfectioneerd worden.
Ik wil maar zeggen, jij noemt een stand van 200.000 km en ik kom die mini tegen met die km stand, dus het maakt niet zoveel uit hoeveel km's erop staan, gewoon laten controleren, is het niet goed dan gelijk netjes laten maken.
Slijtage beeld van een klepzitting heb je bijna niet in de hand denk ik.
De benzine kwaliteit speelt misschien een rol maar kleppen stellen gaat bijna altijd automatisch tegenwoordig dus dat is geen factor.
En het is ook een beetje een kwaliteit kwestie misschien al kan ik daar niet over oordelen.
Een K4M motor gaat bv heel goed op lpg dus het lijkt erop dat die zitting keihard zijn, ik noem maar even een dwarsstraat maar een ford kan NIET op lpg want dan zakken de zetels als kaarsvet in elkaar maar gewoon op benzine gaat het nooit fout.
Ja tuurlijk, dan ben ik het wel met je eens. Maar die stand doelde ik op een C motor en zelfs dan zie je zelden versleten klepzittingen. Tegenwoordig gaat dat inderdaad allemaal automatisch met hydraulische klepstoters maar ook die zijn niet foutloos.
Maar ik durf wel te stellen dat het een kwaliteitskwestie is als het bij 10 kleppen voor 100.000 km versleten is met hydraulische klepstoters. Dat is gewoon niet normaal!
Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 11 november, 2011, 09:42:41 AM
Zou ik wel wat aan doen, als hij achter harder is dan voor dan wordt die tail happy op de grens en dat wil je niet.
Tips wat ik er aan kan doen? Aan de voorzijde het Koni geel vervangen zodat 'ie helemaal kneiterhard wordt?
Of gewoon achter de cupdempers vervangen waardoor 'ie in het geheel wat comfortabeler wordt?
Ik zou achter koni geel monteren, met 4 cupdempers is er niet mee te rijden op de normale weg.
Als je er ook nog over de openbare weg mee wil rijden zou ik zeker doen wat Marcel zegt.
Of je moet van je vullingen af willen :D
Tja, lastig. Als 'ie weer rijdt, wil ik 'm wel eens kunnen pakken en gewoon en stukkie mee rijden op de openbare weg. Maar ik wil er ook mee proberen wat circuitervaring mee op te doen. Hogere rijvaardigheidsdag e.d. Dan is een harde afstelling wel lekker toch?
Dan heb je aan koni geel genoeg, dat is voor het circuit ook hard zat. Die cup dempers zijn leuk als je de laatste 3 tiende uit een rondetijd wil persen maar voor wat vrijrijden/de hogere rijvaardigheidsdag heb je meer dan genoeg aan koni geel.
Als het goed is zijn gele koni's voor de 5GT ook instelbaar, dus kun je ze voor het circuit nog wat harder zetten / voor de openbare weg wat zachter.
Thanx!
Wie heeft er nog Koni geel liggen? :)
ach, ik reed dagelijks op cupdempers voorzijde en koni geel op zn hardst achter, mijn zwager had cupdempers op een clio rondom, dat was niet harder dan mijn koni's in elk geval. Tis ff wennen maar zo erg is het nu ook weer niet.
En zo oud ben je toch ook weer niet Will?
:p
Richting de 37 Martijn.... ;D
Maar volgens mijn meissie ben ik nog steeds een jonge god....Whahahaaa....
Ik denk er nog es over na. Eerst maar eens de auto naar mijn ouders transporteren en tijd inplannen voor de koppakking.
de zoon is ook erg trots! leuke foto's!
mbt vering ed, als je rijvaardigheid wil oefenen enzo, op circuit, dan is kneiterhard ook niet fijn ivm vergevingsgezindheid ('t is al laat...die zinnen komen er niet lekker meer uit... :-[)
Maar wat ik wil zeggen: hoe harder de auto, des te kleiner is de grens.
Succes!
Dat ben ik wel met je eens. Een cup ophanging is knap en leuk maar de openbare weg is nu éénmaal geen circuit. Waar je op circuit voluit door de bocht gaat, stuiter je door de bocht op de openbare weg.
Met rondom koni geel op z'n hardst voel je de 5 GTT op het circuit van verre komen als je over de grens gaat en dat is in eerste instantie wel fijn om de auto niet gelijk plat te rijden.
Het mooie aan koni geel is dat ze instelbaar zijn, dus op de openbare weg zet je ze gewoon wat zachter, stuiter je de bocht ook niet door ;)
Op ze hardst zijn gele koni's ook nog wel te pruimen, klinkerwegen vermijden uitraad maar verder prima mee te rijden.
Afgelopen zaterdag en zondag nog wat vordering geboekt met het demonteren van de cilinderkop.....
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0759.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0761.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0752.jpg)
Mayo onder het kleppendeksel...
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0753.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0762.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0760.jpg)
Bij het aftappen van de drekzwarte olie kwam er eerst een mooi straaltje koelvloeistof uit...
De koppakkingset met versterkte koppakking, versterkte kopbouten en klepseals van Andrews binnen gekregen.
Nieuwe waterpomp ligt ook al klaar, want de oude is waarschijnlijk van 1985...
Goed bezig :) Ga je ook nog een origineel filterhuis plaatsen?
goed werk
kan dit geen artikeltje worden voor het AM :P
@ Maartjen Jan: Is dat functioneel beter? Pak je dan minder warme lucht van de motor?
@ Dimitri: Ik weet niet of mijn huis-tuin-en-keuken sleutelwerk nou zo'n fantastische aanvulling is voor het AM... :D
Is de mayo van calvé want dat is de beste ;D
Nu kan iedereen gelijk zien waarom olie verversen zo belangrijk is ???
Voor de koele lucht is een origineel filterhuis het beste maar voor het gehoor weer de minste optie.
"@ Dimitri: Ik weet niet of mijn huis-tuin-en-keuken sleutelwerk nou zo'n fantastische aanvulling is voor het AM".
Het is het proberen waard Willeon, gewoon proberen, nu je aan het sleutelen bent zoveel mogelijk goede foto's maken en later voor het artikel eens gaan zitten.
lkkr bezig!
en een pietsje meer druk strax? :P
Citaat van: Marcel op 17 december, 2011, 13:27:41 PM
Voor de koele lucht is een origineel filterhuis het beste maar voor het gehoor weer de minste optie.
Of zo, het beste van beide
(http://img.photobucket.com/albums/v218/renault/002-9.jpg)[/quote]
In elke test met filters bij renault komt eigenlijk elke weer terug dat de originele filterhuizen bij Renault altijd het meeste vermogen geven. Daar wordt bij Renault goed over nagedacht :)
Als je toch ook wat van het geluid wil dan zou ik inderdaad voor de oplossing van gerryTT gaan of een maxi achtige oplossing maar dan het filter achter het schutbord ipv alleen de aanvoerbuis naar achter het schutbord.
Betekent niet dat after market filters nooit zin hebben, er zijn ook fabrikanten die niet over het inlaat traject nadenken. Bij een civic type-R (oude model) levert een ander filter bijna 10 pk op.
Met een originele turbo zal het originel luchtfilterhuis icm een K&N inlegfilter het beste resultaat geven. Of dat ook nog zo is met een grotere turbo weet ik niet, die wil toch meer lucht hebben. Weet niet of dat werkelijk zo is maar kan het me voorstellen.
Zou voor het goede eigenlijk een luchtaanvoer in de motorkap moeten maken. Maarja, vind dat cosmetisch gezien weer geen succes :-[
Er is maar 1 manier om daarachter te komen, testen. Ik denk dat het originele huis dan nog steeds het meeste vermogen geeft.
Ben ik niet met je eens MJ. Na een carb-afsteldag mag ik toch zeggen dat ik ervaring heb met die "prullen". Het nadeel is dat die metalen pot snot-snot-heet wordt. Het wordt zo erg dat je je hand er niet tegen kan houden. Het systeem van VDB-works is nog steeds het meest ideale.
Gerry heeft daar wel een fotootje van.
Ik zei niet voor niets ik denk, omdat ik het niet weet :)
Ben wel benieuwd naar een foto'tje van het VDB systeem dan :)
Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 18 december, 2011, 15:47:08 PM
Ben wel benieuwd naar een foto'tje van het VDB systeem dan :)
Idem,
Bij de Seat Leon destijds was 300pk de grens om een ander luchtfilter te monteren daaronder voldeed de standaard luchtfilterbak en org. filter prima.
Gisteravond nog weer even verder gegaan met demontage.
De kop ligt er nu af.
Helaas kwamen we ook nog een gescheurd uitlaatspruitstuk en 1 ingescheurde, verbrande klep tegen.
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG-68-YZ017.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG-68-YZ012.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG-68-YZ013.jpg)
Breukje in de koppakking. Precies bij de cilinder die vol staat met kvs. Dat is dan waarschijnlijk de oorzaak geweest.
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG-68-YZ010.jpg)
Scheur in het uitlaatspruitstuk. Ook constateerden we dat er een stuk pakking van het uitlaatspruitstuk ontbrak. Hoe kan dit? Ooit zo gemonteerd?
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG-68-YZ018.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG-68-YZ006.jpg)
Koelvloeistof in de cilinder. Rechts van deze cilinder zie je het breukje in de pakking.
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG-68-YZ005.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG-68-YZ016.jpg)
Dikke downpipe.
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/NG-68-YZ001.jpg)
O ja, een Renix 204 ontsteking.... Dit moet toch een 208 of 209 zijn? Ik wil sowieso de ontsteking verplaatsen naar achter het schutbord. Graag advies welke ik dan moet monteren en wat ik moet aanpassen m.b.t. pingelen e.d.
Jammer van die klep, voor de rest lijkt het wel mee te vallen. Dat spruitstuk zou ik lozen, gewoon een andere of nieuwe voor regelen. Ben je ook een pingelsensor tegengekomen?
Zou wel een 208 of 209 nemen, want een 204 is volgens mij voor een atmosferische motor en kan me herinneren ooit een keer op RTC gelezen te hebben dat iemand dankzij de 204 zijn koppakking ertussen uitgeblazen heeft. De 209 heeft een wat mooiere curve als de 208 maar beiden zijn te voorzien van pingelsensor als ik het goed heb.
heb ff gegoogled, 204 is idd voor een atmo motor.
vreemd dat die erin zit dan :/
Euh...Waar vind ik die pingelsensor en hoe ziet die er uit?
Dat spruitstuk gaat inderdaad in de oud ijzer bak.
Ik heb nog een compleet blok liggen met uitlaatspruitstuk. Die is volgens mij nog goed. Kan die er t.z.t. wel op zetten.
Moet nog ff een Renix 209 scoren. Iemand nog wat liggen? Langere bobinekabel heb ik volgens mij nog wel liggen.
Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 21 december, 2011, 11:45:27 AM
Zou wel een 208 of 209 nemen, want een 204 is volgens mij voor een atmosferische motor en kan me herinneren ooit een keer op RTC gelezen te hebben dat iemand dankzij de 204 zijn koppakking ertussen uitgeblazen heeft. De 209 heeft een wat mooiere curve als de 208 maar beiden zijn te voorzien van pingelsensor als ik het goed heb.
208, ph1, heeft geen pingelsensor. De 209 heeft 1.5° meer voorontsteking maar als ik jou was zou ik gewoon de pingelsensor niet koppelen. Die spullen zijn van negentienhonderdNoah en "als" hij ingrijpt is het toch te laat.
AFR metertje erin en klaar.
Thanx Jo! Ok, dus gewoon een 208 nemen. Andrews heeft er nog wel 1 liggen voor mij. Maar waar zit die pingelsensor dan? Ff voor mijn verruiming van kennis, kben een leek in opleiding hè! :D
de pingelsensor zit aan de voorkant op de kop, net onder/tussen de bougie
(http://i224.photobucket.com/albums/dd11/joke222/mini-Afbeelding025Willeon.jpg)
Persoonlijk zou ik een 209 monteren met pingelsensor, die sensor VOORKOMT pingelen zo simpel is het, daar is dat ding nu eenmaal voor.
Op mijn eigen 5 GTT heb ik al 10 jaar een 209 zitten met pingelsensor en tot op heden geen problemen.
Dat ben ik het niet mee eens Marcel.
Hoe kan die pingelsensor nu iets voorkomen ? Het is gewoon een voelstift die op de ontsteking aangesloten zit en verder niks. Bij moderne autos zijn pingelsensoren ecu gebonden en wordt er idd gecorrigeerd maar bij de C1J , no way.
Waarom zit die sensor er dan op ?
AHA, nu zijn we der,
van zodra er detonatie optreed de ontsteking eruit te gooien. DUS, eerst pingelen, dan detecteren en reageren maar tegen die tijd is het bij een C1J al te laat.
Ben die sensor volgens mij niet tegen gekomen. Zal van de week eens kijken.
Wat zou deze 204 veroorzaakt kunnen hebben? Te vroegtijdige ontsteking?
Citaat van: -jo- op 21 december, 2011, 18:50:27 PM
van zodra er detonatie optreed de ontsteking eruit te gooien. DUS, eerst pingelen, dan detecteren en reageren maar tegen die tijd is het bij een C1J al te laat.
Dat wist ik niet.
Maar nu ik er over nadenk lijkt het me sterk dat het "systeem" zo slecht zou werken.
Het is electronica dus is het in een fractie van een seconde "geregeld" dat de ontsteking uitgeschakeld word.
Dan zou ik de sensor toch monteren onder het motto van baat het niet dan schaat het niet.
das een mogelijkheid, maar ikzelf plaats hem nooit tenzij op aanvraag. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik elke gebouwde motor op de testbank afstel, puur om de afr readings en niet zozeer voor het vermogen. Daarbij raad ik ook iedereen aan een kleine 200 € te investeren in nuttige zaken zoals een AFR meter ipv japstyle luchtfilters e.d
Das mijn persoonlijke manier van denken/werken maar kan me voorstellen dat niet iedereen er zo denkt.
Een AFR meter is waarschijnlijk een lambda sonde met een digitaal kastje eraan zodat je kan zien of de motor te arm of te rijk loopt ?
klopt, ik gebruik steeds de innovate LC1. Daarbij heb je ook digitale weergave alsook een "warning" instelling. AEM levert ook een wideband aan betaalbare prijs.
Ik denk dat je pingel sensor vooral moet zien als een klein vangnetje, als je een keer iets mindere benzine getankt hebt en het is een hele hete dag. Maar als de motor consequent pingelt of wat opgefokt is zal de sensor weinig effect hebben, dan krijg je een jojo effect.
Draait ie al ?
Nog niet!
Maandagavond hopelijk even verder met demontage van het donorblok. Uitlaatspruitstuk en de kop eraf en dan die kop naar het revisiebedrijf brengen.
Een keurige Renix 209 ontsteking net met de post ontvangen, dus in principe heb ik alles weer compleet voor de wederopbouw!
Afgelopen maandag nog wat via de pakketdienst binnengekregen in het kader van "goed gereedschap is het halve werk" ;D: 2 motorsteunen/motorbokken.
1 voor mezelf en 1 voor mijn maat René die een Corrado G60 blok opnieuw wil gaan opbouwen.
Samen met mijn pa de steunen in elkaar geschroefd.
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0867.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0869.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0871.jpg)
1250 LBS steunen van de firma Datona. Mooi stevig spul!
Ik had een paar weken geleden al een motortakel gekocht.
De avond erop het donorblok maar eens boven water getild dat al een paar jaar in een hoek lag.
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0872.jpg)
Aan de steun gehangen en de kop eraf geschroefd. Ideaal zo'n takel en zo'n bok.
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0874.jpg)
Door t bougiegat zag het er al niet fris uit zei m'n pa.
En helaas hebben we moeten concluderen dat dit blok mij niet verder zou gaan helpen....
1 stoterstang lag ernaast en was krom, 1 klep zat vast en voor de rest hele zwarte meuk en roestvorming op de cilinders en de randen van het onderblok. En ook dit uitlaatspruitstuk lijkt een scheur te hebben... :(
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0885.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0884.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0878.jpg)
(http://i213.photobucket.com/albums/cc320/Golfje75/IMG_0881.jpg)
Dus of ik ga van de kop die eraf kwam de kleppen laten vervangen en de kop vlakken, of ik ga op zoek naar eenandere cilinderkop die wel goed is.
Heeft er iemand nog een goede kop te koop?
Balen willeon! Iets te veel toeren, klepje tegen de zuiger en stoterstangetje krom lijkt het op.
Die )andere) kop die je nog hebt, laat even meten of die nog recht is, als die recht is dat een prima basis.
Set nieuwe kleppen erin (weet je ook zeker dat deze van een turbo zijn -> natrium gevuld, mischien zijn de huidige wel atmosferisch), ultrasoon reinigen en minimaal vlakken zodat het aanlegvlak 100% oké is en dan weet je zeker dat je een goede kop hebt.
Hoeveel "liguren" heeft dat blok achter de rug ? Spinnewebben genoeg.
Je kan beter een kop laten reviseren dan een 2e hands kop te monteren. Als je een 2e hands kop monteerd weet je ook weer niet of het 100 % in orde is, als je de kop laat reviseren wel, kleppen zijn dan netjes ingeslepen, is gevlakt eventueel.
Het hangt ook af van het budget natuurlijk.
Mooi bokje trouwens!
Zo, ik heb van de week maar weer wat aandacht besteed aan dit projectje.
Ik ben bij Drentse Motoren Revisie in Hoogeveen geweest met de cilinderkop.
De kop even laten bekijken. De vlakheid was op zich prima, geen hele kromme kop, moet minimaal gevlakt worden.
Ik heb een offerte gekregen voor het volgende:
Kop afpersen
Kop vlakken
1 uitlaatklep vervangen
8 zittingen frezen (indien nodig)
Kleppen slijpen
(De)montage en reinigen
Klepseals monteren (lever ik zelf aan)
Dit alles voor een bedrag van 250 euro.
Ik vind het wel weer een flink bedrag, hoewel er al heel veel van de prijs is af gegaan.
Nu ben ik aan het afwegen. Zal ik een 'gereviseerde' kop (geen rekeningen van) van MP kopen voor 100 euro of iets minder, of een goede kop van een lopende GTT voor rond de 70 euro.
Wat zeggen jullie?
ik zal nooit een gebruikte kop op een andere motor monteren zonder de nodige controles/revisie te laten uitvoeren. Je weet eigenlijk zelf het antwoord al op je vraag. Koop een kop van 70€, die monteer je en dan kom je tot de vaststelling dat er toch "iets" mis is. Dan moet je zowieso weer naar het revisie bedrijf. Uiteindelijk kost die kop meer dan dat je het gelijk goed laat doen.
Vind 250 tevens nog heel goed meevallen, in be betaal je minstens 350 voor een koprevisie en dat is zonder kleppen te vervangen.
Citaat van: -jo- op 27 april, 2012, 11:07:12 AM
ik zal nooit een gebruikte kop op een andere motor monteren zonder de nodige controles/revisie te laten uitvoeren. Je weet eigenlijk zelf het antwoord al op je vraag. Koop een kop van 70€, die monteer je en dan kom je tot de vaststelling dat er toch "iets" mis is. Dan moet je zowieso weer naar het revisie bedrijf. Uiteindelijk kost die kop meer dan dat je het gelijk goed laat doen.
Vind 250 tevens nog heel goed meevallen, in be betaal je minstens 350 voor een koprevisie en dat is zonder kleppen te vervangen.
Ben ik het mee eens , misschien wel 250 (wat ik zelf vind meevallen , qua prijzen die ik gewend ben) maar je speelt wel op save
Klopt hoor Jo, mijn pa gaf me hetzelfde advies. :D
Maar ook ik ben eigenwijs... :P
En die 350 euro klopt ook heel goed!
Het bedrag incl. BTW was € 352,10, uitgaande van het slechtste scenario.
Als het meevalt, hoeven de zittingen niet geslepen te worden, dat scheelt ook weer een fors bedrag.
Ik hoop dat je niet teveel betaald heb voor de zilvere gtt :P ;)
Gewoon doen Willeon, je wil de auto ook op het circuit gebruiken en dat kan alleen als alles 100% in orde is.
Is dat het niet gaat het gegarandeerd stuk op het circuit.
Citaat van: jochem de haas op 27 april, 2012, 11:59:36 AM
Ik hoop dat je niet teveel betaald heb voor de zilvere gtt :P ;)
Ach ja, wat is teveel..... :)
Gisteren uiteindelijk de gereviseerde cilinderkop opgehaald bij de Drentse Motoren Revisie in Hoogeveen.
250 euro afgetikt (zonder bon). Nette prijs dacht ik zo! Zag er netjes uit!
Ze hebben besloten om de donorkop te gebruiken ipv. de cilinderkop die van de auto af kwam. Op die kop zat nl. teveel speling op de klepzetels.
Foto's volgen vandaag of morgen.
Dus we kunnen de boel weer gaan opbouwen binnenkort. Als ik nog weet hoe 't weer in elkaar moet! :D
Kijk aan, vooruitgang ;D
Ajoh kloddertje kit her en der.... :P
De auto is afgelopen vrijdag naar de nieuwe eigenaar gegaan.
Hopelijk kan hij de tijd en aandacht aan haar geven die ze verdient!