Vergeten of nooit aangemaakt? Ant1=Antoine

Gestart door antoine, 05 juli, 2013, 21:04:27 PM

antoine

Mijn naam is Antoine en heb sinds dat ik mijn rijbewijs heb een Renault in mijn bezit.
Ik ben begonnen met een Renault twingo, welke ik kocht toen zij 3 jaar oud was.
Deze had ik naar mijn eigen wensen aangepast.
Gele stootstrippen en schelpjes, sebring auspuff, 4 cm verlaagd, leder stuurwiel en Momo ferrari 2 velgen.
Nadat ik de twingo 2 jaar in mijn bezit heb gehad, heb ik deze door verkocht aan mijn ouders. Zij hebben er daarna nog een jaar of 4 in gereden.

Ik was eigenlijk al heel lang van plan om een clio 16v aan te schaffen, alleen vind er maar eens 1 in orginele staat en met weinig km's. Dit was in 1998..
Na lang zoeken en veel auto's bekijken kwam ik mijn 16v tegen, ergens bij een dealer in een hoekje verstopt.
Het was een, toen nog, grijs kenteken (lichte vracht) wat ik persoonlijk niet zo erg vond. Meteen een afspraak gemaakt en na 1 week was ik de nieuwe eigenaar.

De eerste verandering kwam snel na de aanschaf, 1,5 gr camber op de voorwielen en 4 cm verlaagd. Tevens werd er een gr N baksteun (hondenbot) gemonteerd, dit alles werd gedaan door Peter Achterberg. Een half jaartje later was de chip en de luchtinlaat aan de beurt, ook hiervoor ben ik naar Vlaardingen gereden.

Verlaging en remmen:

Omdat de remmen vervangen diende te worden, had ik gekozen voor Sandtler Gr N remschrijven in combinatie met Ferrodo DS2500 blokken, rvs leidingen en DOT 5.1 remolie. Niets speciaals anzich, maar het remde al meteen stukken beter. Later is de Clio door mabotuning voorzien van remklauwen met een grotere diameter remcilinder en een HRC van een laguna. De schokdempers zijn vervangen door Gele koni's, maar zullen binnenkort vervangen gaan worden door KW coilovers incl AST aangepaste topmounts.

Banden en Velgen:

Bij aanschaf van de Clio was de banden/vegen combinatie Speedline maracana icm michelin rubber. De banden werden al snel vervangen door Toyo's. Toyo zal waarschijnlijk altijd het merk band blijven voor mijn Clio 16v. Als vervanger van de Seedline's heb ik er jaren later ex Verschuur stalen cup velgen gemonteerd. Naast die 2 setjes velgen beschik ik over een originele set stalen evolution en wederom ex Verschuur 'clio williams' cup velgen.

Interieur:
De stoffen deurbekleding heb ik vervangen voor een alcantara versie, het dashboard en wat andere delen heb ik laten flocken. Tevens ben ik aan mijn derde stuur toe. Na het originele 16v stuur kwam een 30 cm OMP suede stuur incl naafverlenger. Dit stuur wordt vervangen voor een stuur dat gebruikt wordt in een cup clio III. Tevens staat in planning een stoel uit diezelfde type wagen.
Half 2010 heb ik een OMP kooi aangeschaft welke door de Fam Kroonenburg naar tevredenheid is ingebouwd.

Na 2 jaar van stilte en tegenslagen zit er nu eindelijk weer vaart in het projektje. De Clio staat bij een monteur voor diverse werkzaamheden. Planning is om de auto begin volgend jaar weer op te gaan halen met wat nieuwe onderdelen zodat hij er weer een jaar of 5 tegenaan kan. Zodra hij weer thuis is kan ik beginnen aan het afbouwen van de auto. In eerste instantie moet het een 1:1 versie worden an de Clio 16v schaal 1:18 die ik gebouwd heb. Later wordt hij misschien voorzien van originele bestickering.

Hobbies...

Naast het dagelijks bezoeken van de diverse site's en het onderhouden van mijn eigen site's bezoek ik graag meetings en autosport evenementen. Waarbij mijn andere hobby goed van pas komt, foto's maken.
Deze foto's zijn terug te vinden op mijn site: www.superkitcar.nl of .net .

Mochten jullie nog vragen hebben hoor ik het graag.

Antoine

http://www.superkitcar.nl
http://www.renaultclio16v.nl
http://www.r5at.com
http://www.renault5alpineturbo.com

Maarten-Jan Mulder

Alsnog welkom Antoine, lekker bezig met de 16V 8)

HaDries

antoine

Dank jullie. Ik zal vandaag of morgen een update geven wat er de laatste weken allemaal is gebeurd en wat er nog moet gebeuren.

antoine

Nog een aantal foto's en een kleine update..

Samen met een half broer/zus een Rally Clio Williams. Let ook op de lijnen..

Drie foto's gemaakt in verschillende jaargetijden:

Rick en Siem druk aan het passen en meten:

De nieuwe stoelen worden getest:

Voor zover de foto's.

Wat is er allemaal in de afgelopen weken gedaan aan de Clio:

* Nieuwe koppeling AP
* Nieuwe distributieset
* Nieuwe waterpomp
* Nieuwe radiateur
* Nieuwe fusee kogels
* Nieuwe vloeistoffen
* aantal onderdelen netjes gemaakt
* 2 slangen vervangen naar een silicone versie
* Aangepaste AST topmounts (ik had de eerste versie zonder die goede moer)
* KW variant 2 dempers

Wat moet er nog gebeuren:

* Stoel(en) monteren
* Rolkooi stralen en poedercoaten
* Luchtinlaat in de bumper monteren en aansluiten op de slang:  Done
* Afdekplaat dashboard aanpassen ivm rolkooi
* Nieuwe remleidingen laten maken (goodridge zijn voor mijn klauwen niet passen)
* Helmenbak monteren
* vloer achter netjes maken

De Renault Sport stoel (Sabelt) is woensdag van eigenaar verwisseld, ik wil een ander model stoel.

Dit foto's die ik afgelopen weekend heb gemaakt tijdens de terug weg vanuit Limburg.

De AST topmounts:

De eerste rit heeft de Clio zonder problemen overleefd.

Langs het oude, verwaarloosde circuit in Baarlo:

Wat zijn de ervaringen:
Net voor verstrek hadden we de demping van de KW dempers zo afgesteld dat de stand bij beide hetzelfde was. Na een kleine 4 km heb ik toch maar snel de knop weer gepakt en de andere kant in gedraaid. Conclusie..KW en AST is een goede combinatie alleen ontzettend stug. Zelfs nu de dempers in de zachtste stand staan, moet je oppassen met je kunst gebit :-)

Gisteren nog wat kleine onderdelen besteld bij de dealer om het geheel weer mooi te maken. Ik had ook nog een wisserarm nodig..deze heb ik maar laten liggen (50€)  :-[

John

Welkom Antoine. Mooie Clio met mooie aanpassingen.  /worship

Marcel

Zeldzaam zo'n Clio I 16 V, mooi hoor.    Zijn kleine naafkapjes (die alleen de moer/dop afschermen) geen idee voor de velgen ?   

antoine

Bedankt voor jullie reacties. Zeldzaam? Ja in Doorn stond er destijds maar 1 en dat was deze :-) die reactie kwam toen ook van jou Marcel ;-)

Marcel

Haha, dat weet ik niet meer, zelf heb ik naafdopjes van de Clio I 16V als deze op stalen 14 inch wielen stond (met het oude logo) of dopjes met een nieuw logo die bv op een Kangoo zitten.

antoine

Het wordt tijd dat ik mijn Renault cd's weer eens bij elkaar ga zoeken en ga installeren. Dan kan ik eindelijk weer wat nummer opzoeken.
De naafkapjes die jij bedoelt zijn die grote ronde, die over de bouten valt. Ik heb ergens 1 kleine liggen, misschien eens kijken voor het nummer...

Marcel

Ik bedoel de kapjes die geklemd zitten tussen/dmv de wielbouten, je bouten blijven dus zichtbaar.

Maarten-Jan Mulder

Marcel

antoine

Ja deze bedoel ik. Deze zit standaard gemonteerd op de stalen 16v velgen.

Rammillius

Leuk projectje :D Ik neem aan dat je er flink mee gaat rijden op het circuit?

Gerco.
Wannabe RS´er die het moet doen met een GT.