Ervaring met verlagen?

Gestart door sitechris, 26 oktober, 2013, 09:20:08 AM

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sitechris

Ik overweeg om mijn auto te laten verlagen. Ik vind dat er net wat teveel ruimte zichtbaar is tussen wielen en carrosserie. Hij kan nog wel 10mm lager. Alleen wil ik geen verdere compromissen sluiten op het gebied van comfort. Dat moet vergelijkbaar blijven. Vraag ik het onmogelijke, of zijn er goede oplossingen op de markt beschikbaar?
Check mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Maarten-Jan Mulder

Niets is onmogelijk uiteraard, ik weet niet welke veren er voor de megane RS beschikbaar zijn maar Eibach en H&R en vergelijkbaar zullen over het algemeen 25 tot 35 mm verlagen. Daarbij wordt de veerweg iets korter, bij Eibach zal het wat stugger worden, bij H&R is het uitgangspunt - meestal - een vergelijkbaar comfort als origineel. Uiteraard zijn er ook andere merken maar dit zijn wel de betere. Ik denk dat als je 10 mm wil verlagen je vastzit aan een schroefset of het op maat laten maken van veren (kan uiteraard, hoeft niet eens heel duur te zijn). Met een schroefset heb je uiteraard het voordeel dat de hoogte geheel naar wens kan zetten en met een echt goede set kun je uiteraard ook zowel de hardheid v/d de demping als de vering afstellen.

Dus niet onmogelijk maar zal wel wat uitzoekwerk / onderzoek vergen hoe je wat je wil het beste kan bereiken :)
Een 10 mm verlaging zou in elk geval weinig verschil moeten betekenen op het gebied van comfort met dezelfde veerkracht (kg/mm²).

Marcel

Ik heb jaren geleden veren op maat laten maken bij Chiel Bos (de oud rally rijder) in de Meern, www.merwede-springs.nl.
Of hij dit nog steeds doet weet ik niet.

Arnold Naber

Ik heb even voor je gekeken.. Je zult specifieke veren moeten zien te vinden voor het RS onderstel die op die hoogte 10cm verlagen.. Iemand enig idee hoeveel een rs onderstel lager is als standaard ? dan kun je van daar uit gaan berekenen..

KW/Weitec/AP/Eibach heeft niet specifiek iets voor het RS onderstel.

KW schroefsetje wel.. maar dan moet je ff 1800,- meenemen.. voordeel is dan weer wel dat je hem precies kunt afstelle hoe je hem wilt. want die set is volledig onafhankelijk instelbaar

sitechris

Als H&R 25/35 mm verlaagt met vergelijkbaar comfort vind ik dat natuurlijk ook dikke prima. Dat laatste is voor mij echt cruciaal. Hoeveel mm hij zakt vind ik niet zo heel belangrijk. Heeft iemand hier ervaring met Eibach en H&R setje?
Check mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Maarten-Jan Mulder

H&R



Eibach:



Niet specifiek voor de megane maar Eibach richt zich op verlaging met het doel de wegligging verder te verbeteren.
H&R richt zich op verlaging met minimaal dezelfde wegligging maar ook zoveel mogelijk behoud van comfort.

Op meganesport.net zijn wel wat ervaringen te vinden  :)

sitechris

Thanks! Ga ook even bij VKV checken welke set zij gebruiken in E-motions programma.
Check mijn blog: http://www.driveaholic.nl

TymenJ

#7
Naar mijn weten is de H&R juist stugger dan de Eibach; een reden waarom ik juist voor de H&R ben gegaan én na wat tegenvallende ervaringen met de Eibach verlaging op mijn vorige Megane 2.

Ik heb dus zelf de H&R verlagingsveren eronder en hij is echt veel stugger vergeleken met de standaard veren! Ik hou persoonlijk van hele strakke verende wagens (had het liefst KW V3s, maar kost ook een lieve duit meer..).

Je levert altijd comfort in, Eibach of H&R. Die kortere dempingsslag door de verlaging moet toch ergens mee opgevangen worden..

Maarten-Jan Mulder

In principe is H&R normaal gesproken iets zachter maar dat kan per model verschillen, dus het kan best dat het niet voor de 2RS opgaat.

TymenJ

Heb nog even zitten zoeken naar de specificaties van beide veren, maar die zijn praktisch onmogelijk met elkaar te vergelijken. Zo te zien heeft de H&R wel veel meer voorspanning van de Eibach (scheelt 50mm in ongespannen lengte), maar de Eibach heeft dan weer een iets grotere veer diameter en minder windingen.

Het enige grote verschil dat ik wel kan vinden is dat H&R adverteerd met 25mm verlaging voor/achter, maar Eibach 25mm voor en 15mm achter. Het is maar net wat je zelf wilt :)

Maarten-Jan Mulder

Zekers waar, dat Eibach achter minder verlaagd is ook goed te zien op de foto trouwens.

sitechris

Tnx allen so far. Stof om even over na te denken :)
Check mijn blog: http://www.driveaholic.nl

AnthonyRS

Welke veren VKV gebruikt weet ik niet, maar ik heb het niet als een verbetering ervaren. De Mégane is van zichzelf wel heel erg goed afgesteld, alleen het oog wilt ook wat natuurlijk.

sitechris

Gaat met name om het laatste, het oog wil ook wat :). Ik vind het al prima als het geen verslechtering is.
Check mijn blog: http://www.driveaholic.nl

froob

Lengte van de veer en comfort allemaal goed. Ik vraag me af of je een perfect afgesteld onderstel niet verneukt met veren van h&r of eibach??