Aankoopadvies clio III RS fase 2

Gestart door W.Brandsma, 23 september, 2015, 23:51:55 PM

W.Brandsma

Hallo,

Ik ben Wytze uit groningen.
Ik wil een een clio rs fase 2 aanschaffen binnenkort.
Op dit moment heb ik een twingo rs uit 2008 zwart met 51.000 km.
Mocht er interesse zijn...Hij is te koop!
Ben ook bezig een Alpine A310 v6 te restaureren....
Wie kan mij de belangrijkste punten melden waar ik vooral op moet letten bij de clio RS?
Zoals kinderziektes en en/of veel voorkomende problemen.
De RS welke ik op het oog heb komt uit 2009 trouwens

Maarten-Jan Mulder

Welkom Wytze, zo te zien duurt de A310 nog wel eventjes  ;)
Is het een V6 of 1600?

V.w.b. de III R.S. phase II:
Op zich zijn het auto's die weinig problemen kennen, aandachtspunten zijn uiteraard de voorste wielophanging (het revo knuckle systeem).
Controleer of dat echt in zijn geheel spelingsvrij is (alle kogels) en dat de lagers goed zijn.
Versnellingsbakken zijn in principe goed maar gevoelig voor mishandeling, zoek een exemplaar dat echt perfect schakelt.
Wanneer dat niet zo is dan heb je kans dat er een bak revisie aan komt (eenmaal te veel mishandeld zal het vroeg of laat mis gaan).
De bakken in de phase II zijn overigens wel al beter als in de phase I, er zijn betere lagers gebruikt in de bak.

Voor de rest, denk goed na of je een sport monitor wil of niet, inbouw achteraf is in principe mogelijk (Lesley Leeuwerink heeft dit gedaan) maar
wel lastig. Een auto die schade heeft gehad hoeft uiteraard niet erg te zijn maar ga het wel altijd even na, een auto die krom geweest is natuurlijk
een ander verhaal als een kleine parkeer schade.

Het cup onderstel moet je liggen, sommige mensen vinden het wat hard voor dagelijks gebruik terwijl anderen er geen problemen mee hebben.
Ik zou een proefrit in beide varianten maken zodat je in elk geval weet wat het verschil is, maar dat komt je misschien niet geheel onbekend voor van de Twingo RS (weet niet of je een cup onderstel hebt, aan de velgen te zien wel).

Voor de rest de bekende dingen die voor elke auto gelden (velgen checken op stoeprand schade, uitlaat lijn goed bekijken op roest, werken alle elektronische speeltjes, etc. ).

larsdijkstra

mooi! zou die twingo wielen op de clio zetten  /worship

AnthonyRS

Maarten-Jan Mulder

Met een steek adapter is dat zo gedaan  :P

Marcel

AnthonyRS

W.Brandsma

Bedankt voor de reakties!
Heb nu geen cup chassis..
Kun je tijdens een proefrit merken of er speling zit in het "revo knuckle systeem" denk je?

Maarten-Jan Mulder

Als je bij een normaal ondersteling speling merkt op b.v. fusee kogel, ja dan zou je dat kunnen.
Hangt uiteraard ook van de mate van speling af. Zou gewoon vragen of de auto op de brug mag,
en dan kun je wel even aan het wiel voelen of ergens speling op zit (neem eventueel iemand mee die
ervaring heeft).

W.Brandsma

Tijdje geleden...
Ondertussen de twingo ingeruild voor een clio III rs cup phase 2
Super keuze al zeg ik het zelf ;D
Er zit een akrapovic uitlaatsysteem onder waardoor er een super geluidje in zit!
Enige wat me tegenvalt is het geluid in de auto.
Dus wil ik graag het originele systeem eronder hebben...
Wie heeft er een originele systeem nog liggen voor dit type rs?
Of een idee om het geluid wat te dempen?

Marcel

Als ik het goed begrijp maakt de uitlaat te veel herrie  ?

W.Brandsma

Ja! klopt.
Maar alleen in de auto.
Buiten de auto is het niet aso en ik hoef me niet te schamen als ik de straat in rij...

Groeten

Wytze

MgHammer

Meestal is het andersom qua herrie :P. Nog een leuke fotoreportage van de nieuwe Clio III RS?? ::)

W.Brandsma

Maarten-Jan Mulder