Lichtgewicht vliegwiel 172/182?

Gestart door SanderB, 09 januari, 2017, 14:26:52 PM

SanderB

Wie heeft er ooit gereden met een lichtgewicht vliegwiel op zijn 172 of 182?
Ik zou graag willen horen wat het deed met het rijgedrag in verschillende omstandigheden, dus van file tot trackday.
De meningen zijn nogal verdeeld over het effect van zo'n vliegwiel. Ze variƫren van 'zonde van je geld' tot 'merkbaar verschil bij optrekken' en van 'heel slecht stationair lopen' tot 'nauwelijks merkbaar verschil bij stationair lopen'.
Liefst hoor ik dus van iemand die het voor en na plaatje aan den lijve heeft meegemaakt.

Mijn krukaskering lekt nogal, dus binnenkort kan ik ook bij het vliegwiel.

Maarten-Jan Mulder

Het vliegwiel van een F4R is niet bijzonder zwaar (zeg maar gewoon licht), een lichter vliegwiel zal dus niet heel veel lichter zijn als origineel. Bij motoren die fabrieksaf een zwaar vliegwiel hebben heeft dit wel een groot merkbaar effect. Van de F7R heb ik 1 gereden met voor en/na, daar was het verschil bijna niet merkbaar. Vliegwiel van een F7R is vrijwel hetzelfde als de F4R. Het onderdeel nummer voor het lichtere vliegwiel is trouwens 77 11 155 244 maar is niet meer nieuw te bestellen voor de 172/182 dus je zal een gebruikte moeten zoeken.

Als je echt wat wil winnen zou ik de stb+airco verwijderen, dat geeft een echt merkbaar directere reactie op het gas, voor dagelijks gebruik wat minder leuk uiteraard  ;)

Marcel

Kosta

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 09 januari, 2017, 15:05:54 PM
Het vliegwiel van een F4R is niet bijzonder zwaar (zeg maar gewoon licht), een lichter vliegwiel zal dus niet heel veel lichter zijn als origineel. Bij motoren die fabrieksaf een zwaar vliegwiel hebben heeft dit wel een groot merkbaar effect. Van de F7R heb ik 1 gereden met voor en/na, daar was het verschil bijna niet merkbaar. Vliegwiel van een F7R is vrijwel hetzelfde als de F4R. Het onderdeel nummer voor het lichtere vliegwiel is trouwens 77 11 155 244 maar is niet meer nieuw te bestellen voor de 172/182 dus je zal een gebruikte moeten zoeken.

Als je echt wat wil winnen zou ik de stb+airco verwijderen, dat geeft een echt merkbaar directere reactie op het gas, voor dagelijks gebruik wat minder leuk uiteraard  ;)
Wat is STB ?  :)
Alfa,Alfa en nog eens Alfa en nu......Renault :)

Maarten-Jan Mulder

Tutuur

Ik sluit me aan bij Maarten-Jan zijn reactie

Marcel

Tutuur

De reactie waar hij daadwerkelijk antwoord geeft op de vraag van TS :P

Maarten-Jan Mulder