accu+dynamo?

Gestart door grijze197RS, 05 juni, 2023, 11:39:31 AM

grijze197RS

Hi, ben ik weer!

Sinds een tijdje krijg ik meerdere meldingen af en toe in mijn display. Tot nu toe heb ik de volgende gehad:

- STOP! Acculading defect
Deze heb ik al een tijdje niet meer gehad maar een paar maanden terug kreeg ik hem dagelijks, soms zelfs langere tijd als ik op de snelweg reed en zodra ik de afrit nam sprong die weg. Ik heb een OBD stekker eraan gehangen en inderdaad, het laadvermogen zakte soms tot 12.5 volt.

- Controleer ABS / Traction control
Ik heb hier sinds April last van, deze melding staat vaak in mijn scherm maar niet constant. Ik heb het even (op een veilig moment) getest en terwijl ik deze melding heb doen zowel ABS als TC het gewoon. Ik heb hem ook uitgelezen maar zie geen foutmeldingen terugkomen. Ik heb hier echt geen idee wat het kan zijn. Wellicht de accu die gewoon die storing afgeeft naar de ECU?

Graag verneem ik jullie meningen of eventuele tips. Ik wil over 2 maanden naar Italiƫ met de RS en zonder al die kl*te meldingen ga ik wat geruster op weg. Ik ben van plan om een nieuwe accu (+dynamo) aan te schaffen om te kijken of dat helpt maar wilde het hier eerst even opgooien.
Alvast bedankt!

Maarten-Jan Mulder

De juiste werking van alle ECUs is afhankelijk van de juiste boordspanning, als deze te ver inzakt kun je inderdaad rare nietszeggende meldingen krijgen. Het vervangen van de accu en eventueel dynamo is de juiste stap. De dynamo komt wel vaker voor bij de 3 RS.
Bij de accu zit ook nog een BDU/Accu controle module, die kan het probleem ook nog veroorzaken. Dat is de zwarte behuizing met 3 stekkers aan de ene kant en 3 polen aan de andere kant.

grijze197RS

Top, dankjewel! Ik heb zojuist een nieuwe accu en een dynamo besteld. Verder kon ik zo 123 niet vinden welk onderdeel je bedoelde met BDU/accu controle module. Ik ga die accu en dynamo installeren en als dat het niet is weet ik een nieuw potentieel probleem. Thanks! :)

Maarten-Jan Mulder

Het zwarte kastje links van de accu, onder het rode kunststof kapje.

grijze197RS

Beetje een late opvolgvraag:
Ik heb ook een ABS en TC storing erin zitten sinds een tijdje die af en toe uit gaat bij het opstarten maar zodra ik ga rijden er weer in springt.

Zou dit hier toevallig ook mee te maken kunnen hebben? Ga aankomend weekend als het lukt de dynamo en accu erin zetten maar wellicht moet ik hier dus nog even naar laten kijken voor de vakantie haha.

Verder vind ik het een rare melding. ABS en TC melding staat in mn schermpje maar als ik de auto uitlees komt er geen storing naar voren.
Nou heb ik het niet extreem getest maar TC en ABS lijken het gewoon te doen (kan wellicht ook door mn banden komen die aardig sticky zijn)

Maarten-Jan Mulder

Lage spanning kan een hoop vreemde meldingen veroorzaken dus zou inderdaad eerst de dynamo vervangen en daarna verder kijken.

grijze197RS

Bedankt voor je antwoorden! Ik ga morgen de dynamo verwisselen en de accu. Hopelijk zijn de problemen dan uit de weg maar ik ga er niet vanuit, het blijft Frans ;)

Volgende week nog even een airco beurtje en dan gaan we erna maar eens kijken hoe dat bevalt, met zo'n Clio RS naar Toscane rijden.

grijze197RS

Update: dynamo en accu vervangen maar foutmelding blijft erin. Ik krijg als foutcode '501F' met 'unknown error' in beeld. Enig idee wat dit inhoudt?

Maarten-Jan Mulder

Universeel uitgelezen neem ik aan? Klinkt niet als een clip code. Nog steeds de abs/tcs melding? Dan kan er een abs ring gebroken zijn of een sensor die vies is / het niet goed meer doet.

grijze197RS

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 17 juli, 2023, 09:34:37 AMUniverseel uitgelezen neem ik aan? Klinkt niet als een clip code. Nog steeds de abs/tcs melding? Dan kan er een abs ring gebroken zijn of een sensor die vies is / het niet goed meer doet.

Universeel uitgelezen met en Delphi kastje. Melding zit er nog steeds in, weet alleen niet of ik het voor mekaar krijg om dat zelf nog uit te gaan pluizen voor de vakantie en bij een garage laten doen lijkt me stervens duur, weet jij toevallig wat dat ongeveer zou kosten? Ik heb verder geen idee bij welk wiel er iets stuk is.

Martijn106

Stomme vraag, maar heb je ook een stukje gereden na het wisselen van de accu/dynamo?

De ABS/TCS melding krijg je na het loskoppelen van de accu. Als je dan een stukje rijdt zou die moeten verdwijnen.

grijze197RS

Hey Martijn,

Bedankt voor je antwoord en stomme vragen bestaan niet ;)

Ja, ik heb bij een kennis de accu en dynamo verwisseld. 30km naar huis gereden en in het weekend nog 120km. Vandaag ook naar mijn werk maar hij is er nog steeds in al zijn glorie, helaas.

Maarten-Jan Mulder

Als je een garage kan vinden die tijd heeft en de juiste uitlees apparatuur (bij voorkeur een clip, die geeft aan welk wiel het betreft) dan zou het z'n 2 uur werk zijn vermoed ik. De kosten van een abs ring of sensor zijn niet om van wakker te liggen, het uur tarief kan uiteraard wel op lopen.

Als je zelf een ODB2 dongle hebt kun je met Pyren uitlezen, die maakt gebruik van dezelfde database als de clip en kun je dus net zoveel mee als de "echte" clip.