Welk type TURBO ?

Gestart door jochem de haas, 28 februari, 2011, 09:48:20 AM

jochem de haas

Ik wil eigenlijk weten wat voor een TURBO er op de dikke 5 turbo zit
Ik weet dat het een Garret T3 type is maar verder ???????? een exact nr
Heb al wat gezocht op internet maar ik kan het niet echt vinden.
En aangezien ik tijdelijk niet in staat ( auw aan knie ) ben om het op mijn eigen auto te tjecken, vraag ik het hier maar eens

Ook zou ik willen weten wat een goede vervanger zou zijn ...omdat deze nu gemonteerde turbo vermoedelijk op zijn eind raakt ...
Nou kan ik hem laten reviseren maar goed dan heb je nog steeds een turbo uit het jaar kruik

Martijn_B

Dat je dan nog een turbo uit het jaar kruik hebt maakt na een (goede) revisie niet zo heel veel uit Jochem (qua prestatie). Wil je upgraden dan kan je naar een ball bearing turbo gaan voor snellere spool up.

Een betrouwbaar en goed betaalbaar adres waar ik 2 jaar geleden een nieuwe Garret turbo heb gekocht voor mijn Fiat Coupe is www.atp-turbo.com.

Vraag is ook wat je wilt qua prestatie?
www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!

jochem de haas

Niet veel.....blijft dan namelijk weer niet alleen bij de turbo.
Dan moet er weer van alles worden aangepast en ik wilde deze maar "standaard"houden

Het gaat me dan nu ook echt om het type model turbo met de specificatie....welke ar enz

jochem de haas

Maarten-Jan Mulder

Ik heb wel eens gelezen dat een turbo op de Alpine Turbo hetzelfde is. Ik weet niet of dat klopt maar indien dat wel zo is wil ik wel even voor je kijken.

jochem de haas

Die heb ik zelf ook nog wel in de schuur liggen ...........maar geen idee ofdat die het zelfde zijn.
maar goed ik kan er nu ff niet komen

Maarten-Jan Mulder

Iemand die dat kan bevestigen???

Marcel

DirkJan bellen en/of de miniaturen man, kan even niet op zijn naam komen, hij heeft ook een 5 turbo in zijn schuur staan?

Ik weet zijn naam al, Fred Bangma.

jochem de haas

O er is geen directe haast bij.........
Ik denk misschien weet iemand het gewoon

jochem de haas

Nadat ik vrijdag bij Ivo op de zaak ben geweest om een deukje te laten restylen wat helaas niet helemaal is gelukt ....80%...

Heeft de turbo zijn laatste adem uitgeblazen....hij walmde altijd al ff onder vollast nadat je een tijdje rustig had gereden.

De laatste tourrit met de ARCN heeft hem genekt vermoed ik (naja mijn voetje dan) toen was de walm echt wel een paar meter lang, 100 ofzo hahaha.

Maar goed als je dat dan kwijt was dan had je weer negens last van voor een tijdje....
Helaas ging dat afgelopen vrijdag niet meer op...

Nadat de Drive in garage was gesloten toch ook zelf nog maar wat gedaan.

Eerst de compressie even getest van het motorblok...het zou namelijk ook nog kunnen dat er een paar zuigerveren deels foetsie zijn.
Dit is waarschijnlijk niet het geval want de compressie van alle cilinders zit op 9,5 bar of 9,8...

Dan maar ff verder..rommelen.
Uitlaat weg...turbo asje voelen...mmm ik kan naar links en ik kan naar rechts ohohoh.

Toen de gehele turbo even gedemonteerd..en al snel was duidelijk waarom ie zo walmde.

Dit zat zoiezo al aan olie in de IC..

Ik schat een halve liter en dan lag er ook nog een plas op de grond  |:

De eerste bocht naar de ic zat gewoon vol met olie ...het is denk ik een wonder dat er uberhaubt nog lucht door de Ic kwam.

Als je in de uitlaatzijde kijkt van de turbo zie je al een scheur lopen..

Dus ff een revisie is ook niet echt een optie ( duur )
Het zal dus wel een nieuwe worden up to date turbo...maar goed welke ?

Deze zit er nu op

Ook meteen even gekeken of de turbo van een 5 ALPINE TURBO hetzelfde is .....maar nee dat is ie niet.

Maarten-Jan Mulder

Zo dat is niet best Jochem, maar goed dat je even een nadere inspectie hebt gedaan. Is dat verhaal over die AT turbo ook gelijk uit de wereld.

Gewoon een vergelijkbare turbo zoeken met dezelfde waarden voor compressorhuis en turbinehuis?
Wordt het nog spannend trouwens kwa aansluiting of valt dat wel mee en zijn nieuwe turbo's te vinden met zelfde type aansluiting?

Het blijft echt een mooie auto, helemaal met die wielen  8) waar op de foto moeten we de voor 80% geslaagde operatie zien btw?

jochem de haas

Nergens ....verschil is slecht te zien

Ik heb alleen geen flauw idee hoe en waar ik op moet letten met een alternatief voor deze turbo.

Plus dat als je er een andere turbo op zet waarschijnlijk je ecu ook moet aan passen ...( geen idee of een t2 dat ook al heeft ? kjet tronic zal ook aangepast moet worden vermoed ik ...
dus dat zijn best wel wat vragen ....en waar doe je goed aan ?

Richard_Lemmen

Zo! Dat er nog olie in het carter zat... ???

Niet dat ik ooit aan zo'n ding gewerkt heb, maar deze hebben toch geen ECU? Bij mijn weten is het een mechanisch geregeld injectiesysteem. Die "vliegende schotel" in de inlaat wordt door de passerende lucht aan de kant gedrukt en door een hefboom wordt in de brandstofverdeler de juiste hoeveelheid brandstof naar de injectoren gestuurd.  Als je binnen de grenzen van het K-jetronic blijft moet een andere /geupdate / moderne turbo ook wel kunnen lijkt me zo. Maar ja, waar liggen die grenzen?
Ik zou het probleem eens voorleggen bij een paar turbo revisieboeren. Wie weet is nog alles te krijgen van zo'n ding.
"Make the suspension adjustable and they will adjust it wrong -- look what they can do to a Weber carburetor in just a few moments of stupidity with a screwdriver."
Colin Chapman

jochem de haas

Ja zoiets dacht ik ook al...heb nog nergens namelijk een ecu/inspuitcomputer gezien.

Er zat nog olie zat in het carter....en in de ic zat het buffer  :-[

Ga van de week me licht maar eens opsteken bij de revisie bedrijven...
Nog goede adresjes bekend?

Maarten-Jan Mulder

C&E en turboworld zijn wel bekende namen. ECU is er niet, de injectie is mechanish met een luchtweegklep. Die bepaalt hoeveel er ingespoten wordt.

Zie:
http://www.clubrenaultsportives.nl/smf/index.php?topic=9.0