Tymen - Megane II GT > III RS

Gestart door TymenJ, 11 april, 2011, 20:59:32 PM

TymenJ

Inmiddels alweer wat kleine aanpassingen gedaan  :)

Spacers van 25mm achter en 20mm voor gemonteerd waardoor het er nu eindelijk fatsoenlijk uit ziet. Verder nog de welbekende Seat Leon Cupra voorspoiler gemonteerd. Plaatjes zal ik eens schieten zodra het weer eens mooi weer wordt.

Verder onder de motorkap ook nog wat veranderingen: alle slangen vervangen door Samco's en tevens een Forge wastegate actuator geplaatst die voor de Megane 225/250 bedoeld is. Die laatste maakt echt een heel groot verschil in de manier er nu turbodruk wordt opgebouwd, waanzinnig gewoon.

De druk wordt nu veel eerder en vloeiender opgebouwd, waardoor er nu al circa 0,8bar aanwezig is bij 2000rpm, wat oploopt tot circa 1,2bar bij 3000rpm. Daarna begint hij wat in te zakken tot circa 1 bar bij 4500rpm tot ongeveer 0,6bar bij 6000+ rpm. Geen idee of mijn turbo het leuk vind om op deze drukken te draaien (het is toch slechts een TD04-10T waar we over praten ;D), maar dat zien we dan wel. De Forge actuator is in ieder geval een succes.

Weet overigens iemand een betrouwbare rollenbank ergens in de noordelijke helft van Nederland? Ik weet dat Fastchip een goede heeft, maar om nu even 5 uur te reizen heen én weer voor een rollenbank uitdraai vind ik ook wel wat (doet hij uberhaupt wel losse dynoruns?). Ik heb zelf geen zin om weer naar Unlimitedtuning te gaan in Amersfoort; ik heb het idee dat hun maar wat omknoeien met correctiefactors om leuke vermogens op papier te toveren.

Ik hoor het graag  ;D

HaDries

Fastchip heeft zelf geen rollenbank maar werkt min of meer samen met Tovami - Ruud Fredriks Dynojet B.V. in Goes en doet dus ook losse runs op afspraak.

Maar wat is er nu leuker dan ff een stukkie rijden in je auto vooral als je ook nog een doel hebt.

TymenJ

Ahhh! Dat wist ik dus niet.

Maar je hebt inderdaad gelijk, het is natuurlijk wel even een mooi ritje  ;D

Ik zal dan maar eens binnenkort een afspraak regelen!

HaDries

En wanneer je begint over een kreupele hardloper en een witte Megane RS weten ze ook dat je uit dezelfde richting komt. ;)

Maarten-Jan Mulder

Ergens vlak boven groningen zit er ook 1, doen onder andere het meten van de bmw cup (mogen max. X vermogen hebben). De naam weet ik zo even niet meer  :-[ maar Mark Barkhof (mark5t) weet hem wel, of die hier op het forum zit weet ik niet maar wel op het RTC forum.

Frantic Frans

Bullpower in Dronten schijnt ook een goede te zijn,mijn Renault dealer heeft er al diverse afspraken gemaakt voor
klanten.
ik ben een "MEGANE't "persoon

TymenJ

Na wat research te hebben gedaan blijkt er ook een hele goede in Gorredijk te zijn: http://www.freddycane.com/

Volgens diverse fora moet dit een van de beste banken in de benelux zijn; hij wordt tevens continu opnieuw gecalibreerd om juiste vermogens te laten zien.

Edit:
Donderdag 9 juni ga ik hem daar even laten testen  8)

Marcel

Citaat van: TymenJ op 27 mei, 2011, 23:21:43 PM
en tevens een Forge wastegate actuator geplaatst die voor de Megane 225/250 bedoeld is. Die laatste maakt echt een heel groot verschil in de manier er nu turbodruk wordt opgebouwd, waanzinnig gewoon.

Vertel eens de werking van die wastegate actuator Tymen, als de turbodruk opgebouwd word staat de waste gate klep dicht das niet moeilijk en gaat pas open als de druk maximaal is, wat is er dan nu veranderd aan die werking door montage van die actuator ??

Patrick RS

Citaat van: TymenJ op 28 mei, 2011, 11:12:28 AM
Na wat research te hebben gedaan blijkt er ook een hele goede in Gorredijk te zijn: http://www.freddycane.com/

Volgens diverse fora moet dit een van de beste banken in de benelux zijn; hij wordt tevens continu opnieuw gecalibreerd om juiste vermogens te laten zien.

Edit:
Donderdag 9 juni ga ik hem daar even laten testen  8)

en wat is het resultaat?

Ben wel erg benieuwd.

Frantic Frans

HaDries

Frantic Frans

TymenJ

Hahaah. Sorry voor de late reactie jongens, de laatste twee weken waren erg druk.

Ik heb de dynorun even ingescanned:

Nu is ook duidelijk te zien hoe brak mijn boostcurve is. Rond 5000 rpm zie je dat ie ineens 0,1bar meer geeft; ik herinner me nog dat, toen hij getuned werd bij de gasten uit Amersfoort, dat hij even een snelle aanpassing deed om meer top-end pk's te krijgen. Nou zo doen ze dat dus ::).

Verder een redelijk vlakke koppelkromme, zeker niet piekerig. Uiteindelijke waarden zijn 323NM en 177 wiel-pktjes en uiteindelijk 217pk op de motor. Zeker niet gek, maar er moet meer uit kunnen ;D. Het is dus duidelijk dat mijn eerdere dynosheets fabeltjes zijn met hun wiel-pk waarden van 215; het is eerder motor-pk.

Al met al ben ik weer een mooie ervarin rijker; ik ga maar eens kijken of Fastchip een custom map voor mijn auto wil doen.

HaDries

Denk dat je er geen spijt van gaat krijgen en Fastchip schijnt in sept weer een actie te houden.

Xabre

Dat is de Maha bank van Freddy in Gorredijk niet? Daar is mijn 19 2.0 16V destijds ook op geweest, heeft een dubbele rol, niet te vergelijken met die enkel rols dyno in Goes bijvoorbeeld.

Ik had 191 motor pk's en 160 wiel pk. Ik zal de run eens inscannen!