Tymen - Megane II GT > III RS

Gestart door TymenJ, 11 april, 2011, 20:59:32 PM

Maarten-Jan Mulder

Roald

Wat maarten jan en hadries zeggen  ;)
Zodra mijn 19 16v van een F7P turbo voorzien gaat worden,is er voor mij maar 1 die de mapping gaat doen en dat is Fastchip.
Anything worth doing is worth doing right

TymenJ

Citaat van: Xabre op 01 juli, 2011, 01:04:32 AM
Dat is de Maha bank van Freddy in Gorredijk niet? Daar is mijn 19 2.0 16V destijds ook op geweest, heeft een dubbele rol, niet te vergelijken met die enkel rols dyno in Goes bijvoorbeeld.

Ik had 191 motor pk's en 160 wiel pk. Ik zal de run eens inscannen!

Dat is de bank inderdaad. Maar hoe bedoel je; is niet te vergelijken met die in Goes? Is een dubbelrols slechter/beter dan enkel?

Maarten-Jan Mulder

Een dubbelrols geeft wat meer aandrijf verlies maar zou iets preciezer kunnen meten, in theorie.

TymenJ

Ik heb me maar een RSTuner box aangeschaft bij Fastchip en komt morgen binnen als het goed is.

Er zit al een stage 1 mapping bij, dus die kan ik dan ook mooi eens even testen en vergelijken met mijn huidige mapping. Verder ben ik heel benieuwd naar de waarden van de injector duty cycle en afr waarden. Ik zal er morgen wel eens wat leuke grafiekjes uit stampen ;D.

Later in september zal ik dan 's een nieuwe custommapping laten maken in Goes.

Weet iemand overigens wat voor druk de TD04-10T turbo kan leveren zonder dat ie kaduuk gaat? Ik draai momenteel op 1,3-1,4bar piekdruk, dalend tot circa 0,7-0,8 bij 6k rpm (hij gaat als een malle overigens nu).

Maarten-Jan Mulder

Wat ik her en der vind is ongeveer 1,2 max., dus veel hoger zou ik ook niet gaan.

TymenJ

Zo, ik heb de RSTuner erin. Geweldig ding  ;D

Maar inderdaad, 1.2bar is al behoorlijk. Hij doet nu maximaal 1,3bar in de 3e versnelling en 1,4bar in de 4e. Maar ik heb met de RSTuner ook nog wat anders gezien; mijn injector duty cycle is veel te hoog, namelijk 120%. Dat zullen ze niet leuk vinden voor een lange tijd, dus zal ik de druk maar wat terugschroeven. Of anders Megane RS injectoren erin, die doen behoorlijk wat meer cc/min dan die ik er nu in heb zitten.

Verder is het gek dat ik mijn huidige mapping niet kan uitlezen met de RSTuner om een backup te kunnen maken; ik wil namelijk ook nog de mapping van Fastchip even proberen. Maar ik zal Henk hier wel even over vragen.

Maarten-Jan Mulder

120% is wat gortig ja, dan wordt het tijd voor een injector upgrade.

TymenJ

Inmiddels alweer een tijdje geleden, maar ik heb me een BMC CDA airbox aangeschaft + geplaatst. Het was een hele karwei om uit te vinden hoe ik de accu zo kon plaatsen, dat de airbox ook nog ging passen. Ik wou namelijk de accu niet in mijn kofferbak plaatsen.

Uiteindelijk uitgevogeld om de accu op de plek van de oude airbox te monteren (heb wat beugeltjes moeten maken). Met behulp van 2 spanbanden zit ie muurvast. Klinkt misschien goedkoop, die spanbanden, maar het was de enige mogelijkheid ;D.

Eerste testrit behoorlijk geschrokken; enorme hoeveelheid boost extra gekregen. Blijkt maar weer hoe restrictief de originele airbox is (deze heeft slechts een 40mm toevoer pijpje...). Ik heb daarom maar een hele slappe veer in de actuator gezet, omdat hij in de overboost protection sprong. Een cold-air-feed is helaas niet te plaatsen nu, maar ik heb de temps gemonitord met de RSTuner, en die zijn bijna altijd 1 of 2 graden hoger dan omgeving. Daarnaast een geweldig geluid van de opspoelende turbo, die bij lage drukken erg luid is. Bij maximale druk suist hij erover  ;D.

Hier twee fotootjes:

Komende zaterdag ga ik naar Goes voor een custom mapping door Henk van Fastchip. Helaas begon deze week mijn auto spontaan te misfiren onder deellast (hele kleine haperingen), maar gaf geen errors in de ecu. Het gekke is dat het probleem weg is na een tiental kilometers op de snelweg rijden. Ik heb voor de zekerheid maar injectorcleaner in mijn tank gegooid om ze iets te reinigen. Ik heb vandaag ook nog niet weer een hapering gehad, dus ik hoop dat dat het was.

Henk heeft me in ieder geval verzekerd dat het niet veel uitmaakt voor zijn mapping, dus dan ga ik daar maar vanuit. Als ik zaterdag de resultaten heb zal ik ze hier eens posten  8)

Patrick RS

lekker bezig  :)

Ben bnieuwd naar de uitdraai van Henk.

Enuh je bent gespot door iemand van het megane forum:
Citaat van: keesos op 05 september, 2011, 17:17:52 PM
Eerste schooldag vandaag begint goed,
Toen ik terugkwam bij mn auto rond 16:50 stond er een leuke megane naast me, ook met cupra lipje!
(geloof dat ik deze wel eens vaker gezien heb in Groningen)
Wel is hij natuurlijk veel sneller dan mij Y

:)

Maarten-Jan Mulder

Ik ben ook benieuwd wat het resultaat gaat worden bij Henk!
Komt vast goed, en die spanband voor de accu? Vast is vast toch...
normaal zet je hem vast op een randje van 3 mm, dat is ook niet alles.

TymenJ

Haha, geweldig Patrick. Heb je een linkje van dat Megane forum?

Vandaag de auto overigens opgehaald bij de garage na een kleine beurt; ik had gevraagd om de bougies ook maar te vervangen (ook al waren ze nog maar 15k km oud). Hij had geen haperingen toen ik daar weg reed (met redelijk koude motor). Dus ik hoop dat dat het was  ;D

Patrick RS

Patrick RS

TymenJ

184pk adw en 346NM bij 2600rpm. Dat koppel hakt er heerlijk in  ;D.

Injectoren zijn helaas veel te klein, Henk moest zelfs de pk terugschroeven na 4500rpm. Hij heeft een run gedaan van 196pk dacht ik, maar toen deed ie een AFR van 13,5 met de injectoren op 125%. En zelfs toen had de turbo nog over volgens Henk. Ik was hier eigenlijk al een beetje bang voor, maarja.

De enige remidie is dus Megane RS injectoren. Maar dan ben ik weer 250 euro lichter + 350 voor de mapping. Ik denk dat ik het zo maar even laat voor wat het is.