Inhouden /koude start

Gestart door Wim B., 28 juli, 2011, 10:57:13 AM

Wim B.

Sinds kort houd de motor in na een koude start, het verschijnsel is na 100 meter rijden weg.
Hij start prima en loopt gelijk met een wat hoger torental maar na 1 het gaspedaal aanraken bij wegrijden valt het toerental gelijk terug en gaat een beetje op en neer schommelen.
Heeft hier iemand iets dergelijks met de RS ?

Maarten-Jan Mulder

Dat is normaal, het is een motor die voor zijn inhoud erg veel vermogen levert. Dat betekent dat je dat ergens terug kan merken, vooral in de stationair loop. Het is verbazingwekkend hoe goed de koude stationair loop is voor zo'n motor, een clio RS of een Clio wiliams/16V motor doen dat nog een stapje erger.

Aan van alles moet voldaan worden, die 250 pk, emissie eisen, als het kan ook nog een beetje zuinig, dus ergens moet er iets van een compromis gemaakt worden.

Therion

Ik heb precies hetzelfde.  Toevallig heb ik pas geleden precies dezelfde vraag gesteld op het RTC-forum.  ;D

Na een koude start wegrijden zonder gas te geven werkt nog het beste bij mij.

Wim B.

Wat ik vreemd vind is dat nu het pas na 5000 km optreedt.
Mijn circuitauto, BMW 325i Hartge,  heeft hetzelfde verschijnsel maar dan een tandje erger.
Het lijkt alsof de computer constant staat te corrigeren.

Maarten-Jan Mulder

Er spelen natuurlijk wel een hoop factoren mee wanneer het optreed en in welke mate. Ook zal je motor nu meer ingereden zijn als in het begin waardoor het wat beter merkbaar kan zijn onder bepaalde omstandigheden. Als je het niet vertrouwd kun je hem altijd laten uitlezen, er zal dan een foutcode opgeslagen zijn mocht er wel wat aan de hand zijn maar dat verwacht ik niet.

Marcel

Ik zou het ook zeker even melden bij de dealer, als het een structureel probleem is komt er misschien een oplossing.
En een oplossing bedenken doen ze alleen als er genoeg meldingen binnenkomen, als er een of twee klachten zijn in nederland word het afgedaan als "producteigenschap".

HaDries

De mijne is het ook later gaan doen, maar ben het nog gewend van mijn Clio III RS, die deed het zelfs nog erger.

spiderman

Heb het ook met de Megane III RS. Binnenkort krijgt hij zijn 20.000 beurt en zal ik het ook even melden.

Lars

Heb er niet echt last van (10.000km). Af en toe een beetje bokkerig de eerste 10m bij een koude start als hij een tijdje heeft stilgestaan, maar dat is alles.

HaDries

Ach het voorkomt ook dat je direct te hard weg blaft :-\

spiderman

Megane RS III heeft gisteren zijn 20.000 km beurt gehad bij VKV in Rotterdam. De klacht over het inhouden bij wegrijden na koude start was bij hen niet bekend en ze hebben ook niets kunnen vinden. Vooralsnog dus een producteigenschap zoals Marcel al aangaf.

Frantic Frans

De mijne heeft er pas last van sinds hij getuned is (bij ong,12000km)daarvoor nooit,
ik dacht dus dat het aan het tunen lag,blijkbaar dus niet.

Vind het ook geen probleem,is na 100 meter rijden al weer over,idd even stationair wegrijden.
ik ben een "MEGANE't "persoon

Maarten-Jan Mulder

Heb de berichten m.b.t. topsnelheid even gesplist, staat in Algemeen.

spiderman

Naar aanleiding van de onderhoudsbeurt ben ik deze week nog teruggebeld door VKV Rotterdam: dergelijke klachten zouden niet zozeer Megane RS specifiek zijn, maar inherent aan een zuinige afstelling van de motor. Het inhouden is dan bewust om de motor de gelegenheid te geven snel op temperatuur te komen. Maar dan zou ik er iedere koude start last van moeten hebben, terwijl het juist incidenteel voorkomt! Ik laat het verder bij deze melding aan de garage, heb er niet al teveel last van en het inhouden is gelukkig niet van lange duur, hooguit een paar meter.

Wim B.

Hetzelfde heb ik ook met de RS, het komt niet bij elke koude start voor en het is na 100 rijden weg.
Met deze temperaturen kan je eigenlijk niet van een koude start spreken.
Het is wel zo dat ik zonder gas te geven ook wel van de plek kom maar dan gelijk een zeer steile helling op en moet dan iets gas geven, dan gaat het toerental lopen jojo-en en ziet het er uit alsof ik niet kan rijden.......... :-[......dat vinden de buren zowiezo al.