Roald's Renault 19 16v F7R Turbo

Gestart door Roald, 06 januari, 2011, 08:57:49 AM

Roald

Tja ja ziet ze zelden tot nooit meer, zelfs op marktplaats staan er tegenwoordig misschien nog maar 5 a 6 te koop, jaar of 5 geleden zag je er zeker altijd wel een stuk of 25 te koop staan, het droogt hard op inderdaad wat 19 16v betreft.
En wat er te koop staat is meestal zo gaar als boter.
Erger nog zelfs op de RTC openings meet stonden er nog maar handje vol 19 16v's  :o

Ik wilde eerst de turini's er op hebben om dan te bepalen hoeveel te verlagen en de dikte van de spacers.
Voorkant heeft niet veel nodig denk dat 5mm wel genoeg is, achter word het wel flink wat meer, zal 1,5 cm spacer nodig hebben.
Heb een nette set ontdekt waarbij je de spacer eerst in de naaf vast draait met 4 bouten en dan je velg met de originele bouten weer in de spacer draait.
Dus geen verlengde wielbouten meuk.

Maar ik kan er nog steeds niet over uit hoe lekker hij weer rijd, ben echt zo blij als een kind  :P

Enige klus die nu nog even openstaat is de Dynamo (alweer) vervangen, lager begint nu aardig hard te janken dus even haast mee maken  ;)

Anything worth doing is worth doing right

Maarten-Jan Mulder

Klopt  :'( er staat volgens mij nu 1 nette te koop maar die wordt niet eens verkocht :(

Ik denk dat je voor niet eens 1 nodig hebt, leg hem eerst maar eens wat lager.
Achter zou die wel wat kunnen hebben en met zo'n dikte liever geen verlende bouten inderdaad  :)

V.w.b. die dynamo, gewoon lager vervangen toch? Ga je toch geen complete dynamo voor vervangen?

Marcel

Dynamo lagers kunnen sneuvelen door een te strak afgestelde v riem.

En verder, de 19 dus voorlopig niet weg doen, eigenlijk is het alleen maar leuk dat je een auto hebt die je steeds minder gaat zien en ouderdom komt met gebreken, daar kun je niet omheen.

Roald

@Marcel

Ja gebreken, ach meeste is gewoon slijtage materiaal/onderhoud alleen de dynamo is even balen die zat er pas 2,5 jaar in.
De 19 16v gaat echt niet weg ben na al die jaren nog steeds helemaal gek met het beestje, of iemand moet een zeer belachelijk bod doen  :)
Gebreken heeft de 19 16v eigenlijk verder niet, alles werkt zoals het hoort,auto rijd als nieuw,ziet er uit als nieuw en verkeert in een sublieme staat van onderhoud.
Kortom menig jonge(re) auto kan er een puntje aan zuigen :)

Het goede nieuws is dat ik vandaag de Megane F7R 2.0 heb opgehaald! in de komende maanden zal dit blok langzaam aan helemaal netjes worden gemaakt.
Tevens zal deze ook voorzien worden van een verse/gereviseerde F7P kop zodat de ontsteking niet omgebouwd hoeft te worden en er ook geen gezeur is met een ecu die niet te chippen is.
Bijkomend voordeel is dat de F7P nokkenassen iets scherper zijn dan van de Megane F7R.

Maarten-Jan Mulder

Dat zal een lekkere verbetering geven, ben je van die luie F7P af die pas boven de 5000 toeren wakker wordt.

Roald

Dat zal zeker een verbetering geven maarten-jan! Erger me ook soms rot aan de luiheid van de F7P motor.
Fijne vind ik wel dat ik een F7P kop ga gebruiken die standaard al scherpere nokken heeft, de 2.0 zal daar door boven in de toeren een stuk lekker door gaan dan een standaard Megane F7R 2.0

In de komende tijd zullen er nog meer modificaties worden uitgebroed om het blok op ongeveer 170 krukas pk's te brengen (+20 pk dus)
Zit sowieso te denken aan nog 1 tandje scherpere nokkenassen (ergens rond de 260 graden) en de compressie iets te verhogen (10,5:1 ipv 10,0:1)
Wilde eerst naar 11:1 compressie verhouding maar het schijnt dat ie dan gaat pingelen als een idioot en dit niet goed te mappen is ook met een custom map.

Dus als iemand nog goede ideeën hebben voor modificaties aan de 2.0 dan hoor ik die graag (nee ga er geen itb's op zetten, das me te duur  :D )

Voorlopige config:

-F7R onderblok
-F7P Cilinderkop (gereviseerd)
-Scherpere Nokkenassen (260 graden +/-)
-Williams ECU met Custom Mapping (Fastchip)

Bijna vergeten, nog een paar plaatjes van gisteren:

Blok op een karretje bij het ophalen:

Blok in de motortakel:

Maarten-Jan Mulder

Volgens mij heb je wel een mooi plan zo, kijk ook een beetje af bij anderen en ga het wiel niet opnieuw uitvinden. Maar dat doe je volgens mij al (dat eerste) ;)
Je zou nog kunnen denken aan een sport kat, de standaard kat is een aardige restrictie.

Martijn

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 07 augustus, 2011, 11:30:59 AM
Volgens mij heb je wel een mooi plan zo, kijk ook een beetje af bij anderen en ga het wiel niet opnieuw uitvinden. Maar dat doe je volgens mij al (dat eerste) ;)
Je zou nog kunnen denken aan een sport kat, de standaard kat is een aardige restrictie.

die heb ik hem al aangeboden incl spruitstuk, maar dat was te veel van het goede ;p;p

Marcel

Ik zou dat spruitstuk er gelijk bij nemen (niet bedoelt om bij Kool te slijmen), als je het doet moet je het gelijk goed doen zeker nu de onderdelen erbij worden aangeboden.
Later wil je het evt toch doen en dan kun je het niet meer vinden.
Je kan het op t gemakje doen, je originele motor doet het nog goed dus je zit niet op een schop stoel.

Martijn

Citaat van: Marcel op 07 augustus, 2011, 11:58:39 AM
Ik zou dat spruitstuk er gelijk bij nemen (niet bedoelt om bij Kool te slijmen), als je het doet moet je het gelijk goed doen zeker nu de onderdelen erbij worden aangeboden.
Later wil je het evt toch doen en dan kun je het niet meer vinden.
Je kan het op t gemakje doen, je originele motor doet het nog goed dus je zit niet op een schop stoel.

Ik heb een megane cup spruitstuk liggen (devil) incl sportkat, allemaal origineel megane cup. Is voor een uitlaatsysteem van 60mm ipv 50mm. Erg mooi spul, maarja, daar hangt ook een prijskaartje aan, het blok ging voor minder weg zeg maar haha

Marcel

Dan moet er misschien ook nog eens een andere uitlaat onder of is de rest van de uitlaat al 60 mm ?

Maarten-Jan Mulder

Maar dat bied wel een serieuze verbetering, zou het echt nog even overwegen Roald  :)
Helemaal zo'n devil spruitstuk, daar gaat zo'n blok lekker van lopen  8)
En wat Marcel zegt, je kan het nu vinden, later krijg je er mischien spijt van.
In principe hoeft niet de hele uitlaat 60 mm , je zou bijvoorbeeld tot voor de achterbrug 60 kunnen doen,
daar zijn de uitlaatgassen al zover afgekoeld dat het eigenlijk weinig meer uitmaakt hoeveel mm je gebruikt.

Martijn

Ik hoorde laatst dat een jongen in Engeland een blok had opgebouwd met throttle bodies, NA montage van een fatsoenlijk spruitstuk en 60mm diameter uitlaat had hij 20pk meer op de bank..

Dus Roald :p

Marcel

Roald

Kool heeft wel gelijk hij heeft me het spruitstuk aangeboden, ik zal er serieus nog even over nadenken, het is wel verlijdelijk  :)
Stond gisteren eigenlijk al te twijfelen  :P
Ik zal echt even naar de bankrekening moeten kijken gezien ik deze maand dus in totaal al 1400 euro aan de 19 16v heb uitgeven (met 2.0 blok erbij)
En ik moet ook de Dynamo nog maken (lager jankt als een dolle)

Ik ga er geen throttle bodies opzetten dan vraag ik me af of je er dan serieus redement van krijgt, ik heb hier weinig ervaring mee, anders dat een dikke bocht op m'n Honda MT-5 back in the day wel wonderen deed.

@marcel

Uitlaat is nog steeds zoals hij was toen ik hem kocht, dus met origineel F7P uitlaatspruitstuk (die wokkel) demperloze middenpijp+Remus einddemper.
Tevens wil ik de remus einddemper (90 mm versie) het liefst houden vanwege het geluid en dat ie gewoon heel mooi staat en past onder de 19 16v.

@Maarten-jan:

Dat klopt ik ga niet zelf het wiel uitvinden, kijk inderdaad hoe anderen het hebben gedaan om zo tot mijn beoogde doel van 170 krukas pk's te komen  :)
Er staan op dit moment nog genoeg opties open, zoals marcel zei ik zit niet op de schopstoel.
Alleen is het budget natuurlijk niet oneindig.