Babbelbox - Onzin en andere niet zinnige dingen - Deel II

Gestart door henri5gt, 01 augustus, 2015, 08:52:27 AM

henri5gt

verleden week weer eens 'n leuk stoplicht sprint verhaaltje opgedaan..

ik was onderweg met de GT toen ik bij het knooppunt Hooipolder (richting Waalwijk) vooraan bij het stoplicht kwam te staan. niet kort daarna komt er 'n Suzuki Celerio langs me, die mij eigenlijk al meteen uit begint te dagen door zijn toeren omhoog te gooien. ik dacht nog "sprinten? tegen mij? met 'n Suzuki?? really!?", maar goed, ik ben wel in voor 'n verzetje.
voor degene die niet met dit knooppunt bekend is, het is het knooppunt van de A59, dat onder de A27 doorloopt, met 2 stoplichten. eentje voor de brug, en eentje na de brug, onder de brug mag je maar 70, vanaf het tweede stoplicht vervolg je de A59, en wordt het weer snelweg.

afijn, eerste stoplicht (sprintje tot 70 km/h), 1-0
tweede stoplicht (van 70 naar 120 km/h), 2-0..

kreeg nadien wel 'n toetertje, een enkelhandige  /worship, en 'n opgestoken duim mijn kant op, dus hij kon het wel waarderen  :D
YAAAY.. Rally kampioen 2015!!

henri5gt

weer wat leuks om te melden, het lijkt misschien niets met de club te maken te hebben, maar dat komt vanzelf..

waar circuitrijden en gamen al niet goed voor is....
ik ben gisteren 'n dagje naar de Bedrijfsauto RAI geweest, tot zover niets speciaals. op èèn van de stands, stond 'n playseat met racestuurtje en 3 kleine monitors voor 'n surround view, waar (voornamelijk) kinderen konden proberen om 'n virtueel snel rondje over 'n circuit te rijden, maar ook volwassenen mochten 'n poging wagen. wat ik dus ook gedaan heb. de auto waarmee je reed was 'n RUF RS3 GT3 (wat neer komt op 'n Porsche Supercup auto)
na twee rondjes, bleek ik de snelste tijd van de dag gezet te hebben, en toen ik vlak voor ik naar huis ging nog even ging kijken (rond half 6) stond ik nog steeds bovenaan op de leaderboard.
ik moet ook wel toegeven dat ik dubbel voordeel had, het spel wat gebruikt werd was Project Cars (wat ik heb op de PS4), en het circuit waar je de tijd moest zetten was op het circuit van Zolder (waar ik dinsdag tijdens de Vroemdag in het echt gereden heb, ziedaar de link met CRS  ;))
uiteindelijk kun je er volgens mij 'n truck simulatie training mee winnen, er wordt na afloop van de Bedrijfsauto RAI contact opgenomen met de winnaars, dus misschien krijg ik èèn dezer dagen 'n berichtje  8)

Maarten-Jan Mulder

Dat zijn leuke berichten Henri! Ik ben benieuwd, zou wel gaaf zijn  ;D

Redacteur AM

volgend jaar naast VET, VES ook VEB op de F1 leaderboards?? :P

henri5gt

Citaat van: Redacteur AM op 23 oktober, 2015, 15:01:23 PM
volgend jaar naast VET, VES ook VEB op de F1 leaderboards?? :P
als ik de F1 2016 game voor de PS4 ga kopen misschien.... :P

helaas nog steeds niets gehoord, maar ik denk dat ik ook wel weet hoe dat komt. voordat je plaats mocht nemen in de playseat, moest je eerst 'n formuliertje invullen, met je naam en je gegevens en zo. op dat formulier stond ook 'n keuze, of je interesse had in een of andere 'beter werken' training, en daar heb ik eigenlijk 'Nee' op ingevuld. waarschijnlijk gaan ze er dan van uit dat ik het niet leuk zou vinden om met 'n virtuele truck simulatie mee te doen...

henri5gt

even een balletje opgooien:

ik moest vanmiddag 2 nieuwe Renaults afleveren bij een dealer in Doetinchem, kreeg daar als opmerking dat èèn van de auto al 14 km gereden had. nu wordt daar eigenlijk nooit op gelet, dit was de eerste keer dat ik zo'n opmerking kreeg.
maar waar dit verhaal over gaat, is dat de monteur begon over 'n auto die ze ooit binnen hebben gekregen, waarbij de km-stand wel heel extreem was, sindsdien letten ze er op.
volgens zijn zeggen kregen ze ooit een nieuwe Clio RS binnen, maar die bleek niet zo nieuw meer te zijn. er waren namelijk 'n aantal dingen mee aan de hand, zoals 2 beschadigde velgen, steenslag op de motorkap, brandgaatjes in de stoel, en bovenal al 1700 km op de teller. let wel, dit zou dus een nieuwe auto moeten zijn! eigenlijk had ik moeten vragen of ze de auto rechtstreeks vanuit Dieppe naar Doetinchem zijn komen rijden?
maar toen ik weg reed begon ik me wel af te vragen, zou deze Clio van/voor iemand van hier geweest zijn? komt dit verhaal iemand bekend voor?

Marcel

Sterk verhaal,  nooit eerder gehoord,  ik ben er wel mee bekend dat auto's wel eens wat meemaken tussen de fabriek en de dealer,  dan vind je al glas korrels onder de achter bank bij een aflevering bv.

Jacob Priem

Dat van "die glaskorrels onder de achterbank" heb ik meegemaakt, alleen vond ik de glaskorrels in de kofferbak (nieuwe Clio 2, van 1999).

Toen samen met 2 vrienden gaan werken bij dezelfde werkgever en ook tegelijk dezelfde auto's van de zaak besteld (ik had een klein handje in de merkkeuze  ;)), de auto's hadden ook opeenvolgende kentekens bij aflevering :-). Details weet ik niet meer, maar wel dat er wat gedoe was rondom de afleverdatum. Was ingepland en daarna ineens paar weken verschoven, met een vage reden vanuit de dealer.

Bij het inbouwen van de audio in de kofferbak (subwoofer / versterkers ed) kwam ik glaskorrels tegen, maar dit gewoon opgeruimd zonder verhaal te halen. Dit was een paar weken na het ophalen, dus kon niet van mijzelf zijn. Ik heb na ongeveer 3 maanden een ongeluk gehad met de clio, ben vanachter aangereden (te weinig afstand door achterligger bij een noodrem actie een paar auto's voor mij). Na het schadeherstel van de achterkant schrok ik bij het ophalen van de staat van de verf op het dak, onder de tl lampen bij het schadeherstelbedrijf zag dit er erg slecht uit qua spuitwerk. Zij hadden dit ook geconstateerd voordat zij begonnen aan het schadeherstel aan de achterkant, maar zij hadden zelf niets gedaan aan het dak. Leek dus volgens hen op transport schade of iets dergelijks, maar gezien de schade die net was hersteld werd al aangegeven dat ik dit nooit hard kan maken en heb dus toen ook verder geen actie ondernomen naar de dealer hierover.

Maarten-Jan Mulder

Spul schijnt toch met de boot aan te komen in Rotterdam? Ritje daar over het terrein, wellicht een keer vaker heen en weer als gebruikelijk. Die van mij had 7,2 km bij aflevering, dan lijkt het dubbele wel veel idd, andere kant, waar hebben we het over, als het nou 100 km is....

AnthonyRS

Clio's komen vanuit Zeebrugge dacht ik. In ieder geval niet Rotterdam.

1700 km is extreem, kan mij niet voorstellen dat ze de goede auto hebben afgeleverd  :P

Bij het binnen melden van auto's kijk ik eigenlijk zelden naar de kilometerstand, nooit eerder gehoord dat er veel meer km's opstonden dan de gebruikelijke 5-10.

In het geval dat zoiets extreem's zich voordoet als bovenstaande verhaal dan had ik de auto absoluut niet geaccepteerd.

henri5gt

waar ze precies vandaan komen weet ik niet, de Renaults die ik te vervoeren krijg komen uit de opslag van het bedrijf waar ik werk, ik weet wel dat ze daar meestal door oost-europeanen gelost worden.

dat er al ooit schade aan auto's zit kan wel kloppen, auto's die bij ons afgeleverd worden (al dan niet door badslippers) waar schade op zit, worden door het bedrijf zelf hersteld. in ieder geval de peusen en citroenen.
alle auto's worden voor het laden ook gecontroleerd, als er dan schade op zit, kan ie geblokkerd worden, en hoeft ie niet mee..
al kunnen sommige dealers er ook wel 'n beetje in doorslaan hoor, heb al verschillende verhalen gehoord over lakfouten die af fabriek in de auto zitten, maar dat de dealer ze als transportschade wil vermelden.
had laatst zelf ook zoiets, een putje in de lak precies in de rand bij het achterlicht. was gewoon 'n lakfout, als er iets tegenaan was gekomen, had het achterlicht-glas ook stuk moeten zijn, maar dat was het niet.

tom

Transportschades komen veel voor hoor. Zeebrugge en Antwerpen hebben eigen herstelbedrijven om die schades te repareren. Ik lever hier in Antwerpen regelmatig wisselstukken voor Renaults of Renault/Dacia's die hier op of af de boot komen.

Qua kilometers heb ik wel eens gehad dat er 150 a 200 km op staan, maar dan zat er een brief bij vanuit de fabriek dat er bij wijze van steekproef een uitgebreide test was gedaan op de site van de fabriek zelf. (toch al +10jaar geleden)

1700km is voor mij al een tweedehandswagen  :P

grtz

Tom (Renault dealer ;)

Maarten-Jan Mulder

Recent besloot onze compressor z'n condensatoren op te blazen, poef, rook eruit. En we weten allemaal, als de rook er uit is dan werkt het niet meer  :P
Ergo, nieuwe condensatoren besteld en deze geplaatst. Uiteraard mocht dat niet baten want die condensatoren ploffen niet vanzelf, daar is meestal een oorzaak voor.
De compressor is V-Snaar aangedreven, dus V-Snaar er af, motor er af en uit elkaar...

Duidelijk kortsluiting, ook de wikkelingen waren verbrand. Tsjah wat doe je dan? Nieuwe motor? Motor revisie? De compressor dateert uit 1969, de motor uit 1982 dus daar was al een keer een nieuwe op gekomen. 34 jaar is een respectabele leeftijd dus wat dat betreft  ;) In elk geval wat geinformeerd, revisie kost een belachelijk bedrag (minsten 500 Euro).
Nieuwe motor dan maar? Met goed zoeken rond de 365 euro uitgekomen, online 2 zaakjes rond de 150 ex. btw, maar daar komen nog verzendkosten bij + andere as-aansluiting, dus andere poelie nodig. Alsnog 250 euro.

Dat schiet niet op, nieuwe compressor dan maar? Beetje rond gezocht, bouwmarkt spul is belachelijk duur en niet olie gesmeerd (en dus niet geschikt voor wat intensiever gebruik achter elkaar wat je al snel hebt als je met lucht gereedschap werkt). Verder zoeken, blijkt er een handelsonderneming in Assen te zitten die leuk compressor spul aanbied voor acceptabele prijzen. 110 euro voor een olie gesmeerd 2 pk exemplaar, dat klinkt goed. Ook nog 2800 rpm ipv 1500 rpm dus snel-loper. Gelijk gebeld, bleek al uit verkocht te zijn, had een modelletje hoger die ik voor 130 mocht meenemen. Zo gezegd zo gedaan. En dan... heb je een 2 pk compressor met leuk aanzuig volume (200 L / minuut) maar een klein keteltje van 25 L.

Uiteraard was dat voorzien  ;D gloednieuwe compressor uit elkaar slopen is het gevolg, hele handel op de 100L ketel bouwen en gaan met die banaan  ;)

Binnen 3 minuten op 9 bar met 100 Liter, dat is toch best wel netjes (dat lukte met de originele compressor eenheid niet, rustig twintig minuten bezig).

Kapje er nog maar even op voor de veiligheid en de koeling

Op de achtergrond het micro tankje wat er origineel bij zat  ;)

Toen bedacht de oude heer dat het wel grappig was om het oude compressorhuis er voor de sier nog even op te zetten  ;)  ;D ;D ;D

Toch jammer dat je een nieuwe compressor moet kopen als alleen de motor stuk gaat. Iets met wegwerp maatschappij  :-X

Marcel

Dat is hetzelfde met de hoge druk reinigers van de gamma ed,  dat is gemaakt voor bv 75 uur en gaat het kapot.

Maarten-Jan Mulder

Inderdaad, die zijn met een jaar of vijf met niet al te intensief gebruik ook altijd stuk.