Onderstel Clio II Phase 3

Gestart door CC, 30 november, 2016, 09:27:23 AM

CC

Sinds een paar weken hebben we een 2005 Clio II phase 3. Heerlijke auto maar het onderstel worden we niet echt blij van....
Er zit een K-tec schroefset onder en het type schokbrekers is ons tot op heden onbekend. Volgens de verkoper (die we niet al te hoog hebben zitten qua kennis, mededeelzaamheid en eerlijkheid.. ::)) heeft de auto een cup-onderstel maar ook dat hebben we nog niet gecontroleerd. Ik weet het, ik had beslagener ten ijs moeten komen alvorens dit verhaal hier neer te zetten.. :-\. Maar daarvoor is het nu te laat! :D

Onder onze andere RS (een gele II phase 1) zitten verstelbare koni's en (ik denk?) standaard veren. Er zijn hier vast mensen die dat zeker weten! Dat was een auto die qua onderstel voor ons heel erg prettig was. Alles wat de "nieuwe" dus niet heeft..

We zijn nu een beetje aan het dubben wat we ermee willen. Kleine verlaging is prima, maar niet teveel; er liggen hier nogal wat flinke drempels en ik heb zelf nogal drempelvrees opgelopen door diverse lage auto's. Maar voor het oog is het wel weer mooi.

Dat er iets moet gebeuren is zeker maar wat zijn de opties? Ben al diverse Einbach-sets tegengekomen en verschillende soorten schokbrekers. Iets met door de bomen het bos niet meer zien zeg maar.

Wat hebben jullie onder je Clio; wat zijn de karakteristieken en hoeveel verlaging (met foto's zou tof zijn) geven de gebruikte veren?

Kom maar op!!

Marcel

Jullie gele clio is nog steeds voorzien van originele veren dus niet verlaagd.
Niet verlaagd rijd het comfortabelste.
Onder mijn blauwe clio zitten eibach veren met originele schokdempers en dat rijd nog goed /  comfortabel.

Maarten-Jan Mulder

Eerste stap is de keuze maken of je wel of geen schroef set wil, oftewel, ga je elke maand de hoogte aanpassen?
Ik denk dat voor de meeste mensen het antwoord nee is, skip dan de schroefset en ga voor een set goede veren en dempers.
Je kunt dan voor minder geld kwa weggedrag / wegligging hetzelfde bereiken (een goede schroefset is in verhouding gewoon duurder, dat is een feit).

De meest gebruikelijke opties zijn dan Eibach / H&R veren combineren met b.v. Koni Geel of Bilstein B6/B8. Dan heb je voor niet al teveel geld gewoon een serieus onderstel.
Gezien je drempels en normaal willen rijden belangrijk vind zou ik daarvoor gaan, dat is een kleine verlaging en iets stuggere demping dus dat gaat goed met drempels.

De KTEC schroefsets worden door KTR gemaakt, het is niet echt slecht spul maar zeker niet beter dan origineel, de verstelbaarheid vinden de meeste mensen natuurlijk erg leuk.
(misschien moet ik die laatste zin niet hardop zeggen  ::) ;) ).

Enige waar je rekening mee moet houden is de hart op hart afstand van je fusee gaten, die wil nog wel eens verschillen (cup/non-cup/ragnotti/172/182 etc.). Even opmeten omdat te verifiëren voor je andere dempers besteld.

CC

Dank voor de snelle respons!

Ook voor het bevestigen van de vermoedens omtrent de gele! 8) Dat was (lees: wordt/blijft) gewoon een lekker autootje qua wegligging.

Schroefset is niet iets waar we zelf voor zouden kiezen (zou dat leeftijdsgerelateerd zijn ::) :-X) maar zit nu eenmaal onder de auto. Dachten er aan om eea eens te laten uitwegen om te kijken of dat nog wat brengt maar heb het idee dat we gewoon naar wat anders moeten.

Onder de mijn oude Alfaatjes heb ik altijd de combinatie gehad van Bilstein voor een Koni Rood achter maar dat zijn natuurlijk HELE andere auto's.
Best vreemd om in deze andere wereld te stappen en dus ook bij voorbaat alvast excuus voor de vele vragen die ik zal gaan afvuren!

Maarten-Jan Mulder

Daar is het forum voor dus leef je uit  ;)

Ik zou afscheid nemen van de schroefset, die biedt gewoon niet wat je wil, ook met uitwegen gaat die niet de gewenste demping en veer karakteristiek opleveren.
De 172 die ik gehad heb zat koni geel onder i.c.m. de originele veren, dat voldeed ook uitstekend op het circuit. Ik had wel de instelbare variant, ingesteld op de zachtste stand voor de openbare weg en dat reed gewoon top. Het voordeel is dat een 172/182 nog relatief licht is, dus je hebt geen super stugge demping / vering nodig.

Sjaakie

Wanneer je een cup chassis hebt, dan is de hart op hart afstand 60mm van de fuseebouten. Bij het "normale" 182 onderstel en alle 172 onderstellen is deze afstand 54mm. Nadeel is dat veel aftermarket schokdempers en schoefsetjes een hart op hart afstand hebben van 54mm. Iets om rekening mee te houden.

Marcel

Dus een mooie optie met het onderstel van de gele RS in gedachten is een set gele koni's met evt goede kwaliteit verlagingsveren.

Sjaakie

Of een origineel cup chassis. Schokdempers voor zijn iets van €80 en achter €60. Prijzen bij de dealer.

Marcel

Maar als hun zwarte clio geen standaard cup chassis heeft, dan passen de voorste cup schokdempers toch niet vanwege de standaard fusee's of begrijp ik het verkeerd ?

Sjaakie

Er zijn twee fuseematen voor de Clio 2 RS. Je kan ze het makkelijkste herkennen aan de hart op hart afstand van de schokbreker bevestiging. De 54mm, geleverd op de 172 (cup) en de 182 met normaal chassis. De 60mm fusee is geleverd op de 182 cup en 182 met cup chassis. Het verschil is dat de 60mm een groter wiellager heeft en het armpje waar de stuurstang aan vast zit anders is. Ze zijn echter niet breder zoals veel mensen denken. Om het allemaal makkelijk te houden zit er ook nog verschil in de 54mm fusees :P. De fase 1 en vroege fase 2 172 hebben een fusee met minder caster dan de late fase 2 172 en 182 zonder cup chassis.

Dan de schokbrekers, die zijn ook in verschillende smaken geleverd. De "normale" variant is er in twee soorten. Fase 1 en fase 2/3. Beide zijn 54mm. De cup schokbrekers zijn te krijgen in 54mm (172 cup) en 60mm ( 182 cup en 182 met cup chassis) Enige verschil tussen die twee is het montagepunt onder. Als laatste er is er nog het "Trophy" chassis, deze is enkel te krijgen in 60mm variant. De normale en cup schokdempers zijn nog te krijgen bij de dealer. €80+- voor de voorste schokbreker en €60+- voor de achterste schokbreker. De voorste schokbrekers van de Trophy zijn niet meer nieuw te koop en de achterste zijn €300+-.

Dan om op het verhaal terug te komen. K-tec is één van de weinige die ook een schroefset levert voor de 60mm fusee. CC kan dus het beste even hart op hart afstand van de montagepunten van de schokbrekers meten. Hopelijk is het zo een beetje duidelijk, zo niet geef dan maar een gil. 

CC

OK... hartelijk dank!
Dus eerst maar eens kijken of de verkoper zijn Cup-onderstel-verhaal niet uit zijn duim gezogen heeft.  ::)
Wordt vervolgd!

CC

Afgelopen weekend de winterbanden erop gezet en meteen eea nagekeken (niet liegen CC....laten nakijken.... :-[) en de auto heeft een cup chassis.
We gaan dus weer verder kijken. Maar met de winterbanden rijdt het al een stuk prettiger. Niet prettig genoeg, maat het is al beter. Er gaan dus zeker nieuwe zomerbanden op het verlanglijstje komen.

Marcel

Winterbanden op de originele velgen  ?

CC

Marcel

Logisch dat 15 inch met Winterbanden comfortabeler rijd.