Willeon: Phase 1 GT turbo '85...verder klussen...

Gestart door Willeon de Zoete, 10 november, 2011, 12:22:08 PM

-jo-

das een mogelijkheid, maar ikzelf plaats hem nooit tenzij op aanvraag. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik elke gebouwde motor op de testbank afstel, puur om de afr readings en niet zozeer voor het vermogen. Daarbij raad ik ook iedereen aan een kleine 200 € te investeren in nuttige zaken zoals een AFR meter ipv japstyle luchtfilters e.d
Das mijn persoonlijke manier van denken/werken maar kan me voorstellen dat niet iedereen er zo denkt.

Marcel

Een AFR meter is waarschijnlijk een lambda sonde met een digitaal kastje eraan zodat je kan zien of de motor te arm of te rijk loopt ?

-jo-

klopt, ik gebruik steeds de innovate LC1. Daarbij heb je ook digitale weergave alsook een "warning" instelling. AEM levert ook een wideband aan betaalbare prijs.

Maarten-Jan Mulder

Ik denk dat je pingel sensor vooral moet zien als een klein vangnetje, als je een keer iets mindere benzine getankt hebt en het is een hele hete dag. Maar als de motor consequent pingelt of wat opgefokt is zal de sensor weinig effect hebben, dan krijg je een jojo effect.

Marcel

Willeon de Zoete

Nog niet!
Maandagavond hopelijk even verder met demontage van het donorblok. Uitlaatspruitstuk en de kop eraf en dan die kop naar het revisiebedrijf brengen.
Een keurige Renix 209 ontsteking net met de post ontvangen, dus in principe heb ik alles weer compleet voor de wederopbouw! 
-Renault 5 GT turbo verslaafd-

Willeon de Zoete

Afgelopen maandag nog wat via de pakketdienst binnengekregen in het kader van "goed gereedschap is het halve werk"  ;D: 2 motorsteunen/motorbokken.
1 voor mezelf en 1 voor mijn maat René die een Corrado G60 blok opnieuw wil gaan opbouwen.
Samen met mijn pa de steunen in elkaar geschroefd.

1250 LBS steunen van de firma Datona. Mooi stevig spul!

Ik had een paar weken geleden al een motortakel gekocht.
De avond erop het donorblok maar eens boven water getild dat al een paar jaar in een hoek lag.

Aan de steun gehangen en de kop eraf geschroefd. Ideaal zo'n takel en zo'n bok.

Door t bougiegat zag het er al niet fris uit zei m'n pa.
En helaas hebben we moeten concluderen dat dit blok mij niet verder zou gaan helpen....
1 stoterstang lag ernaast en was krom, 1 klep zat vast en voor de rest hele zwarte meuk en roestvorming op de cilinders en de randen van het onderblok. En ook dit uitlaatspruitstuk lijkt een scheur te hebben... :(

Dus of ik ga van de kop die eraf kwam de kleppen laten vervangen en de kop vlakken, of ik ga op zoek naar eenandere cilinderkop die wel goed is.
Heeft er iemand nog een goede kop te koop?

Maarten-Jan Mulder

Balen willeon! Iets te veel toeren, klepje tegen de zuiger en stoterstangetje krom lijkt het op.

Die )andere) kop die je nog hebt, laat even meten of die nog recht is, als die recht is dat een prima basis.
Set nieuwe kleppen erin (weet je ook zeker dat deze van een turbo zijn -> natrium gevuld, mischien zijn de huidige wel atmosferisch), ultrasoon reinigen en minimaal vlakken zodat het aanlegvlak 100% oké is en dan weet je zeker dat je een goede kop hebt.

Marcel

Hoeveel "liguren" heeft dat blok achter de rug ?  Spinnewebben genoeg.

Je kan beter een kop laten reviseren dan een 2e hands kop te monteren.  Als je een 2e hands kop monteerd weet je ook weer niet of het 100 % in orde is, als je de kop laat reviseren wel, kleppen zijn dan netjes ingeslepen, is gevlakt eventueel.

Het hangt ook af van het budget natuurlijk.

Maarten-Jan Mulder

Willeon de Zoete

Zo, ik heb van de week maar weer wat aandacht besteed aan dit projectje.

Ik ben bij Drentse Motoren Revisie in Hoogeveen geweest met de cilinderkop.
De kop even laten bekijken. De vlakheid was op zich prima, geen hele kromme kop, moet minimaal gevlakt worden.

Ik heb een offerte gekregen voor het volgende:

Kop afpersen
Kop vlakken
1 uitlaatklep vervangen
8 zittingen frezen (indien nodig)
Kleppen slijpen
(De)montage en reinigen
Klepseals monteren (lever ik zelf aan)

Dit alles voor een bedrag van 250 euro.

Ik vind het wel weer een flink bedrag, hoewel er al heel veel van de prijs is af gegaan.

Nu ben ik aan het afwegen. Zal ik een 'gereviseerde' kop (geen rekeningen van) van MP kopen voor 100 euro of iets minder, of een goede kop van een lopende GTT voor rond de 70 euro.

Wat zeggen jullie?

-jo-

ik zal nooit een gebruikte kop op een andere motor monteren zonder de nodige controles/revisie te laten uitvoeren. Je weet eigenlijk zelf het antwoord al op je vraag. Koop een kop van 70€, die monteer je en dan kom je tot de vaststelling dat er toch "iets" mis is. Dan moet je zowieso weer naar het revisie bedrijf. Uiteindelijk kost die kop meer dan dat je het gelijk goed laat doen.

Vind 250 tevens nog heel goed meevallen, in be betaal je minstens 350 voor een koprevisie en dat is zonder kleppen te vervangen.

mckane

Citaat van: -jo- op 27 april, 2012, 11:07:12 AM
ik zal nooit een gebruikte kop op een andere motor monteren zonder de nodige controles/revisie te laten uitvoeren. Je weet eigenlijk zelf het antwoord al op je vraag. Koop een kop van 70€, die monteer je en dan kom je tot de vaststelling dat er toch "iets" mis is. Dan moet je zowieso weer naar het revisie bedrijf. Uiteindelijk kost die kop meer dan dat je het gelijk goed laat doen.

Vind 250 tevens nog heel goed meevallen, in be betaal je minstens 350 voor een koprevisie en dat is zonder kleppen te vervangen.

Ben ik het mee eens , misschien wel 250 (wat ik zelf vind meevallen , qua prijzen die ik gewend ben) maar je speelt wel op save
The question is not when he's gonna stop...But who is gonna stop him...   Burning Wheels

Willeon de Zoete

Klopt hoor Jo, mijn pa gaf me hetzelfde advies. :D
Maar ook ik ben eigenwijs...  :P

En die 350 euro klopt ook heel goed!
Het bedrag incl. BTW was € 352,10, uitgaande van het slechtste scenario.
Als het meevalt, hoeven de zittingen niet geslepen te worden, dat scheelt ook weer een fors bedrag.

jochem de haas

Ik hoop dat je niet teveel betaald heb voor de zilvere gtt  :P ;)