andere luchtfilter rs265

Gestart door stoffel, 22 januari, 2013, 10:22:43 AM

stoffel

BC

HaDries

En nu ben ik dus zeeeer benieuwd wat er in het inlaat traject veranderd is tov de vorige versie's ??

stoffel

BC

Maarten-Jan Mulder

Helemaal niets, onderdeel nummers zijn hetzelfde voor zowel inlaat spruitstuk als luchtfilterbox.

Volgens mij is het enige verschil 0.2 bar extra turbodruk t.ov. de 250 (en een daarop aangepaste mapping).
Turbo is ook hetzelfde, dus als een 265 zal ook na chippen op 290/300 pk uitkomen.

stoffel

ja dat klopt na chippen is een 250/265 helemaal hetzelfde....
de vraag is nu enkel nog zal ik straks deze wagen chippen?? ik vind dat de motor meer potentieel heeft,maar zou niet graag hem in stukken rijden(koppeling vooral)
BC

TymenJ

Zou me niet te druk maken om die koppeling. Volgens mij heb ik gewoon een pech gevalletje! Er zijn zoooooooooveel met een gechipte RS250 (vooral op Engelse fora) die geen problemen hebben. Koppels daar van 440Nm+ zijn geen uitzondering, en moet de koppeling ook prima kunnen hebben.

De 265 heeft trouwens standaard geen foam meer in de airbox, dat is dus het "veranderde inlaattraject". Verder identiek, zoals Maarten-Jan al zei.

Ik heb overigens eens een K&N Apollo kit op mijn 250 gezet. Het geeft een heerlijk verslavend aanzuig-geluid. Echter, de interne circulatie-klep bij de turbo-inlaat geeft zo'n brak geluid bij gas-los dat die de hele ervaring teniet doet. Ook bij het rijden op de cruise, of zelf, wanneer je dus half-gas rijdt, staat die recirculatie klep een stukje open, en klinkt het zeker niet mooi. Vooral op de snelweg leidt dit tot irritaties.

Ik heb de recirculatie klep toen gedemonteerd + afgedekt en een losse dumpvalve geplaatst i.p.v. de soundbox, maar dan verlies je het mooie geluid van het inlaattraject die de soundbox door laat resoneren naar het interieur. Ik heb het hele spulletje dus maar weer terug naar standaard gezet en alleen het foam verwijderd!

Ik heb overigens uitvoerig datalogging gedaan van zowel vóór het monteren als ná het monteren van de airbox; ik kon geen verschillen ontdekken in allerlei parameters zoals luchttemp, turbodruk, turbodruk kromme (voornamelijk opspoelsnelheid), of koppel.

stoffel

@ TymenJ

De 265 heeft trouwens standaard geen foam meer in de airbox, dat is dus het "veranderde inlaattraject"

dat klopt dus niet,die van mij is een 265(2weken oud) en heb deze dus er ook uitgehaald
BC

Maarten-Jan Mulder

Gokje: de trophy heeft die foam niet, de "gewone" 265 weer wel denk ik.

De originele koppeling gaat tot 500 nm en voor je daar bent heb je al heel wat meer aanpassingen gedaan als een andere mapping.
Hier op het forum zijn de meeste ook gechipt naar 290/300 en gaat bij iedereen volgens mij wel goed, Tymen (helaas) uitgezonderd uiteraard ;)

stoffel

update

goh ik merk geen verschil zonder de stof,wel laat de uitlaat meer van zich horen maar dat kan zijn doordat deze al wat doorbrand aan het worden is(pas 400km).
wel vind ik het verbruik  :'( nu achter 7dagen rs rijden(400km) tank net niet op reserve gem12.3 volgens de boordcomp.
hopelijk word dit nog een stuk minder als het begint warmer te worden en de motor wat meer km heeft
BC

Maarten-Jan Mulder

Ik denk niet dat je je met zo'n auto al te druk om het verbruik moeten maken, daar hebben ze duivelssap voor uitgevonden  ;)

Lars

Citaat van: stoffel op 25 januari, 2013, 19:46:33 PM
hopelijk word dit nog een stuk minder als het begint warmer te worden en de motor wat meer km heeft
euhm: nee!  :P

Wordt alleen minder door je rechtervoet wat meer met beleid te gebruiken.

stoffel

ja dat is net het probleem op de gehele tank is er hoogstens 4keer boven de 4000rpm gegaan,hou mijn hart vast wanneer ik dan echt kan "vlammen"
BC

Maarten-Jan Mulder

Toerental zegt niet alles over verbruik, je kan ook rustig het verbruik opdrijven bij 2000 rpm volgas te geven zonder boven de 4000 rpm te komen. Zoals Lars zegt, het zit hem in de rechtervoet ;) wat helpt is als je 500 meter verder het verkeerslicht op rood ziet gaan, laat dan je gas los ipv door te rijden tot je er bijna bent en dan vol in de ankers. Dat soort dingetjes kunnen een hoop verschil maken kwa verbruik. Maar zoals gezegd, je hebt deze auto vast niet voor het 1 op 20 rijden gekocht :P ;)

stoffel

na paar dagen rijden zonder "stof" heb ik geen merkbaar verschil gehoord,mss met een andere inlegluchtfilter van bv k&n dat deze wat meer aanzuiggeluid zou geven maar met enkel de stof eruit eigenlijk (bijna) geen verschil.

(over mijn verbruik op cruise control op de snelweg aan 116km/h in 6de versnelling verbruikt deze rond de 11/100liter en dit vind ik best veel ik zie niet in hoe ik deze dan onder de 10/100 kan krijgen en over dat beleid van de rechtervoet deze word heeeeel voorzichtig gebruikt, nu ja we zien wel na een +- 2000km hoe het verbruik ligt)
BC

nagel

Een inlegfilter (paneelfilter) van K&N geeft geen enkele geluidsvermeerdering (wat mij betreft, gelukkig maar)! Geeft wel een betere flow en waarschijnlijk een kleine vermogenstoename. Zie test van verschillende filters op een Clio RS, ergens op dit forum.
Renault Megane R26.R, Mercedes A 250 Sport