Toch tuning ? En zo ja, wat nog aanpassen ?

Gestart door zoefrs, 28 januari, 2016, 19:34:13 PM

zoefrs

Goedenavond,

Zo langzamerhand begint t nu toch te jeuken om m'n 2014 Megane RS Trophy
van een krachtkuurtje te voorzien.

Voordat ik hier aan begin vroeg ik me af of er dingen zijn die ik van te voren
al kan verbeteren zodat ik t "optimale" resultaat boek ?

Aangezien de auto af fabriek al voorzien is van een Akrapovic uitlaat
wilde ik hier niet al te veel aan doen.

Maar andere intercooler, de-cat of sport-cat, luchtinlaat of filter ....

Iemand goede tips & trucs, laat t weten.

Groet,

Martin

Maarten-Jan Mulder

In principe zijn er standaard niet super veel restricties om naar de 300 pk te gaan met alleen een mapping.
Wil je daarbij voorbij dan moet je idd denken aan een andere intercooler en een de-cat. Originele luchtinlaat
valt niets aan te verbeteren, daar hebben ze in Dieppe heel goed over nagedacht
(of je moet zin hebben in een maxi style luchtinlaat waarbij je de aanzuiging verplaatst naar onder
de parafaan maar dat is niets waard voor een straat-auto).

Als je aan andere intercooler etc. gaat dan moet je ook een andere koppeling omdat het koppel dan ook fors toeneemt.
Dus het is net wat je wil en hoeveel je wil, ik denk dat je met een nieuwe mapping al een heel eind komt.

Roald

Spot on Maarten-Jan  :)
Een (Fast) chip kuurtje zal al een hoop doen en zet de standaard koppeling al onder maximale stress.
Anything worth doing is worth doing right

zoefrs

Wat zou de standaard koppeling kunnen hebben volgens jullie ?

420/430 moet toch geen probleem zijn ?

HaDries

Citaat van: zoefrs op 29 januari, 2016, 14:55:20 PM
Wat zou de standaard koppeling kunnen hebben volgens jullie ?

420/430 moet toch geen probleem zijn ?

IK ben destijds veilig gaan zitten op iets van 410 / 420 , heb aangegeven de originele koppeling er niet uit te willen rijden.

Wim B.

Met een grotere intercooler en een Fastchip kuur zit je zo op 300pk,  de koppeling kan dat  gemakkelijk aan. Vraagje, heb je nog garantie  ? Zo ja, dan ben je die gelijk kwijt. Iets om over na te denken dus.

sitechris

Ik heb ook in Megane fastchip kuurtje gedaan. Verschil was niet heel erg groot (mijne was stock al iets boven NAP), maar met name in bovenste toerenbereik liep hij net wat lekkerder door. Precies het toerenbereik waar je in de RS wat extra vermogen wilt hebben. Alleen daarom al een aanrader.

Mbt garantie: dat is idd een dingetje, maar als je de eerste 10k probleemloos bent doorgekomen en je olieverbruik is normaal, dan is het risico niet zo heel erg groot lijkt me. En met VKV heb je een dealer die met je meedenkt als je de Trophy daar gekocht hebt.
Check mijn blog: http://www.driveaholic.nl

zoefrs

Garantie nog tot juni.

Mag toch aannemen dat t kleine beetje vermogenswinst niet gelijk
t einde is van de Megane ?

Vorige auto +89 pk en nooit geen probleem.

Auto gekocht bij van Kesteren te Kampen, ook een
meedenkende dealer en liefhebber.

We gaan t zien.

Groet,

Martinp

Wim B.

Nou Chris,ik spreek uit ervaring en kan je meedelen dat VKV graag meedenkt bij tunning want er wordt tenslotte geld aan verdient maar als er zich iets voordoet geven ze niet thuis

zoefrs

Eens kijken voor een andere intercooler, de-cat en misschien de
hybride turbo.

Heb bij K-TEC t complete pakket gezien, zal alleen nog wel wat bij komen
voor montage.....

En dan nog mappen.

Wilde plannen....

sitechris

Kijk wel uit dat je de RS rijdbaar houdt. Teveel vermogen kan de rijbeleving ook nekken.... Ik heb in mijn Cupra ook het vermogen in 1e en 2e versnelling moeten laten knijpen omdat het gewoon niet meer op de weg te krijgen was (ondanks sper)
Check mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Wim B.

Je zou ipv een de-cat ook kunnen overwegen om een 200 cel metaal cat te nemen, heb je geen gezeur met keuren.
Het rijdtbaar houden is zoals Chris al schreef wel belangrijk, vriend van mij heeft een Focus RS met 400 pk op de voorwielen, drivebility is heel slecht.

AnthonyRS

Intercooler + chip en dan rijden op 98 kan ook een fijn verschil geven. Zonder dat je de mooie uitlaat die er onder zit gaat vervangen. Relatief goedkoop om te doen en geeft al een fijne improvement.

zoefrs

goedenmiddag,

uiteraard rij ik op 98, en ik zal qua tuning inderdaad de uitlaat niet willen vervangen (akrapovic)

misschien inderdaad enkel een intercooler, alhoewel daar de meningen over verdeeld zijn, en dan eens bij fastchip op de bank
en afstellen.

iemand nog een goed onderdelen adres in NL ?

martin