Roald's Renault 19 16v F7R Turbo

Gestart door Roald, 06 januari, 2011, 08:57:49 AM

Roald

Sinds vandaag weer een compleet steenslag vrije voorkant  :D
Bumpertje opnieuw laten spuiten met briljant lak, schijnt kei en kei hard te zijn, hopelijk houd het de steenslag wat langer tegen  :)
Ben ik alleen vergeten te vragen of ze het sleepoog voor los hadden kunnen halen zodat ik die kon laten stralen en coaten, nu steekt er nog steeds dat roestige stuk ijzer uit de bumper  :(

en natuurlijk (crappy nokia phone cam) foto's  :P

Anything worth doing is worth doing right

Maarten-Jan Mulder

ziet er weer mooi uit, hopen dat de steenslag nu wat langer wegblijft :)

Xabre

Ziet er goed uit! Briljant lak? Klinkt briljant maar neem aan dat het ook gewoon op waterbasis is of niet?

Roald

Ja de lak is op waterbasis, lood houdende lakken mogen helaas niet meer tegenwoordig.
Dit was de beste steenslag werende lak die ik kon krijgen dus dat is er dan ook op gegaan, de tijd zal het leren hoe goed deze lak tegen steenslag bestand is.

Marcel

Je zegt dat je lak kei en keihard is, dat lijkt me juist niet goed voor steenslag.
Dan denk ik eerder als je er iets tegenaan krijgt, breekt/brokkelt de lak direct  :(

Maarten-Jan Mulder

Tenzij de lak harder is als het steentje natuurlijk....

HaDries

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 30 juni, 2011, 09:22:08 AM
Tenzij de lak harder is als het steentje natuurlijk....

'ts geen VAG auto ;D

Marcel

HaDries

Martijn

klopt, een trein ook, ga er maar is voor staan

ze maken je teveel wijs :)  ;D

Marcel

Richard_Lemmen

Citaat van: Roald op 30 juni, 2011, 06:53:54 AM
Ja de lak is op waterbasis, lood houdende lakken mogen helaas niet meer tegenwoordig.
Dit was de beste steenslag werende lak die ik kon krijgen dus dat is er dan ook op gegaan, de tijd zal het leren hoe goed deze lak tegen steenslag bestand is.

Tip van flip: Restaurateurs hebben ontheffing en mogen nog met thinnergedragen 2K lak spuiten ;) Is met die van mij ook gedaan.
(En met een beetje zeuren en aandringen kan een "normale" spuiter het ook. Maar hij mag het inderdaad officieel niet).
"Make the suspension adjustable and they will adjust it wrong -- look what they can do to a Weber carburetor in just a few moments of stupidity with a screwdriver."
Colin Chapman

Roald

Dat was wel een goede tip van flip richard, zal die onthouden  :)

VW's staan er inderdaad om bekend dat die harde lakken hebben waar je met je dap 500 poetsmachine weinig mee kan uit richten  :P
De vorgie lak die op mijn bumper zat was dus zeer zacht... dat werkt al helemaal niet tegen steenslag, na 4000 km in een jaar zaten er al meer steenslag plekken op dan in de vorige 17 jaar en 200.000 km met originele lak.
Mij is verteld dat deze briljant lak dus ongeveer net zoiets is als wat VW gebruikt, nou ja we zullen het zien hoe steenslag bestendig het is  :)

Roald

Zo er is weer eens flink werk aan de 19 16v verricht en dat was nodig ook.
De 16v moest voor de apk en dat ging niet zonder slag of stoot, na 3 jaar goedkope apk's te hebben gehad zat er nu toch wel aardig wat onderhoud aan.

Wat er gedaan moest worden:

-4 nieuwe banden (vredestein sportraq 3 195/45-R16)
-2 nieuwe schokdempers voor (rechts was echt helemaal gaar)
-Remklauw rechts achter (alweer) los maken
-1 nieuwe remslang links voor (canvas zichtbaar)
-4 nieuwe bougies
-Set nieuwe bougie kabels+verdelerkap kabel
-Nieuwe olie+filter
-2 nieuwe ruitenwissers voor, welke ik zelf er al een paar weken geleden had op geprikt.

Echter tot overmaat van ramp plofte vorige week de bougie van cilinder 3 er ineens uit bak herrie onder de motorkap vandaan en het vermogen viel natuurlijk ook weg, gelukkig was ik slechts nog een paar honderd meter van huis.
Na 2 minuten onderzoek was ik er wel uit wat het probleem was, schroefdraad van de bougie in de cilinderkop was gewoon rot, pot vol blommen iemand heeft dat ooit dus gewoon eens keer gesloopt.
Met veel moeite en pijn de resten bougie kabel uit de schacht gepulkt (onderste deel van bougie kabel gesmolten door lekkende uitlaat gassen langs de bougie) om vervolgens een paar uur te lopen klooien om de bougie er uit te krijgen, die draaide namelijk dol in de kop... fijn!   :'(

Maar goed met een 16mm pijpsleutel en een grijpveer na lang pielen voor elkaar gekregen om het kreng er uit te krijgen.

Vervolgens de 19 bij de garage neer gezet om er een heli coil in te laten zetten, dat kon er ook nog wel bij nadat eerder die week het lager van de pas 2,5 jaar oude dynamo begon te janken.

Maar goed alles is weer opgelapt 16v rijd weer en hoe zeg!!
Ik kan me niet herinneren dat hij ooit zo gigantisch fijn en heerlijk heeft gereden wat een genot weer alsof ie echt weer nieuw is, zo strak.

Schommelende/onstabiele stuur issue is hiermee ook meteen opgelost dat lag dus duidelijk aan die gare schokdemper.
Schrok er best wel van hoe rot dat ding was, ronduit gevaarlijk eigenlijk, werking van een fietspomp was duidelijk beter te noemen :p
Je kon de gaten er zo in prikken, en het hele zaakje was zeiknat van de olie die er uit liep...

Na de dynamo issue en bougie incident heb ik het ook echt meteen gehad met F7P en ga morgen als het goed is een 2.0 F7R blokkie ophalen, later daar over meer.

And last but not least... woohoo de Speedline Turini's zitten er eindelijk onder  ;D

Smoelt heerlijk die velgen al komen ze er nog lang niet optimaal uit, de 16v zal a.s.a.p. toch echt 3 a 4 cm moeten zakken en een spacertje met name bij de achterwielen zal ook een hoop goed doen.

Leuk detail is wel dat ze ook bij de garage erg over mijn 16v te spreken waren en vooral de staat waar de auto in verkeerd.
Ze vonden het erg leuk om aan een auto als deze te werken, ze zeiden zo zie je ze echt bijna nooit meer alsof je aan een jonge auto aan het sleutelen bent vonden ze, en ook klanten hadden veel opmerkingen gemaakt dat dit toch wel een prachtig exemplaar is.
Een mooier compliment kan bijna niet vond ik zelf :)
Een fout gepimpte Golf 3 cabrio die er stond vonden ze maar een hok (en dat voor een skoda dealer) en de 16v vonden ze gewoon een strakke bak!

En dan nu Foto's! in goede Roald traditie van crap kwaliteit met de nokia 2.0 MP phone cam gemaakt, waardoor de turini's er gewoon niet goed uit komen, erg jammer want ze staan wel degelijk heel strak onder de auto, binnenkort eens foto's maken met wel een goede camera nadat de 19 3 cm is gezakt en de spacertjes achter er op zitten, ziet er nu een beetje 4x4 jeep uit en lijken de velgen kleiner dan ze werkelijk zijn (16 inch)
In het echt is het toch een heel ander en vooral beter gezicht, de velgen ogen dan ook minder donker qua kleur.
In de close up's van de velgen komen ze er wel goed uit.

De Rotte schokbreker, je kon de gaten er gewoon in prikken, en de zuigstang (of hoe je het ook noemt) was zeiknat van de olie...

Dat was het weer voorlopig.

Grtz,

Roald

Maarten-Jan Mulder

Zo, staat erg lekker die Turini's! Maar hij mag inderdaad wel 2 of 3 cm zakken om het af te maken  :)

Wel erg leuk om zulke complimenten te krijgen! En het is waar, wanneer zie je nog een 19 16v?