Willeon: Phase 1 GT turbo '85...verder klussen...

Gestart door Willeon de Zoete, 10 november, 2011, 12:22:08 PM

Marcel

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 10 november, 2011, 21:36:34 PM
Als je de kop er toch af hebt dan kun je dat inderdaad net zo goed gelijk meenemen, het zijn de kosten in elk geval niet. Ik weet niet hoeveel km. het spul achter de rug heeft? Bij minder dan 2 ton is het eigenlijk niet nodig. Maar zoals gezegd, als het toch los ligt kun je het net zo goed doen, als het later wel nodig is omdat de klepseals b.v. lekken dan baal je dat je het niet gedaan hebt.

Het maakt niet zoveel uit hoeveel km's een motor heeft gelopen als je het over kleppen en zetels hebt.
Een revisie bedrijf beoordeelt de afdichting van de kleppen m.b.v. vacuum.
De kleppen mogen maar een X percentage lekken.
Die klepveer van die mini, die ik elders op het forum heb gezet, had bij 96.000 km dus 10 kleppen van de 16 die niet goed meer afdichten.
Dus, als je de auto langer wilt houden is het verstandig om het gelijk goed te laten doen.

Maarten-Jan Mulder

En waarom niet dan Marcel? Het is toch echt slijtage waardoor het kan gaan lekken en dat is mede afhankelijk van de km. stand. Uiteraard ook van de manier waarop de auto gereden is & of de kleppen op tijd gesteld zijn. Dus ik ben het deels met je eens  :D

Dat van die mini vind ik bizar overigens, bij 96k al 10 kleppen die gewoon niet meer voldoen! Dat kan je niet maken als je je premium voordoet, zeker niet in deze tijd waarbij productie processen zo goed geperfectioneerd worden.

Marcel

Ik wil maar zeggen, jij noemt een stand van 200.000 km en ik kom die mini tegen met die km stand, dus het maakt niet zoveel uit hoeveel km's erop staan, gewoon laten controleren, is het niet goed dan gelijk netjes laten maken.
Slijtage beeld van een klepzitting heb je bijna niet in de hand denk ik.
De benzine kwaliteit speelt misschien een rol maar kleppen stellen gaat bijna altijd automatisch tegenwoordig dus dat is geen factor.
En het is ook een beetje een kwaliteit kwestie misschien al kan ik daar niet over oordelen.
Een K4M motor gaat bv heel goed op lpg dus het lijkt erop dat die zitting keihard zijn, ik noem maar even een dwarsstraat maar een ford kan NIET op lpg want dan zakken de zetels als kaarsvet in elkaar maar gewoon op benzine gaat het nooit fout.

Maarten-Jan Mulder

Ja tuurlijk, dan ben ik het wel met je eens. Maar die stand doelde ik op een C motor en zelfs dan zie je zelden versleten klepzittingen. Tegenwoordig gaat dat inderdaad allemaal automatisch met hydraulische klepstoters maar ook die zijn niet foutloos.

Maar ik durf wel te stellen dat het een kwaliteitskwestie is als het bij 10 kleppen voor 100.000 km versleten is met hydraulische klepstoters. Dat is gewoon niet normaal!

Willeon de Zoete

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 11 november, 2011, 09:42:41 AM
Zou ik wel wat aan doen, als hij achter harder is dan voor dan wordt die tail happy op de grens en dat wil je niet.

Tips wat ik er aan kan doen? Aan de voorzijde het Koni geel vervangen zodat 'ie helemaal kneiterhard wordt?
Of gewoon achter de cupdempers vervangen waardoor 'ie in het geheel wat comfortabeler wordt?
-Renault 5 GT turbo verslaafd-

Marcel

Ik zou achter koni geel monteren, met 4 cupdempers is er niet mee te rijden op de normale weg.

Maarten-Jan Mulder

Als je er ook nog over de openbare weg mee wil rijden zou ik zeker doen wat Marcel zegt.

Marcel

Willeon de Zoete

Tja, lastig. Als 'ie weer rijdt, wil ik 'm wel eens kunnen pakken en gewoon en stukkie mee rijden op de openbare weg. Maar ik wil er ook mee proberen wat circuitervaring mee op te doen. Hogere rijvaardigheidsdag e.d. Dan is een harde afstelling wel lekker toch?

Maarten-Jan Mulder

Dan heb je aan koni geel genoeg, dat is voor het circuit ook hard zat. Die cup dempers zijn leuk als je de laatste 3 tiende uit een rondetijd wil persen maar voor wat vrijrijden/de hogere rijvaardigheidsdag heb je meer dan genoeg aan koni geel.

Als het goed is zijn gele koni's voor de 5GT ook instelbaar, dus kun je ze voor het circuit nog wat harder zetten / voor de openbare weg wat zachter.

Willeon de Zoete

Martijn

ach, ik reed dagelijks op cupdempers voorzijde en koni geel op zn hardst achter, mijn zwager had cupdempers op een clio rondom, dat was niet harder dan mijn koni's in elk geval. Tis ff wennen maar zo erg is het nu ook weer niet.

En zo oud ben je toch ook weer niet Will?

:p

Willeon de Zoete

Richting de 37 Martijn....  ;D
Maar volgens mijn meissie ben ik nog steeds een jonge god....Whahahaaa....

Ik denk er nog es over na. Eerst maar eens de auto naar mijn ouders transporteren en tijd inplannen voor de koppakking.

teun

de zoon is ook erg trots! leuke foto's!

mbt vering ed, als je rijvaardigheid wil oefenen enzo, op circuit, dan is kneiterhard ook niet fijn ivm vergevingsgezindheid ('t is al laat...die zinnen komen er niet lekker meer uit... :-[)
Maar wat ik wil zeggen: hoe harder de auto, des te kleiner is de grens.
Succes!

-jo-

Dat ben ik wel met je eens. Een cup ophanging is knap en leuk maar de openbare weg is nu éénmaal geen circuit. Waar je op circuit voluit door de bocht gaat, stuiter je door de bocht op de openbare weg.