Clio IV RS

Gestart door AnthonyRS, 01 juli, 2012, 20:02:27 PM

Lesley

Idd Marcel. Vrijwel alle supersport auto's zijn zonder handbak. Zelf ben ik nog steeds voor de handbak, maar de vooruitgang levert nu semi-automatische bakken. Zolang er een goede handmatige modus opzit, zonder automatisch opschakelen tegen de toerengrens, hoeft het niet het grootste probleem te zijn. De schakeltijden zijn sneller, de beleving (vaak) lager. Jammer genoeg is die beleving vaak belangrijk. Ik heb laatst in een nieuwe Audi S4 gereden. Die is echt heeel snel, maar gaat zo makkelijk hard dat er geen beleving meer inzit. Je gaat makkelijk hard, maar ik denk dat je er snel op uitgekeken bent, geen beleving. En de systemen stonden op dynamic of dynamic plus of oid.
Voor wat de Clio betreft, gelukkig is nog wel een cup chassis leverbaar, en hebben ze voor een beetje goed geluid gezorgd.

ReinRacer

Citaat van: Lesley op 02 maart, 2013, 20:25:08 PM
Ik heb laatst in een nieuwe Audi S4 gereden. Die is echt heeel snel, maar gaat zo makkelijk hard dat er geen beleving meer inzit. Je gaat makkelijk hard, maar ik denk dat je er snel op uitgekeken bent, geen beleving.
Zeker, het is de "trend van de moderne tijd", maar "het beleven van zo'n sportieve auto" is ook gelijk verleden tijd..HELAAS!  Misschien dat de toekomstige hardcore GORDINI-modellen daar nog wat verandering in kunnen gaan brengen.

vr. groeten van Rein.
CRS AM-REDACTEUR (nieuws/foto's/interviews)

FLAT-OUT and FEARLESS!!

Dimitri RS

Citaat van: Marcel op 02 maart, 2013, 16:33:42 PM
Wat ook meespeelt is de tijd waar we in leven, met de autoindustrie gaat het niet zo lekker, dus wat hier al eerder is gezegd, als je meer auto's kan verkopen is dat beter voor de omzet, maar dan moeten de auto's (RS'n) toegankelijker worden dus komt bv zo'n type versnellingsbak aan de orde die nu in de Clio IV is gemonteerd, aan de andere kant zien de puristen het als afbraak van het sportieve verhaal, de succesvolle laatste RS modellen staan hoog genoteerd (met handbak), nu maar zien wat ervan overblijft in de toekomst, misschien worden de RS modellen nu nog beter gewaardeerd, wat ik me nog bedenk, als je naar de supersportauto's kijkt zie je ook geen handbakken meer.

toch nog maar ff een Clio 3 RS aanschaffen dan?! 8)

Marcel

Een gele Clio III RS is inderdaad een van mijn favoriete auto's, mm, zal eens kijken in een van mijn oude sokken  :D

nagel

Waar ik nog niemand iets over heb zien schrijven is het z.g. voertuig auditorium met 3 D sound, op te roepen via de sport monitor (met zijn achterlijk veel technische data).
Leuk!? detail: met een digitaal hoogstandje is het geluid van de RS in te stellen. Het geluid, dat uit de uitlaat komt, wordt in het interieur nog eens versterkt. Bovendien kun je  in de Clio de motorgeluiden van sportievelingen laten nabootsen, zoals van de Alpine A110, de R 8 Gordini en.......jawel het geluid van de Nissan GTR.

Huh? Wablief? Zijn bij Renault nu helemaal gek geworden? Heeft deze RS geen eigen specifiek sportief (aangenaam) motor geluid meer?
Renault Megane R26.R, Mercedes A 250 Sport

Martijn

ik zal de hoogtepunten even opsommen:

- remklauwen zijn een downgrade
- hij is niet breder
- hij heeft weer gewone ouderwetse fusees ipv het speciale aluminium systeem wat ze gebruikten op de vorige (volgens mij enkel met cup onderstel) en op de (vorige, maar huidige?) megane rs
- die dierentuingeluiden (ik ben het al tegengekomen in een filmpje, doet me denken aan dat autotuning programma van vroeger(dat nederlandse pimp my ride), daar bouwden ze dat ook in  :P )

Ik hoop ook dat de "hardcore" gordini modellen het nu wel gaan worden, wat de vorige "gordini" modellen waren ronduit triest (het staat wel leuk hoor, maar het stelde eigenlijk geen reet voor)

Ik hoop dat de rijkwaliteiten het goed maken, maar dat kan ik mij bijna niet voorstellen. Sorry dat ik zo negatief ben, maar ik vind het gewoon helemaal niets.

Maarten-Jan Mulder

Hij is niet breder als de gewone IV maar de gewone IV is van zichzelf al aanzienlijk breder als de clio 3 RS:
Clio 3 RS (V/A)
1472
1470
Clio IV (V/A)
1506
1506

Dus dat ze hem niet breder hebben gemaakt is dan nog wel iets voor te zeggen.
De dierentuingeluiden zijn inderdaad complete flauwekul en ik weet zeker dat de huidige clio 3 RS bezitters
deze auto niet gaan kopen. Wat wel heel waarschijnlijk is dat deze een stuk beter gaat verkopen als de 3 RS maar
de kopers zullen wel een heel andere doelgroep zijn.

Maarten-Jan Mulder

Dimitri RS

Bjorn Scheltens

De huidige en toekomstige Europese regelgeving dwingen de autoindustrie om de gemiddelde uitstoot steeds verder te verlagen. Op dit moment zit dat op 140gram( en dat gaat naar 95 gram in 2020) co2/ km gemiddeld. Als je nu realiseert dat de Clio III RS op 190 gram/km zit (en in Nederland op dit moment met een bruto BPM van 12600,-) is het misschien makkelijker te begrijpen waarom er naar een Turbomotor wordt teruggekeerd. Hierbij kunnen ze veel makkelijker (in de meetcyclus) lagere emissiewaarden scoren.
Over de auto zelf: in het komende AM een uitgebreid verhaal hiervan, hier nu alvast een paar rij indrukken: de auto is echt serieus snel, op tussensprints van 80 km/u tot 140 km/u tot wel 2 seconden sneller als een Peugeot 208 GTI. Weggedrag is verregaand neutraal( met gebruik van speciale schokbrekers voor, met een 2e kleine schokdemper erin, een techniek uit de rallysport en zoals gebruikt bij de Clio II 182/Trophy), bij gasliften in een bocht komt de achterzijde gewoon om. Motorgeluid doet denken aan dat van de Megane RS maar dan iets luider en viel mij 200% mee. Er zit echt een leuke brul in :). Wat betreft remmen: men geeft zelf heel duidelijk aan dat de van de Laguna Coupé V6 stammende remmen mede om economische redenen zijn gebruikt. dat de remweg van 100km/u naar 0 ook nog 1 meter korter is, is natuurlijk meegenomen. De EDC bak ( Renault's versie van Volkswagens DSG en dus géén gerobotiseerde gewone versnellingsbak) was eerlijk gezegd wel wennen. Je kunt deze in 3 standen zetten, waarbij in de 'race' stand de motor gewoon de toerenbegrenzer in knalt en dus niet zelf opschakelt. Dat is de stand waar ik het meest in heb gereden. Het is absoluut anders en vergt zeker gewenning. Tijdens de kilometers die ik met de auto heb mogen maken ging ik me echter steeds beter op mijn gemak voelen. De van de Nissan GTR stammende schakelflippers voelen echt erg prettig aan en de bak reageert behoorlijk snel. Mijn voorlopige conclusie, (getrokken tijdens de terugreis met een Clio III RS Cup) de nieuwe Clio RS is duidelijk een nieuwe generatie met voordelen zoals de snelheid en praktische bruikbaarheid en een nadeel qua hardcore old school beleving. Maar dat schept ook weer ruimte voor een variant heb ik horen mompelen...

Patrick RS

Duidelijk verhaal. Ik zeg laat maar snel komen  ;D

ReinRacer

bedankt beste Bjorn voor je duidelijke uiteenzetting.
De steeds strengere Europese emissie-eisen dwingen de autofabrikanten tot het gebruik van turbomotoren, leuk om te horen dat er toch genoeg rijplezier aanwezig is.
"de nieuwe Clio RS is duidelijk een nieuwe generatie met voordelen zoals de snelheid en praktische bruikbaarheid en een nadeel qua hardcore old school beleving. Maar dat schept ook weer ruimte voor een variant heb ik horen mompelen... "
Ik ben benieuwd naar de "Gordini" versies, voor de pure (hardcore) liefhebbers, dat belooft wat.

vr.groeten van Rein.

CRS AM-REDACTEUR (nieuws/foto's/interviews)

FLAT-OUT and FEARLESS!!

nagel

Rest de vraag ondanks het positieve verhaal van Bjorn, zou ik als ik in de markt was voor een kleine hothach deze Clio 4 kopen? Nee dus! Ik vind deze uitvoering eerder een sportieve allemans vriend dan een sportwagen voor een echte RS liefhebber.

Ger
Renault Megane R26.R, Mercedes A 250 Sport

Laantje

Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 04 maart, 2013, 08:11:56 AM
Hij is niet breder als de gewone IV maar de gewone IV is van zichzelf al aanzienlijk breder als de clio 3 RS:
Clio 3 RS (V/A)
1472
1470
Clio IV (V/A)
1506
1506

Dus dat ze hem niet breder hebben gemaakt is dan nog wel iets voor te zeggen.
De dierentuingeluiden zijn inderdaad complete flauwekul en ik weet zeker dat de huidige clio 3 RS bezitters
deze auto niet gaan kopen. Wat wel heel waarschijnlijk is dat deze een stuk beter gaat verkopen als de 3 RS maar
de kopers zullen wel een heel andere doelgroep zijn.

Het is 1520 bij een clio3 rs...

Lars

Citaat van: nagel op 07 maart, 2013, 16:24:17 PM
Rest de vraag ondanks het positieve verhaal van Bjorn, zou ik als ik in de markt was voor een kleine hothach deze Clio 4 kopen? Nee dus! Ik vind deze uitvoering eerder een sportieve allemans vriend dan een sportwagen voor een echte RS liefhebber.

Ger

Ik dus ook niet. Ik snap best dat ze de RS-serie toegankelijker willen maken, maar dat neemt niet weg dat ze het hardcore spul als optie beschikbaar kunnen stellen voor wie er voor wil betalen? Doen ze met de Mégane tenslotte ook. Hoewel we natuurlijk niet weten of ze daar überhaupt wel winst op maken. ;)