Roald's Renault 19 16v F7R Turbo

Gestart door Roald, 06 januari, 2011, 08:57:49 AM

larsdijkstra

Citaat van: Roald op 01 april, 2016, 09:43:10 AM
@Chris:

Koesteren doe ik hem zeker, tegenwoordig slaapt ie ook binnen, heb sinds vorig jaar een garagebox en in de winter komt hij ook niet meer buiten.

@Lars:

Errrr ja dat moet ik nog steeds doen, maar door alle drukte niet van gekomen.  :-[
Moet het nu wel eens doen erger me rot aan scheur in de bekleding, zeker omdat mijn interieur voor de rest nog zo goed als nieuw is.

Die binnenstalling komt er voor mij ook voor beide vanaf 1 oktober  ;)  zondag meer  :)

Roald

Zo ff een update doen, vandaag met Menno de 19 16v turbo gemapped.
Nu had ik ineens het probleem dat er 1 injector begon te lekken afgelopen weekend, balen tot de max.
Gisteravond met Ronald nog naar gekeken, bleken de rubbertjes helemaal slap en zacht geworden aan de injectie rail kant alsof ze aan het oplossen waren.  ???
Gelukkig had Ronald nog vier goede liggen die er op geprikt en alles weer dicht.

We hadden het vermoeden dat er geen bal klopte van de turbo druk meter nog even wat getest maar dat bracht niet veel duidelijkheid.
Toen ik vanavond met Menno aan mappen was werd ons vermoeden bevestigd, de turbo stond op zijn low boost stand en draaide amper 0,4 bar.
Ondanks een pis hete motor en turbo toch snel voor elkaar gekregen om de actuator stang op het tweede gaatje te zetten zonder de handen te branden  ;D

En toen.... HOLY SHIT! wat een verschil!!! hij ging al lekker maar nu... down right evil zoals dat ding er vandoor gaat!!!!  /worship /worship /worship
Het is nu 1 en al power van 2000 tot 7000 rpm, je krijgt nu echt dat licht in je hoofd gevoel bij volle acceleratie   8) 8) 8)

Er is helaas ook minder nieuws, het laatste overblijfsel van de oude turbo staat op het punt van omvallen, de actuator lekt wat.
Na een tijdje stil gestaan te hebben voor de garagebox (Menno was de chip aan het schrijven) en de ECU en al weer op zijn plek doen liep ie wel weer normaal.
Was inmiddels wat afgekoeld.
Gelukkig komt je er makkelijk bij en is dit vrij eenvoudig op te lossen, balen doe ik wel met het weekend voor de deur.
Helaas geen filmpjes gemaakt, bovendien lukt je nu dat toch niet met een telefoon   ;D
Je moet echt beide handjes aan het stuur houden bij volle acceleratie  ;)

Wordt vervolgd!!
Anything worth doing is worth doing right

larsdijkstra

/worship /worship /worship /worship

Maarten-Jan Mulder

Kun je nu toch die Vkv megane afslachten  ;D

Roald

Haha weet niet of die nu kan afslachten, dat ding is serieus snel hoor!
Weet wel heel zeker dat die VKV Mégane het nu een hell of a lot zwaarder krijgt met ouwe 19 16v van me  ;D
Tis echt een kanon nu  /worship /worship /worship

zoefrs

Dit zijn DE auto's, ze zijn leuk om te zien en als je denkt die kan ik hebben ......

Heb je pech, daar gaat ie 👍🏻👍🏻👍🏻

Veel plezier.

Groeten,

Martin

Roald

Daar heb je gelijk in Martin, ook op low boost al genoeg leuke slachtoffers gemaakt.
Gisteren kwamen we helaas niks leuks om te pesten tegen  ;D

AnthonyRS

Citaat van: Roald op 08 april, 2016, 09:23:11 AM
Weet wel heel zeker dat die VKV Mégane het nu een hell of a lot zwaarder krijgt met ouwe 19 16v van me  ;D

Binnenkort maar eens tegen elkaar zetten haha  8)

Marcel

Recht uit zal het misschien niet veel uitmaken maar een rondje circuit zal andere koek worden denk ik.

Roald

Op een rondje circuit wint de Mégane 3 RS makkelijk van mijn 19 16v, laten we eerlijk zijn er zit 20+ jaar verschil aan ontwikkeling in onderstel techniek.
En die heeft niet stil gestaan in al die tijd  ;)
Rechtuit kan ik alle RS modellen het moeilijk maken of zelfs verslaan.
Daar gaat het me ook om, ik ben een acceleratie junk, en dat doet de auto nu echt fantastisch en onbeschoft hard  ;D
Er zit nog meer in deze setup, maar voorlopig ga ik eerst lekker genieten en dan volgend jaar weer aan upgrades/optimalisatie denken.

Maarten-Jan Mulder

Je kan nog zo een goed onderstel hebben, gewicht is echt killing. Dat is bij de Vkv auto al een stuk beter als bij een standaard megane, desondanks is een cup clio met 130 pk minder toch sneller  :) Niet dat de megane het niet gaat winnen op het circuit, het moge duidelijk zijn dat dat wel gaat lukken.

Roald

Vandaag nog even met de actuator van de turbo bezig geweest, alle vacuüm slangetjes gecontroleerd en zie daar geen problemen mee.
Turbo terug gezet naar zijn low boost stand en nu loopt ie weer normaal.
Lijkt er toch op dat het in de actuator zit, kan geen andere conclusie trekken.

antoine

Citaat van: AnthonyRS op 08 april, 2016, 19:59:35 PM
Citaat van: Roald op 08 april, 2016, 09:23:11 AM

Binnenkort maar eens tegen elkaar zetten haha  8)

Leuk vergelijk, wie is sneller.. De auto gemaakt door een hobbyist kosten 15000 euro of een Megane gebouwd door prof's met een prijs van 80.000 of meer :-)

Roald

Dat zou zeker een leuk vergelijk zijn, op het rechte stuk zal het spannend worden, in de bochten niet (Mégane wint punt)

Goed terug naar de orde van de dag, vandaag bezig geweest met de actuator, op de low boost setting doet hij het prima.
Op high boost beginnen de problemen binnen no time weer, vacuüm slangen gecontroleerd allemaal in orde geen barstjes of lekkage.
Kortom actuator is inderdaad niet fris.

Turbo slang los gehaald om ruimte te maken zodat ik bij de boutjes kon.

Stuk turbo slang andersom op de turbo geprikt zodat ik er niks in kan laten vallen  :P

Actuator er uit, ligt hier op het deksel van de accu bak.

Als ik op de vacuüm aansluiting blaas en ik trek het stangetje er lichtjes uit dan is er al lekkage, kortom die is stuk.
Ze zeiden dat er een nieuwe op was gezet toen ik de turbo kocht, geloof er alleen niet veel van, je kan duidelijk zien dat dit onderdeel is overgespoten.

Morgen als het goed is omruilen, hopen dat ze de goede hebben met een goed stangetje die ook weer twee standen heeft en ook de gaatjes op de goede plek heeft zitten.

Marcel

Met een vacuüm meter is dit het beste te controleren,  misschien moet je de nieuwe straks ook maar controleren.