Auto detailings (poetsen dus!)

Gestart door Maarten-Jan Mulder, 23 september, 2010, 16:04:03 PM

Maarten-Jan Mulder

Hij is nog steeds erg blauw  ;D

Nog bedankt voor de washandschoen, heb hem gister gebruikt maar wat neemt dat ding bizar veel water op! Bijna een halve emmer  :P

Frantic Frans

Ik zie dat ik hier moet wezen voor mijn vragen wat betreft poetsen?

Ik wil mijn inmiddels bijna 1 jaar oude megane 3RS eens goed in de was zetten,welke was kan ik hier het beste voor gebruiken?
Het gaat mij meer om bescherming vd lak dan het ultieme glanseffect.
Ik was de auto gemiddeld om de 3 weken denk ik(trek ik rustig een paar uur voor uit dus grondig) dus glimmen doet hij
wel.
er zat zo'n teflon laag op die vlgs de dealer 3 jaar meegaat maar weet bijna zeker dat deze inmiddels verdwenen is(vuil hecht meer aan de lak dan eerst) en het betreft hier de kleur wit.
Heeft er hier iemand suggesties?heb vanmiddag even de motorkap gedaan met een wax van sonax speciaal voor nieuwe onbeschadigde lak,maar ben nu niet echt onder de indruk,mijn oude was van turtle wax vind ik beter geloof ik.
ik ben een "MEGANE't "persoon

HaDries

Zou er een stap tussen doen Francis, eerst de lak nog grondig cleanen met klei en reinigings-middel.

En hierna de wax opbrengen, hierdoor is je lak veel schoner.

Frantic Frans

ok binnenkort dus maar ff klei bestellen,bedankt

Maarten-Jan Mulder

Wacht even tot Martijn je vraag ziet, hij kan je alles vertellen  :)

HaDries

Die zal er wellicht een paar stappen aan toevoegen, zowel qua wassen als reinigingen voor het waxen.

Voer deze zelf ook uit maar niet iedereen gunt zich daar de tijd voor.

Frantic Frans

heb net al even op zijn site gekeken,hij heeft genoeg.
Maar kan idd wel wat vakkundig advies gebruiken,zitten ook kleine krasjes op van het wassen,dus
Ik wacht wel even,hij staat wel te blinken op de oprit hoor,zo erg is het niet 8)

Martijn_B

Hoi Frans,

Wellicht het handigst om een paar goede stappen te doorlopen om zo de lak een goede opfrisbeurt te geven. Wat Dries al aangeeft is bijvoorbeeld het kleien van de lak zeker aan te raden. Maar, bijvoorbeeld het gebruik van Iron X rondom de auto is ook heel interessant. Iron X is een product wat metaaldeeltjes (remstof!!!) paars laat verkleuren en daarna los weekt. Zo verwijder je al een hoop vuil van bijvoorbeeld de wielen en de lak rondom de spatborden. Laatst heb ik een witte Chrysler PT Cruiser gedaan en voor de fun ook op de rest van de lak gesprayed omdat er aardig wat vervuiling op de witte lak zat. Het is jammer dat ik geen foto's heb gemaakt, maar vooral motorkap en dak waren deels paars gekleurd! Dit kan ook komen door bijvoorbeeld het parkeren in een gebied waar veel industrie is, of in de buurt van een treinspoor. Aan jou om te beoordelen of er veel zichtbare vlekjes op de lak zitten, is dit beperkt dan is een klei-set waarschijnlijk voldoende om de lak mooi schoon te krijgen.

Verders daarna een lichte polish/cleaner gebruiken die minimaal polijst en daarmee weer mooi de glans terugbrengt. Vervolgens sealen met een goede wax, die langdurig blijft zitten maar ook een mooie glans achterlaat en er voor zorgt dat nieuw vuil zich niet gemakkelijk hecht aan de lak.

Om precies in te gaan op welke producten je dan zou kunnen gebruiken, hier even een kort lijstje met mijn tips:

*Wax On Clay bar kit
*Iron X
*ClearKote Vanilla Glaze (lichte polish, cleaner)
*Collinite 845 wax
* de nodige pads/evt. een goede doeken.

Mocht je wat spullen willen bestellen kun je het beste even een mailtje doen Frans, dan pak ik hem gelijk even op  :)
Vragen kunnen hier ook, maar ik ga hier niet in op prijzen etc, en wil ook niet echt *reclame*  maken.
www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!

Martijn_B

Fototje van Iron X op een autolak:

Al het paarse zijn dus metaaldeeltjes die reageren met de Iron X (van nature een doorzichtig product).

Maarten-Jan Mulder

Marcel

Dat paarse ken ik van mijn velgenreiniger !!

HaDries

Martin heb je ook advies betreffende een poets machine,

Martijn_B

Hey Dries,

Jups, er zijn eigenlijk 2 verschillende machine's: Roterende en Roterende + excentrische machines.

De roterende machine's met krachtige motoren kunnen een mooie correctie uitvoeren op zwaar verweerde lakken. Dit komt omdat de machine alleen ronddraait en hiermee zich continue fixeert op 1 punt. De lak wordt hierdoor ook snel warm, en je haalt gemakkelijk (veel) lak weg. Dit is ook gelijk de valkuil van dit soort machine's: in verkeerde handen of op onbewaakte momenten kun je gemakkelijk schade aanrichten. Alleen te gebruiken als je flinke ervaring met 'power tools' hebt dus. (En dan bedoel ik niet dat je óóit eens een slijpmachine in je handen hebt gehad, of misschien best handig bent met klussen.). Dit soort machine's heten trouwens "Rotary's".

Dan zijn er de D/A (Dual Action) machine's (zoals de DAP 500 en DAP 900). Dual action -> Twee acties = Roteren + Excentrisch bewegen. Door de excentrische beweging fixeer je de draaiende beweging niet alleen op 1 punt waardoor er minder warmte ontwikkeling hebt. Dit betekend dus ook automatisch een stuk veiliger werken! Maar, natuurlijk ook íets meer werk doordat het gewenste resultaat minder snel bereikt wordt.

90% van mijn klanten kiest voor een DA machine, omdat het gebruikersgemak icm. een resultaat dat bijna gelijk is aan de rotary niet opweegt tegen het risico van de Rotary. Daarnaast, ik ken detailers die na 20 auto's nog niet goed kunnen finishen met een rotary (waardoor er alsnog hologrammen op de lak zitten).

Volgende resultaat is met een DAP 500 op een redelijk harde Volvo lak, icm. 2 hardheden polijstmiddel en twee hardheden pads:

Roald

mooie 50/50 foto die laatste  :)
Anything worth doing is worth doing right

Frantic Frans

@martijn:
Dankjewel voor je advies,lijkt me wel verstandig om zo'n setje te bestellen,doe wel even mailen inderdaad